Metoda oglądowa
Metoda oparta na obserwacji, przeciwieństwo werbalizmu.
I. Przedmiot obserwacji
- Żywy język ucznia mówiony i pisany, język środowiska; tekst literacki; postacie rzeczywiste (żywi ludzie) i postacie literackie.
- Rzeczywistość pozaszkolna, np. wydarzenia społeczne, kulturalne i polityczne.
- Portrety, reprodukcje, ilustracje, fotografie, wykresy, schematy, tablice.
- Różne przedmioty, jak książki, dzieła sztuki, zabytki, pamiątki.
- Film, teatr, program telewizyjny, audycja radiowa.
- Wystawy, muzea.
- Wycieczki polonistyczne do miejsc związanych z życiem pisarza bądź twórcy kultury.
II. Funkcja dydaktyczna
Metoda oglądowa umożliwia uczniom szybsze i skuteczniejsze niż za pomocą słów poznanie rzeczy, zjawisk, procesów, osobowości własnej i cudzej; pozwala na samodzielne formułowanie uogólnień, a tym samym poszerzanie wiedzy i poznawanie rzeczywistości bez przyjmowania na wiarę gotowych i narzuconych myśli sformułowanych przez nauczyciela i podręcznik; ułatwia zrozumienie abstrakcyjnych i trudnych pojęć, jak np. rodzaje i gatunki literackie, metafora; kształci wrażliwość estetyczną ucznia przez pokaz dzieł sztuki, obserwację dzieła literackiego, teatralnego i filmowego, wysłuchanie dzieła muzycznego.
III. Rodzaje oglądowości
- Oglądowość ilustratywna. Polega na pokazywaniu uczniom przedmiotów, ilustracji itp.
- Oglądowość operatywna. Opiera się na działaniu uczniów, którzy sami ilustrują, wykonują przedmioty, tworzą teksty itp. Ten rodzaj oglądowości wiąże się z metodą łączenia teorii z praktyką. Jest oczywiście stokrotnie wartościowszy od oglądowości ilustratywnej.
- Oglądowość na lekcji języka polskiego ma szczególną postać. Nie ma bowiem w zasadzie lekcji, na której nie występowałaby obserwacja żywego języka ucznia bądź tekstu językowego – dla celów kształcenia językowego lub dzieła literackiego – dla celów kształcenia literackiego. Ćwiczenia w mówieniu zaś spełniają postulat oglądowości operatywnej, gdyż właśnie ich celem jest tworzenie tekstów.
IV. Metoda oglądowa a inne metody
Metoda oglądowa występuje przeważnie łącznie z innymi metodami. Łącznie z metodą podającą, kiedy np. podawaniu wiadomości o życiu pisarza towarzyszy pokaz jego portretów, fotografii miejsc, gdzie żył i tworzył, książek, które napisał; łącznie z metodą poszukującą, kiedy np. obserwacja nieinformatywnie sformułowanych "informacji" może być pomocna w wytworzeniu sytuacji problemowej i w sformułowaniu problemu: Jak formułować dobrą informację? (problem teoretyczny i praktyczny). Metoda oglądowa może zająć całą lekcję albo jej większą część, gdy obserwacja staje się podstawą samodzielnie przez uczniów zgromadzonych i uporządkowanych wiadomości bądź uogólnień, jak np. przy przygotowywaniu wystawy klasowej dotyczącej działalności, twórczości i życia pisarza, malarza, aktora bądź ukazującej różne wydawnictwa z zakresu poprawności językowej – słowniki, poradniki, czasopisma.
[...]
Źródło: Maria Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995, wyd. II.