Klasyfikacja metod nauczania
Systematycznie i świadomie stosowany sposób postępowania nauczyciela z uczniem, prowadzący do urzeczywistnienia postawionych celów nauczania.
I. Klasyfikacja metod
- Metody słowne: metoda podająca »»», metoda poszukująca, która dzieli się na metodę heurystyczną (heurezę) »»» i metodę problemową »»».
- Metoda zajęć praktycznych »»», tj. oparta na działalności praktycznej uczniów.
- Metoda oglądowa »»», tj. oparta na obserwacji i pomiarze.
II. Strategie (drogi) uczenia się - odpowiadające każdej z metod oraz określone czynności nauczyciela i ucznia:
Metody nauczania | Drogi uczenia się | Czynności nauczyciela | Czynności ucznia |
Metoda podająca | Uczenie się przez przyswajanie | Podawanie lub udostępnianie gotowej wiedzy | Przyswajanie gotowej wiedzy |
Metoda poszukująca | Uczenie się przez odkrywanie | Kierowanie procesem rozwiązywania zadań | Rozwiązywanie zagadnień, dokonywanie odkryć, zdobywanie wiedzy |
Metoda zajęć praktycznych | Uczenie się przez działanie | Organizowanie działalności praktycznej | Działanie przeobrażające rzeczywistość |
Metoda oglądowa | Uczenie się przez przeżywanie | Eksponowanie wartości moralnych | Poznawanie wartości i ich przeżywanie |
Źródło: Maria Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995, wyd. II.
• Online: 27 user(s)