
Metody nauczania
Metoda nauczania to systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniem, umożliwiający osiągnięcie celów kształcenia lub wypróbowany układ czynności nauczycieli i uczniów, realizowanych świadomie w celu spowodowania określonych zmian w osobowości uczniów. Sposób, w jaki organizuje się zajęcia, realizuje się program. Dobór metod zależy od warunków pracy, od uczniów i treści.
Podział metod nauczania
I. PODAJĄCE
- wykład informacyjny
- pogadanka
- opis
- prelekcja
- anegdota
- odczyt
- objaśnienie lub wyjaśnienie
II. PROBLEMOWE
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
- klasyczna metoda problemowa
- aktywizujące:
- metoda przypadków
- metoda sytuacyjna
- inscenizacja
- gry dydaktyczne
- symulacyjne
- decyzyjne
- psychologiczne
- seminarium
- dyskusja dydaktyczna
- związana z wykładem
- okrągłego stołu
- wielokrotna
- burza mózgów
- panelowa
- metaplan
III. EKSPONUJĄCE
- film
- sztuka teatralna
- ekspozycja
- pokaz połączony z przeżyciem
IV. PROGRAMOWANE
- z użyciem komputera
- z użyciem maszyny dydaktycznej
- z użyciem podręcznika programowanego
V. PRAKTYCZNE
- pokaz
- ćwiczenia przedmiotowe
- ćwiczenia laboratoryjne
- ćwiczenia produkcyjne
- metoda projektów
- metoda przewodniego tekstu
Zobacz: ABC metodyki – Metody nauczania.