Satyryczny i komiczny charakter "Świętoszka" Moliera
Cele: po zajęciach uczeń powinien:
Wiedzieć (zapamiętać i znać) | Umieć |
Rodzaje komizmu: sytuacyjny, postaci i językowy. Środki satyrycznej kreacji postaci. |
Rozpoznać rodzaje komizmu. Określić funkcje komizmu. Rozpoznać satyryczną kreację postaci. Rozpoznać wypowiedzi o charakterze ironicznym. |
Rozumieć | |
Funkcje komizmu i ironii. Rolę elementów satyrycznych w komedii. |
- Cel wychowawczy: pokazanie krytycznej i dydaktycznej funkcji komizmu.
- Metody: pogadanka, objaśnienie, dyskusja dydaktyczna.
- Formy pracy: praca grupowa.
- Materiały, pomoce naukowe: tekst utworu Moliera.
- Czas zajęć: jedna jednostka lekcyjna.
Przebieg lekcji
- Analiza satyrycznego sposobu przedstawienia postaci Pani Pernelle (a. I, sc. I; a. V, sc. III), Orgona (wypowiedź Doryny o Orgonie z a. I, sc. II; zachowanie i wypowiedzi Orgona z a. I, sc. V i VI) i Tartuffe'a (a. III, sc. II i III; a. IV, sc. I) – wyjaskrawienie cech postaci, przesada, sztuczność. Określenie funkcji takich zabiegów: krytyka przez ośmieszenie, dydaktyczna przestroga.
- Sformułowanie wniosków: utwór Moliera można postrzegać jako komedię obyczajową i satyrę społeczną.
- Podział klasy na grupy. Analiza wybranych scen komedii:
- gr. I: Orgon, Kleant, Doryna (a. I, sc. V) – zaślepienie Orgona, k. postaci;
- gr. II: Orgon, Marianna, Doryna (a. II, sc. II) – despotyczny Orgon i bezczelna, prawdomówna Doryna;
- gr. III: Walery, Marianna, Doryna (a. II, sc. IV) – kłótnia kochanków;
- gr. IV: Orgon, Damis, Tartuffe (a. III, sc. VI) – zwycięstwo Tartuffe'a i porażka Damisa;
- gr. V: Pani Pernelle, Orgon, Elmira, Kleant, Marianna, Damis, Doryna (a. V, sc. III) – zatwardziałość i upór Pani Pernelle.
Polecenia i pytania dla grup:
- Zwróć uwagę na zachowanie i język (słownictwo) postaci.
- Odszukaj wypowiedzi o charakterze ironicznym. Jaką pełnią funkcję?
- Określ problem przedstawiony w danej scenie bądź przedmiot rozmowy postaci.
- Czy zachowanie i słowa postaci pasują do przedmiotu rozmowy?
- Jakie jest źródło komizmu w analizowanej scenie? Czy jest nim sytuacja, postać czy język?
- Jaką funkcję pełni komizm? Czy służy charakterystyce postaci, ośmieszeniu, krytyce, pouczeniu, przestrodze?
- Czy wszystko w analizowanej scenie jest komiczne?
- Zapisz obserwacje, uwagi i wnioski.
- Prezentacja analizowanych scen przez przedstawicieli grup. Nauczyciel wprowadza i pomaga zastosować pojęcia: komizm sytuacyjny, komizm postaci, komizm językowy.
- Podsumowanie: wskazany uczeń w krótkiej wypowiedzi ustnej podsumowuje mechanizmy, przejawy i funkcje komizmu w "Świętoszku"; tragiczny wymiar komedii Moliera, komizm rozładowujący dramatyczne chwile.
Praca domowa
Rozwiń pisemnie myśl Tadeusza Boya-Żeleńskiego: "Z dawnej komedii, której celem było tylko bawić, mniej lub bardziej wybrednie, ale tylko bawić, Molier uczynił głębokie studium duszy ludzkiej."
Opracowanie: R. Bednarz.