
Tematy maturalne
Tematy literackie
- Według W. Szekspira – Świat jest teatrem, aktorami ludzie. A kto wyznacza im role: Bóg, fatum, człowiek, przypadek?
- Obrazy dzieciństwa w wybranych tekstach kultury. Czy zawsze sielskie, anielskie?
- O których utworach możesz powiedzieć, że bronią przed jałowością życia?
- Romantycy muszą zginąć... Dzisiejszy świat nie dla nich... (B. Prus)
Rozważ na podstawie wybranych tekstów kultury, jakim wartościom hołduje wiek XX. - Prowincja to nie jest miejsce, tylko sposób myślenia. Przywołując utwory literackie, potwierdź słuszność stwierdzenia lub podejmij z nim polemikę.
- Postać kontrowersyjna – miejsce i funkcja w literaturze.
- Maski – ich rola i znaczenie w życiu człowieka. Rozważ problem, nawiązując do wybranych utworów literatury polskiej i obcej.
- Życie ludzkie jest mieszanką szaleństwa i rozsądku. Wskaż, w jakim stopniu wpływały one na postępowanie wybranych bohaterów literackich.
- Cywilizacja XX wieku to klęska czy triumf człowieka? Rozstrzygnij ten dylemat, odwołując się do wybranych dzieł literackich, plastycznych, filmowych...
- W kulturze Greków doskonałością była harmonia, w chrześcijaństwie miłość (W. Tatarkiewicz). Omów wpływ tych idei na późniejszą sztukę, a szczególnie literaturę.
- Służyć podczciwej sprawie, być lisem i lwem, pracować u podstaw... Odwołując się do wybranych lektur, oceń różne modele patriotyzmu przedstawione w literaturze i wiążący się z nimi typ bohatera.
- Nie znam roli, którą gram... (W. Szymborska) Literatura w poszukiwaniu prawdy o człowieku. Twoje rozważania na ten temat inspirowane lekturą wybranych utworów.
- Miejsce magiczne, cywilizacyjna dżungla, przestrzeń destrukcji... Do jakich przemyśleń na temat różnych obrazów miasta przedstawionych w literaturze skłoniła Cię lektura wybranych tekstów?
- Kazimierz Wyka uważał, że symbol to przede wszystkim synteza, jako przeciwstawienie sztuki analitycznej, synteza dosięgająca niezwykłych rozmiarów. Rozważ słuszność tego stwierdzenia, odwołując się do wybranych dzieł literackich.
- Przedstawiając swoją koncepcję bohatera tragicznego, Arystoteles w "Poetyce" napisał: litość wzbudza w nas nieszczęście człowieka niewinnego, trwogę natomiast nieszczęście człowieka, który jest do nas podobny. Czy bohaterowie tworzeni przez współczesną kulturę mogą w nas budzić litość i trwogę? Odpowiedz na pytanie, omawiając wybrane teksty kultury.
- ...człowiek jest natury pielgrzymiej... (C. K. Norwid) Literackie konkretyzacje odwiecznego w kulturze motywu życia-wędrówki i życia-pielgrzymki a Twoje rozumienie istoty ludzkiej egzystencji.
- To jest teatr na miarę naszych (...) czasów. (T. Różewicz) "Kartoteka" T. Różewicza i "Tango" S. Mrożka wobec najważniejszych problemów współczesności.
- Człowiek nie kamień... Jaki komentarz do słów Jana Kochanowskiego dopisali twórcy XIX i XX wieku?
- Pejzaże słowem malowane i ich funkcje w wybranych utworach.
- Uzasadnij tezę, że literatura różnych epok uczy odróżniać dobro od zła i piękno od brzydoty.
- Jakie wyobrażenie o człowieczeństwie pragniesz przenieść w nowe stulecie? Odwołaj się do tekstów, które wspierają Twoje przemyślenia.
- Dom rodzinny... idealizowany i ten karykaturalnie przedstawiony przez Ciebie w wybranych utworach literackich. Wyjaśnij przyczyny tak różnorodnego rozwinięcia przez twórców tego motywu.
- Na czym polega – Twoim zdaniem – siła oddziaływania teatru? Rozważ temat, odwołując się do wybranych dramatów czy inscenizacji.
- Arkadyjska przestrzeń, odrzucona wartość, źródło konfliktów... Do jakich przemyśleń na temat różnych obrazów domu w literaturze skłoniła Cię lektura wybranych utworów?
- Władza odsłania ludzi (Bias z Priene) Słowa greckiego mędrca uczyń mottem rozważań na temat władzy i jej wpływu na postępowanie i osobowość człowieka. Odwołaj się do wybranych utworów literackich.
- Od paraboli do groteski, od psychologicznej analizy do dokumentowania ludzkich zachowań. Twoje przemyślenia o różnych sposobach ukazywania zachowań człowieka i jego losu w wybranych utworach literackich.
- Co to znaczy żyć, jak istota wolna? (K. Starczewska) Zbuduj odpowiedź na jedno z najważniejszych pytań człowieka, odwołując się do wybranych dzieł literackich i filmowych. (H)
- Każdy ma swoje miejsce ulubione w dzieciństwie. To jest ojczyzna duszy. Zaprezentuj sposób i funkcje kreowania ojczyzny duszy w konkretnym dziele literackim lub filmowym. (H)
- Anonimy, kukły, szare garnitury... to bohaterowie wielu utworów XX wieku. Na wybranych przykładach scharakteryzuj ich postawy i sposoby na życie. przedstaw indywidualne i społeczne konsekwencje przyjęcia takich postaw i sposobów życia. (H)
- Człowiek pozbawiony korzeni kulturowych zatraci orientację we współczesności, łatwo wyrzeknie się trwałych wartości (A. Kowalczyk). Odwołując się do znanych ci dzieł literatury i innych sztuk, uzasadnij prawdziwość tego sądu lub polemizuj z nim.
- Młodość ma zakodowaną chęć odmiany, odrzucenia, ryzyka (J. Jarocki). Co odrzuca młodość, a co proponuje w zamian? Uzasadnij swoją odpowiedź, wykorzystując wybrane utwory literackie i zjawiska kulturowe.
- Wszędzie widzimy człowieka drobnym i wątłym, ale tam jest prawdziwie wielkim, gdzie usiłuje pokonać własną nieudolność. (M. Mochnacki) Zaprezentuj i oceń dwóch bohaterów literackich, którzy walcząc z własną słabością, osiągnęli wielkość.
- Do Europy? Tak, ale tylko z naszymi umarłymi. Rozważ sąd Marii Janion i przywołaj te utwory, które stanowiąc dziedzictwo przeszłości, kształtują poczucie narodowej tożsamości następnych pokoleń Polaków.
- Które utwory preferujesz jako czytelnik: te, które kopiują rzeczywistość, czy te, które kreują nowe światy? Odpowiadając na pytanie, wykorzystaj w funkcji argumentacyjnej wybrane teksty.
- Zhańbiony czy z poczuciem godności, upokorzony czy wolny, z kainowym piętnem czy etycznie czysty? Jaki obraz człowieka stworzyła literatura XX wieku? Przedstaw i osądź.
- Które utwory mają szansę przetrwać swój czas? Te, które ukazują piękno świata czy te, które mówią prawdę o nim? Odwołaj się do wybranych utworów literackich i tekstów kultury.
- Trudne pytania. Przedmowa do zaproponowanej przez Ciebie antologii utworów literackich. (Uzasadnij wybór tekstów, ich kolejność i przyjętą szatę graficzną.)
- "Nic tak nie pomaga w obcowaniu z prawdą jak nowa konwencja" (Kazimierz Brandys). Konwencje w literaturze – droga do prawdy czy bariera poznawcza?
- Dysonans i harmonia w literaturze wybranych epok (analiza wybranych przykładów).
- Cnota i szczęście: literatura dawna a współczesność.
- "Społeczeństwo bez przeszłości to zbiegowisko." Skomentuj słowa Stanisława Lema i rozważ, które elementy rodzimej historii i tradycji utrwalone w literaturze powinny kształtować poczucie narodowej tożsamości współczesnych Polaków.
- Czas "górny i durny", czas "szukania nowych, nie odkrytych dróg"... Literackie obrazy młodości w konfrontacji z dążeniami i doświadczeniami Twojego pokolenia.
- Pisarz – kronikarz, sędzia ludzkich czynów i obrońca wartości czy kreator nowych światów, mistrz słowa i formy? Z których funkcji wywiązali się najlepiej twórcy XX wieku? Zaprezentuj swój sąd, odwołując się do wybranych utworów literackich, bądź też innych tekstów kultury nimi inspirowanych.
- Nowoczesność dzieła sztuki nie ma nic wspólnego z czasem, w którym ono powstało. Niektóre teksty napisane wiele wieków temu są zdecydowanie nowoczesne. Czy podzielasz ten pogląd? Odpowiedź uzasadnij, omawiając wybrane utwory.
- Słowa Sofoklesa: "Cel zamierzony i cel osiągnięty – to nigdy nie jest to samo" uczyń mottem rozważań o bohaterach literackich poszukujących celu życia.
- Twórcy dawnych epok stawiali przed sztuką konkretne zadania. Czy współczesna literatura ma obowiązki? Rozważ problem odwołując się do wybranych przykładów.
- Josif Brodski twierdzi, że "przeznaczeniem dzieła sztuki zawsze jest przetrwać swego stwórcę". Omawiając wybrane dzieła powstałe do końca XIX wieku wykaż, że wypełniły one swoje przeznaczenie.
- Przyjmując punkt widzenia wybranych bohaterów literackich, odpowiedz na pytanie poety: "cóż jest prócz sławy co warte?"
- Literatura, film, teatr. Która z wymienionych sztuk najbardziej odpowiada Twojej wrażliwości? Odpowiedź uzasadnij, omawiając wybrane dzieła XX wieku.
- Życie to nie teatr. Rozważ tezę i zaprezentuj swój sąd, odwołując się do wybranych tekstów literackich.
- "Łatwiej przeniknąć świat niż samego siebie" (C.G. Jung). Przedstaw portrety bohaterów, którzy w trudnych sytuacjach odkrywali mikrokosmos swojej psychiki.
- Dzieła sztuki wchodzą ze sobą w związki i zależności. Na wybranych przykładach ukaż relacje między utworami literackimi lub literaturą i innymi tekstami kultury (malarstwo, rzeźba, film, itp.)
- "Gorzki to chleb jest polskość" (Cyprian Norwid). Czy podzielasz zdanie poety? Rozważ tezę i wyraź swój sąd, odwołując się do wybranych utworów literackich.
- Błądzićć jest rzeczą ludzką. Przedstaw niewłaściwe decyzje, mylne kroki lub myśli wybranych bohaterów literackih oraz skomentuj efekty ich doświadczeń.
- Każdy człowiek przeżywa chwile refleksji nad sensem egzystencji. Zaprezentuj te dzieła literackie (filmowe, muzyczne), które napełniły Cię optymizmem, wiarą w człowieka i w wartość jego działania.
Tematy związane z analizą tekstów poetyckich:
- Interpretacja do wyboru: tekstu poetyckiego: T. Różewicz: W środku życia lub tekstu prozatorskiego: Bruno Schulz: Nemrod.
- Odzyskanie wolności to koniec czy początek drogi? Interpretując wiersz Kazimierza Wierzyńskiego Listopad 1918, przedstaw refleksje poety na ten temat.
- Zinterpretuj wiersz Kazimierza Wierzyńskiego (1894-1969) Rozmowa z Orfeuszem. Zwróć uwagę na sposób, w jaki poeta wykorzystuje antyczny mit.
- Zwracając uwagę na przejawy ironii i jej funkcje, dokonaj interpretacji wiersza Marii Jasnorzewskiej-Pawlikowskiej pt. Babcia.
- Analiza porównawcza wierszy: Z lat dziecięcych Bolesława Leśmiana i Elegia o lecie Krzysztofa Kamila Baczyńskiego lub analiza i interpretacja jednego z nich.
- Zanalizuj i zinterpretuj jeden z utworów:
a) albo wiersz Ernesta Brylla Przeprowadzka,
b) albo fragment prozy Zbigniewa Herberta Dom.
Zwróć uwagę na to, że dom nie jest jedynym tematem wybranego tekstu. - Zwracając uwagę na rolę obrazowania fantastycznego, dokonaj analizy i interpretacji wiersza Bolesława Leśmiana Przemiany.
- Zinterpretuj wiersz Stanisława Barańczaka (ur. 1946) Tenorzy. Zwróć szczególną uwagę na harmonijne połączenie powagi i żartu.
- Dokonaj analizy porównawczej wiersza A. Kamieńskiej Matce ks. Jerzego Popiełuszki i Lamentu Świętokrzyskiego.
- Zanalizuj i zinterpretuj wiersz C. K. Norwida Marionetki.
- Władysław Broniewski: Rysunek
Józef Baran: Apokalipsa domowa
Podejmując analizę porównawczą wierszy Broniewskiego i Barana, określ sytuacje liryczną obu podmiotów. Zwróć uwagę na środki wprowadzające dom w sferę sacrum oraz znaki – sygnały świata zewnętrznego. - Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Urszuli Kozioł Przedpowitanie, odczytując ukazaną przez autorkę wizję człowieka przyszłości.
- Zinterpretuj wiersz Pan Cogito o cnocie Z. Herberta w kontekście innych utworów poetyckich dotyczących systemu wartości i postaw człowieka.
- Czym są słowa? – spróbuj odpowiedzieć na to pytanie interpretując wiersz Adama Zagajewskiego Rozmowa z Fryderykiem Nietzschem.
- Zinterpretuj wiersz Drogi kąciku porad Stanisława Barańczaka, zwracając uwagę na duchowy portret współczesnego człowieka i twórcze wykorzystanie poetyki barokowej.
- Zinterpretuj wiersz Krótkie życie naszych przodków Wisławy Szymborskiej, zwracając uwagę na refleksje dotyczące sytuacji człowiek w świecie.
• Online: 3 user(s)