
Zagadnienia maturalne
Antyk – Biblia – Średniowiecze – Renesans – Barok – Oświecenie – Romantyzm – Pozytywizm – Młoda Polska – XX-lecie międzywojenne
II wojna światowa i współczesność – Wiedza o języku
Historia literatury
Antyk 
- Geneza, funkcje, rodzaje i znaczenie (m. in. archetypiczność i symboliczność) antycznych mitów.
- Toposy literatury antycznej.
- Ogólna charakterystyka literatury antycznej – epoki, podstawowe gatunki i tematy.
- Liryka antyczna – geneza, podział, gatunki, tematy i problemy.
- Tragedia – geneza, problematyka, budowa, funkcje i znaczenie dla literatury europejskiej.
- Eposy Homera – powstanie, problematyka, gatunek, technika poetycka, znaczenie dla literatury.
- Poetyka Arystotelesa – m. in. pojęcie mimezis.
- Antyczne prądy filozoficzne: nauka Sokratesa, idealizm Platona, etyka Arystotelesa, epikureizm, hedonizm, stoicyzm (Marek Aureliusz, Seneka).
- Wkład Wergiliusza i Horacego w rozwój literatury europejskiej (gł. zaś polskiej).
Biblia 
- Biblia – czas powstania, święty charakter księgi, podział ksiąg, gatunki, toposy, cechy literackie, źródło europejskiej kultury i literatury.
- Biblia a kultura antyczna – próba porównania (np. postać biblijna a bohater tragiczny, epicki, system wartości biblijnych a kodeks etyczny antyku itp.).
Średniowiecze 
- Średniowieczny obraz świata i człowieka (m. in. w kontekście filozofii św. Augustyna i św. Tomasza) a charakter literatury tej epoki.
- Gatunki literackie uprawiane w średniowieczu (m. in. średniowieczna epika i gatunki dramatyczne).
- Średniowieczne zabytki języka polskiego.
- Średniowieczna literatura religijna i świecka w języku polskim.
- Wzorce osobowe epoki średniowiecza.
- Artyzm literatury średniowiecznej (m. in. alegoryzm, kunszt poetycki Bogurodzicy, charakterystyka średniowiecznego wiersza, proza średniowieczna).
- "Wieki ciemne" – czy zgadzasz się z takim określeniem epoki średniowiecza?
Renesans 
- Renesans, humanizm (inspiracje filozoficzne, ideał człowieka, nauki humanistyczne, poeta doctus itd.), mecenat, druk, reformacja (innowiercze przekłady Biblii), kontrreformacja (sobór trydencki) – a charakter literatury renesansowej i barokowej.
- Gatunki literackie w renesansie (m. in.: jakie gatunki epoka przejęła z tradycji antycznej, biblijnej i średniowiecznej?, charakter renesansowej tragedii humanistycznej).
- Wzorce osobowe epoki renesansu (m. in. postawa obywatelska).
- Jan Kochanowski – największy poeta epoki (w tym: biografia humanisty).
- Wątki stoickie i horacjańskie oraz motywy antyczne i biblijne w literaturze odrodzenia.
- Renesans dramatyczny.
- Renesansowa proza (Kazania P. Skargi – ich retoryczny charakter) i publicystyka (A. F. Modrzewski).
- Artystyczne cechy poezji odrodzenia (m .in. sylabizm, średniówka, przerzutnia, formaty stroficzne, środki retoryczne, toposy antyczne).
- Sielanka w literaturze polskiej – tradycje, wyznaczniki, charakter i znaczenie gatunku, twórcy (nie tylko w odrodzeniu!).
- M. Sęp-Szarzyński – poeta przełomu.
Barok 
- Barok – okres upadku literatury?
- Sarmata, sarmatyzm w epoce baroku, oświecenia i romantyzmu.
- Poezja ziemiańska i dworska – dwa główne modele liryki barokowej.
- Artystyczne ukształtowanie barokowego wiersza (m. in. konceptyzm).
- Barokowa epika i proza (T. Tasso, W. Potocki, J. Ch. Pasek).
Oświecenie 
- Siedemnastowieczny klasycyzm francuski (m. in. Moliére, Boileau).
- Dlaczego "oświecenie"? (m. in. inspiracje filozoficzne epoki, poglądy na naturę świata i człowieka, program reform Rzeczypospolitej).
- Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko – główne prądy literatury oświecenia (charakterystyka założeń, przedstawiciele).
- Cechy języka poetyckiego I. Krasickiego.
- Gatunki literackie w służbie zadań epoki oświecenia (w tym prozaiczne).
- Charakter i rola publicystyki oświeceniowej (H. Kołłątaj, St. Staszic, Fr. S. Jezierski).
- Teatr i rodzaje dramatyczne w czasach oświecenia (wzory francuskie, komedia polityczna, komedia charakterów, komedia nieporozumień, opera komiczna – J. U. Niemcewicz, Fr. Zabłocki, W. Bogusławski; rozwój teatru publicznego).
- Francuska powiastka filozoficzna (Voltaire, Diderot).
Romantyzm 
- Walka klasyków z romantykami (K. Brodziński, J. Śniadecki, M. Mochnacki, A. Mickiewicz).
- Romantyczna koncepcja jednostki i bohatera literackiego.
- Rola i znaczenie poety oraz poezji w romantyzmie.
- Werteryzm, osjanizm, byronizm, sternizm, gotycyzm, walterskotyzm, wallenrodyzm – znaczenie tych pojęć oraz funkcjonowanie zjawisk przez nie oznaczanych w epoce romantyzmu.
- Romantyczna koncepcja narodu i zagadnienie mesjanizmu.
- Filozoficzne tło i światopogląd romantyczny.
- Rola i znaczenie ludowości w romantyzmie.
- Romantyczna historiozofia (w oparciu o konkretne utwory).
- Modelowa biografia romantyczna (na przykładzie A. Mickiewicza) i jej literackie wizerunki.
- Ukraińska szkoła poetów (J. B. Zaleski, A. Malczewski, S. Goszczyński).
- Cechy i charakter dramatu romantycznego (Dziady, Nie-Boska komedia, Kordian).
- Romantyczne gatunki literackie – ich geneza i funkcja (ballada, powieść poetycka, poemat dygresyjny itd.).
- Pan Tadeusz jako epopeja narodowa (ale czy gatunkowo także epopeja?).
- Komediopisarstwo A. Fredry.
- Powstanie listopadowe w twórczości romantyków.
- Romantyczna epistolografia.
Pozytywizm 
- Przełom pozytywistyczny (A. Świętochowski, P. Chmielowski, E. Orzeszkowa).
- Założenia filozoficzne i światopogląd pozytywizmu (empiryzm, scjentyzm, agnostycyzm, utylitaryzm, praca u podstaw, praca organiczna itd.).
- Powieść jako gatunek dominujący w epoce – dlaczego?
- Prasa, dziennikarstwo, publicystyka – ich rozwój i znaczenie w epoce pozytywizmu (w tym gatunki publicystyczne – felieton, reportaż itd.).
- Rodzaje powieści pozytywistycznej: tendencyjna, realistyczna, naturalistyczna (założenia teoretyczne i praktyka literacka – przykłady).
- Nowatorstwo narracyjno-kompozycyjne Lalki.
- Literackie gatunki epoki (nowela, opowiadanie, obrazek, szkic – cechy charakterystyczne, przykłady).
- Nad Niemnem E. Orzeszkowej – przykład polskiego dojrzałego (krytycznego) realizmu (również problematyka).
- Poezja A. Asnyka i M. Konopnickiej.
- Powieści historyczne H. Sienkiewicza.
- Kryzys pozytywistyczny i jego skutki.
Młoda Polska 
- Tło filozoficzne Młodej Polski – Schopenhauer, Nietzsche, Bergson.
- Dekadentyzm i nihilizm – cechy charakterystyczne i odbicia w literaturze.
- Symbolizm, impresjonizm, el. ekspresjonizmu w literaturze młodopolskiej.
- Modernistyczna dominacja poezji – dlaczego (weź pod uwagę również kryzys powieści naturalistycznej i realistycznej)?
- Gatunki literackie Młodej Polski (m. in. sonetomania – przyczyny zjawiska).
- Kierunki i style (symbolizm, impresjonizm, ekspresjonizm, neoklasycyzm, poetyka codzienności), postawy (dekadencka, autotematyczna, szydercza (satyryczna), patriotyczno-narodowa, społeczna i rewolucyjna), tematy (krajobraz (jaki?), miłość, folklor, Biblia itp.) w poezji młodopolskiej – cechy charakterystyczne, przykłady.
- Ewolucja powieści w okresie Młodej Polski (St. Żeromski).
- Tematyka i poetyka opowiadań St. Żeromskiego.
- Rozwój europejskiego dramatu: od naturalizmu (Ibsen, Strindberg) do symbolizmu (Maeterlinck) (również: znaczenie poglądów Wagnera).
- Dramaturgia St. Wyspiańskiego wobec epoki i tradycji.
- Mitologizacja chłopskiego bytu w Chłopach Wł. St. Reymonta.
XX-lecie międzywojenne 
- Programy artystyczno-literackie dwudziestolecia: futuryzm, ekspresjonizm, Skamander ("programowe" wczesne wiersze i antyprogramowość!), Awangarda krakowska.
- Twórczość poetycka i jej przemiany: J. Tuwim, J. Iwaszkiewicz, K. Wierzyński (poetyka, tematyka).
- Rozwój liryki J. Przybosia.
- B. Leśmian jako poeta "osobny" na tle epoki – cechy charakterystyczne i problematyka jego poezji.
- Poezja rewolucyjna Wł. Broniewskiego.
- Literackie realizacje futuryzmu: St. Młodożeniec, B. Jasieński, T. Czyżewski.
- Klasycyzm i franciszkanizm – poezja L. Staffa.
- "Ojczyzna to najpierwszy obowiązek" – Przedwiośnie St. Żeromskiego.
- Powieść psychologiczna (M. Kuncewiczowa) i psychologiczno-obyczajowa (Z. Nałkowska) w dwudziestoleciu.
- Tradycje prozy wielkiego realizmu i nowatorstwo (inspiracje Bergsonem i ich literackie konsekwencje, rozmaitość technik narracyjnych) w Nocach i dniach M. Dąbrowskiej.
- Żywioł groteski w prozie (Gombrowicz, Schulz, Witkacy), dramacie (Witkacy) i poezji (K. I. Gałczyński) epoki dwudziestolecia – cechy charakterystyczne, znaczenie i funkcja.
- Katastrofizm ("Żagary", J. Czechowicz, Gałczyński) i wątki arkadyjskie (Czechowicz) w poezji II Awangardy.
II wojna światowa i współczesność 
- Pokolenia i kierunki (nurty) literackie współczesności (pokolenie Kolumbów, "pryszczaci", pokolenie 56', pokolenie 68'(Nowa Fala), neoklasycyzm, model poezji Różewicza, turpizm, kontestacja etc.).
- Wł. Broniewski, A. Słonimski, K. K. Baczyński, T. Gajcy, T. Różewicz, Cz. Miłosz – poetyckie spojrzenie na wojnę (tyrteizm, apokalipsa spełniona, "śmierć poezji", dystans klasyka).
- Współcześni poeci wobec historii (Baczyński, Gajcy, Borowski, Miłosz, Różewicz).
- Charakterystyka neoklasyków: Miłosz, Herbert, Szymborska (poetyka, poglądy nt. poezji i poety) – podobieństwa i różnice.
- Diagnoza, ocena i osąd stanu współczesnej cywilizacji i kultury w literaturze XX wieku.
- Studium psychiki człowieka zl(ł)agrowanego (Borowski, Herling-Grudziński).
- Prowokacyjny charakter Opowiadań T. Borowskiego.
- Model osobowości totalitarnej (np. Rozmowy z katem).
- Formy paradokumentalne w literaturze współczesnej (Nałkowska, Herling-Grudziński, Krall, Moczarski).
- Demistyfikacja stereotypów i mitów narodowych w Zdążyć przed Panem Bogiem i Początku.
- Obecność i rola tradycji literackich (np. antycznej, biblijnej, średniowiecznej, barokowej, oświeceniowej etc.) w literaturze współczesnej.
- Funkcja kategorii estetycznych (tragizm, groteska, komizm) w literaturze współczesnej.
- Moralność absolutna czy relatywizm moralny – etyczny wymiar literatury współczesnej.
- Cechy współczesnego dramatu (np. Kartoteka) a dramat antyczny i szekspirowski – próba porównania.
Wiedza o języku 
- Pojęcie systemowości języka (język jako system (kod)) znaków, podsystemy językowe).
- Podstawowe składniki komunikacji językowej.
- Funkcje języka – ich charakterystyka i przejawy stylistyczno-językowe.
- Rozbiór zdania wielokrotnie złożonego (w tym: znajomość rodzajów zdań podrzędnych).
- Pojęcia zwyczaju, normy i błędu językowego.
- Kryteria poprawności językowej.
- Pojęcie kultury języka.
- Wykładniki spójności tekstu – wyrazowe i składniowe.
- Z zagadnień historii języka polskiego:
- Najstarsze zabytki języka polskiego;
- Główne okresy rozwoju języka polskiego;
- Dawne procesy fonetyczne i ich ślady we współczesnym języku polskim;
- Styl artystyczny i styl retoryczny;
- Główne tendencje historycznego rozwoju polszczyzny;
- Tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
- Z zagadnień słowotwórstwa:
- Podzielność wyrazu i jego motywacja;
- Formacje słowotwórcze (temat (podstawa), formanty);
- Funkcje formantów słowotwórczych;
- Klasyfikacja jednostek słowotwórczo podzielnych;
- Terminy i profesjonalizmy, słownictwo środowiskowe, regionalizmy, archaizmy, neologizmy (ich rodzaje), wyrazy nacechowane stylistycznie (poetyzmy) i emocjonalnie – różne warstwy słownikowe.
- Semantyka:
- Znaczenie wyrazu, zakres znaczeniowy, treść nazwy, cechy definicyjne i drugorzędne, rola kontekstu;
- Wieloznaczność wyrazów, homonimy (rodzaje), synonimy (rodzaje), antonimy;
- Frazeologia:
- Łączliwość wyrazów;
- Klasyfikacja związków frazeologicznych;
- Funkcje artystyczne frazeologizmów;
- Zróżnicowanie współczesnej polszczyzny:
- Polszczyzna mówiona i pisana;
- Zróżnicowanie terytorialne (dialekty);
- Zróżnicowanie społeczne;
- Zróżnicowanie stylistyczne;
- Pojęcie stylu (w szczególności artystycznego).
- Stylistyczne środki artystyczne: fonetyczne, morfologiczne, składniowe, leksykalne, figury stylistyczne (tropy).
- Stylizacja (pojęcie) i jej rodzaje (archaizująca, gwarowa, środowiskowa, na język potoczny, humorystyczna, poetycka, parodia, pastisz, groteska).
Opracowanie: Robert Bednarz
• Online: 4 user(s)