XXXVI. Antoni Malczewski. Maria – romantyczny poemat o miłości, śmierci i dramacie sumienia
- A. Malczewski – sylwetka autora; romantyczna biografia. Maria – jedyny utwór poety – jego znaczenie dla epoki (sądy o poemacie np. M. Mochnackiego, A. Mickiewicza).
- Maria a powieść byroniczna:
- Oryginalność Malczewskiego czy powielanie nowych wzorów?
- Chrześcijańkie akcenty w poemacie, tradycja sarmacka, "fatum" jako możliwość "głębokiego" doświadczenia (Miecznik).
- Swoisty klimat poematu – egzystencjalny fatalizm:
- Człowiek wobec sytuacji "granicznej" (wobec nieodwracalnego cierpienia, śmierci).
- Proces doświadczania "nicości" jako oczyszczenie miejsca "dla Boga" albo początek zbrodni (Miecznik i Wacław).
- "Czarny" nastrój poematu; tajemnica i intuicja, poczucie nieuchronności katastrofy.
- Maria – typ bohaterki: czy romantycznej?
- Malczewski na tle ukraińskiej szkoły poetów – romantyczny mit Ukrainy.
- Maria jako jedna z najciekawszych artystycznie realizacji powieści poetyckiej:
- Opis pejzażu (pejzaż a nastrój);
- Usytuowanie narratora, liryzacja wypowiedzi;
- Sposób obrazowania, realizm psychologiczny (rola personifikacji);
- Wielostylowość Marii (stylizacje ludowe, echa klasycznej i pseudoklasycznej epiki, znamiona stylu romantycznego).
- Inne sposoby wzmagania sugestywności wypowiedzi.
Utwory:
- A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska, oprac. R. Przybylski, Warszawa 1976 (lub wydanie wcześniejsze) lub A. Malczewski, Maria. Powieść ukraińska, wprow. H. Krukowska i J. Ławski, Białystok 1995.
Źródła pomocnicze:
- G. Byron, Giaur, w: Powieści poetyckie, Kraków 1924, BN, s. II, nr 34.
- S. Goszczyński, Zamek kaniowski, oprac. M. Grabowska i M. Janion, Warszawa 1958.
Opracowania:
- Antoniemu Malczewskiemu w 170 rocznicę pierwszej edycji "Marii". Materiały sesji naukowej, Białystok 5-7 V 1005, red. H. Kurkowska, Białystok 1997.
- M. Bieńczyk, Estetyka melancholii. "Maria" Antoniego Malczewskiego, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak i M. Gumkowski, Warszawa 1996.
- M. Dernałowicz, Antoni Malczewski, Warszawa 1967.
- B. Dopart, "Maria" Antoniego Malczewskiego i wczesnoromantyczne konwencje literackie, "Przegląd Humanistyczny" 1996, z. 2.
- W. Kubacki, Powieść poetycka Malczewskiego, w: A. Malczewski, Maria, Warszawa 1956.
- H. Krukowska, Noc romantyczna (Mickiewicz, Malczewski, Goszczyński). Interpretacje, Białystok 1985 (rozprawy UW).
- M. Maciejewski Narodziny powieści poetyckiej w Polsce, Wrocław 1970.
- M. Maciejewski, "Spojrzenie w górę" i "wokoło" (Norwid – Malczewski), w: tenże, Poetyka. Gatunek – obraz. W kręgu poezji romantycznej, Wrocław 1977.
- M. Maciejewski, Śmierci "czarne w piersiach blizny" O "Marii" Malczewskiego, w: tenże, "Ażeby ciało powróciło w słowo". Próba kerygmatycznej interpretacji literatury, Lublin 1991 lub "Pamiętnik Literacki" 1980, z. 3, s. 85-107.
- "Maria" i Antoni Malczewski. Kompendium źródłowe, oprac. H. Gacowa, Wrocław 1974.
- D. Siwicka, Romantyzm 1822-1863, Warszawa 1995, rozdz. VI.
- D. Zawadzka, Pokolenie klęski 1812 roku. O Antonim Malczewskim i odludkach, Warszawa 2000.
- M. Żmigrodzka, Dwa oblicza wczesnego romantyzmu (Mickiewicz – Malczewski), "Pamiętnik Literacki" 1970, z. 1.
• Online: 22 user(s)