XXVI. Powieść poetycka i maska
I. Powieść poetycka – romantyczny gatunek literacki.
- Jakich autorów uważa się za twórców tego gatunku? Kto jeszcze, obok Mickiewicza, pisał w Polsce powieści poetyckie?
- Jakie cechy gatunkowe powieści poetyckiej sprawiły, że stała się ona formą szczególnie dobrze ujmującą romantyczne widzenie świata? Które z nich łączą powieść poetycką z innymi gatunkami, np. balladą czy z dramatem romantycznym?
- Powieść poetycka łączy elementy epickie i liryczne. Jakie znaczenie ma to połączenie w Konradzie Wallenrodzie?
II. Konrad Wallenrod jako "powieść maski".
- Podwójność poematu: sensacyjna opowieść o Wallenrodzie i jej sens ukryty, czyli jak Mickiewicz wykorzystał tajemniczość powieści poetyckiej.
- Jaki był związek pomiędzy okolicznościami powstania i druku utworu a zamaskowaniem jego współczesnego sensu?
- Jaką rolę odegrać miała Mickiewiczowska Przemowa?
- Czy tajne porozumienie pomiędzy autorem i czytelnikiem można traktować w tym wypadku jako zastosowanie "języka ezopowego"?
III. Historyzm maski.
- Maska historyczna poematu a romantyczne pojmowanie historii oraz związków pomiędzy przeszłością i teraźniejszością. Konrad Wallenrod jako przykład romantycznego historyzmu.
- Dlaczego poszukując kostiumu historycznego dla swego utworu wybrał Mickiewicz czasy średniowieczne?
- Autentyzm historyczny (postaci, wydarzeń, kolorytu epoki) w poemacie i autorskie kreacje Mickiewicza.
- Jakie inne utwory Mickiewicza inspirowane były "poezją dziejów"?
IV. Człowiek "zamaskowany".
- Na czym polegało rozdwojenie osobowości Wallenroda i jakie były tego rozdwojenia konsekwencje dla jego życia, dla jego poczucia własnej tożsamości?
- Wolność osobista i wolność narodu – jak Mickiewicz przedstawia związki pomiędzy nimi?
- Konrad Wallenrod a inni bohaterowie Mickiewicza pojawiający się w przebraniu: Aldona, Jacek Soplica, kobiety przebrane za mężczyzn: Grażyna, Emilia Plater. Co łączy te rozmaite sposoby maskowania tożsamości? Dlaczego człowiek romantyczny często pojawia się w masce?
V. Maska i zdrada.
- Konsekwencje moralne rozdwojenia osobowości – Halban i Aldona jako dwie "strony" sumienia bohatera.
- Tragizm postaci Wallenroda.
- Problem "dwóch sumień" w świadomości Polaków doby rozbiorów.
- Konflikty etyczne "życia w masce" a doświadczenia pierwszych polskich spiskowców i pokolenia dekabrystów. Czy poemat Mickiewicza dawał wskazówki, które pozwoliłyby rozstrzygnąć dylemat moralny zdrady? Jak odczytali ten utwór jego pierwsi czytelnicy?
- Porównaj historię Wallenrod z opisem życia Polaka przedstawionym przez Mickiewicza w wierszu Do matki Polki.
- Jakie znaczenie nadawała poezji Pieśń Wajdeloty?
- Wzniosłość i siła narodowej tradycji a dramat jednostki. Poezja jest tu życiem czy trucizną?
- Dlaczego Mickiewicz w latach późniejszych odnosił się z niechęcią do Konrada Wallenroda?
VI. Konrad Wallenrod i Konrad z III. cz. Dziadów – porównaj tych bohaterów, zwracając uwagę na przeobrażanie się stosunku Mickiewicza do metod walki z wrogami narodu.
Bibliografia:
Bibliografia podstawowa:
- Bo insza rzecz zdradzić, insza dać się złudzić. Problem zdrady w Polsce przełomu XVIII i XIX w., red. A. Grześkowiak-Krwawicz, Warszawa 1995.
- S. Chwin, Wstęp do: Adam Mickiewicz, Konrad Wallenrod, 1991.
- K. Górski, Bohater romantyczny, J. Lasecka-Zielak, Wallenrodyzm, M. Maciejewski, Powieść poetycka, A. Martuszewska, Ezopowy język, E. Nawrocka, Tragizm, M. Piwińska, Indywidualizm, S. Treugutt, Bajronizm, hasła w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991.
- M. Janion, M. Żmigrodzka, Historyzm i romantyczna historia (szczególnie rozdz. Poezja dziejów), w: Romantyzm i historia, Warszawa 1978.
- M. Janion, Tragizm "Konrada Wallenroda", w: Romantyzm. Studia o ideach i stylu, Warszawa 1969; M. Janion, Kobieta-Rycerz, w: Kobiety i duch inności, Warszawa 1996 lub taż, Zbrojna Grażyna, w: Maski, "Transgresje IV" red. M. Janion i S. Rosiek, 1986.
- M. Janion, Życie pośmiertne Konrada Wallenroda, Warszawa 1990 (rozdz. I- –IV).
Bibliografia dodatkowa:
- M. Maciejewski, Narodziny powieści poetyckiej w Polsce, 1970.
- M. Zielińska, "Konrad Wallenrod" Adama Mickiewicza, Warszawa 1990.
• Online: 21 user(s)