XXV. Sonety krymskie
I. Okoliczności powstania Sonetów krymskich.
II. Sonety krymskie jako zapis podróży i kreacja poetycka.
- Podróż Mickiewicza na Krym a literackie konwencje podróżowania.
- Kim jest Pielgrzym w Sonetach, dokąd dąży. Czy Pielgrzym jest turystą?
- Kim jest Mirza dla Pielgrzyma?
- Podróż w nieznane i podróż wewnętrzna; poznawanie samego siebie.
- Zdziwienie i ciekawość – w jaki sposób pojawiają się w Sonetach, dzięki jakim środkom stylistycznym?
- Samotność podróżnika w Sonetach.
III. Orientalizm Mickiewicza.
- Podróże romantyków a orientalizm w Sonetach krymskich.
- Dwie próby orientalizmu: porównaj Sonety krymskie z Mickiewiczowskimi poematami "arabskimi" (Szanfary, Almotenabbi, Farys).
- Elementy orientalne w języku Sonetów.
IV. Pejzaż krymski.
- W Panu Tadeuszu Mickiewicz pisać będzie o Litwie: "Widzę i opisuję, bo tęsknię po Tobie". W jakiej mierze Sonety realizują już tę zasadę poetycką?
- Konkretność wrażeń i zmysłowość opisu.
- Widzenie a wspomnienia w Sonetach.
- Sonetowa wizja ruin i grobów.
- Pejzaż krymski jako tajemniczy szyfr do odczytania. Jak i o czym mówią tu Natura, Historia, Bóg.
- Omów symboliczne znaczenie elementów pejzażu w przedstawianiu stanów duchowych "ja" lirycznego w poszczególnych utworach cyklu.
V. Tradycja i nowatorstwo w Sonetach krymskich.
- Sonet jako gatunek literacki.
- Co to znaczy, że Sonety krymskie stanowią cykl poetycki? Jakie środki stylistyczno-kompozycyjne pozwalają mówić w tym przypadku właśnie o cyklu, a nie tylko o zbiorze sonetów?
- W jaki sposób Mickiewicz starał się dostosować tradycyjną formę sonetu do przekazu nowych doświadczeń? Jakie elementy (kompozycyjne, wersyfikacyjne) wprowadził i jakie pełniły one funkcje?
- Jak można zinterpretować te usiłowania Mickiewicza, pamiętając o słowach Pielgrzyma, kończących sonet XV:
"Tam widziałem – com widział, opowiem – po śmierci,
Bo w żyjących języku nie ma na to głosu". - Dlaczego Sonety krymskie wzbudziły niechęć Kajetana Koźmiana? W jaki sposób utwory te wpłynęły na kształtowanie się polskiego romantyzmu i późniejszej poezji?
- Spory i dyskusje historyków literatury wokół Sonetów.
Bibliografia:
- J. Bachórz, Egzotyzm, Ł. Ginkowa, Step, A. Kowalczykowa, Pejzaż, M. Piwińska, Orientalizm, W. Weintraub, Pielgrzym, Cz. Zgorzelski, Liryka romantyczna, hasła w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Wrocław 1991.
- W. Borowy, O poezji Mickiewicza, Lublin 1958, t. 1.
- S. Furmanik, Ze studiów nad sonetami Mickiewicza, w: tenże, Słowo i obraz, Poznań 1967.
- J. Klaczko, Półwysep Krymski w poezyi, w: tenże, Szkice i rozprawy literackie, przekł. S. Tarnowski, J. Jabłonowski, A. Potocki, Warszawa 1904.
- J. Kleiner, Mickiewicz, Lublin 1948, t. I lub wyd. poprawione Lublin 1995.
- J. Komar, W stronę Ałuszty (Notatki o liryce Mickiewicza), "Roczniki Humanistyczne" 1959, z. 1.
- W. Kubacki, Z Mickiewiczem na Krymie, Warszawa 1977.
- M. Kwaśny, Jak powstała szata orientalna "Sonetów krymskich", w: Adam Mickiewicz. Materiały Śląskiej Sesji Mickiewiczowskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej..., Katowice 1958.
- M. Maciejewski, Od erudycji do poznania. Z dziejów romantycznej liryki opisowej, "Roczniki Humanistyczne" 1966, z. 1.
- I. Opacki, Człowiek w sonetach przełomu (sonetach Mickiewicza), w: tenże, Poezja romantycznych przełomów. Szkice, Wrocław 1972; lub w: "W środku niebokręga" Poezja romantycznych przełomów. Katowice 1995.
- I. Opacki, hasła: Sonet i Sonety krymskie, w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. II, Warszawa 1985.
- I. Opacki, Z zagadnień cyklu sonetowego w polskim romantyzmie, w: A. Opacka, I. Opacki, Ruch konwencji. Szkice o poezji romantycznej, Katowice 1975.
- M. Piwińska, Wschodnie maskarady, "Teksty" 1975, nr 3, lub w: taż, Złe wychowanie, Warszawa 1981.
- J. Przyboś, Czytając Mickiewicza, Warszawa 1965.
- L. Pszczołowska, Sonet od Renesansu do Młodej Polski, w: Słowiańska Metryka Porównawcza, t. V: Sonet, red. L. Pszczołowska, D. Urbańska, Warszawa 1993.
- D. Seweryn, O wyobraźni lirycznej Adama Mickiewicza, Warszawa 1996, cz. I: O wyobraźni religijnej Mickiewicza lub "Ruiny" i "groby" w "Sonetach krymskich". O wyobraźni religijnej Mickiewicza, w: Religijny wymiar literatury polskiego Romantyzmu, red. D. Zamącińska i M. Maciejewski, Lublin 1995.
- Walka romantyków z klasykami. Wstęp napisał, wypisy źródłowe ułożył i oprac. S. Kawyn, Wrocław 1960.
- D. Zamącińska, Ze studiów nad kompozycją wierszy lirycznych Mickiewicza, "Roczniki Humanistyczne" 1959, z. 1.
- Cz. Zgorzelski, Pielgrzym "w krainie dostatków i krasy", w: tenże, O sztuce poetyckiej Mickiewicza, Warszawa 1976 (lub wyd. nast.).
• Online: 16 user(s)