XXIII. W kręgu IV cz. Dziadów
I. Okoliczności powstania Dziadów wileńsko-kowieńskich.
- Życie osobiste poety: przyjaźń, miłość, wzrastające poczucie wyobcowania i odrębności.
- Własne doświadczenia, obserwacje świata i lektury a edukacja na oświeceniowej uczelni.
- Skąd Mickiewicz czerpał wiedzę o kulturze ludowej Nowogródczyzny? Jaki był stosunek poety do wierzeń ludowych?
II. IV cz. Dziadów jako manifest romantycznego widzenia świata i zapis dramatycznych przeżyć.
- Co łączy IV cz. Dziadów z balladą Upiór, rozpoczynającą cykl wileńsko-kowieński?
- Kim jest Gustaw? Dlaczego jego losy zostały wplecione w obrządek Dziadów?
- Monolog Gustawa. Jaka jest miłość, o której opowiada bohater? Porównaj ją z innymi wzorami miłości romantycznej (również w wierszach samego Mickiewicza).
- Pamięć i wspomnienie – ich rola w utworze. Co bohater mówi o ludziach i o "książkach zbójeckich", które w przeszłości ukształtowały jego myślenie i odczuwanie?
- Postać Księdza – jego rola w utworze.
- Jedność świata zmarłych i świata żywych. Jak rozumie ją poeta? Jak ją wyraża bohater?
III. Środki ekspresji i artystyczne ukształtowanie Dziadów cz. IV.
- Omów kompozycję Dziadów wileńsko-kowieńskich, uwzględniając szczególne miejsce IV części. Jaką rolę odgrywa tutaj ballada Upiór? Słowo odautorskie? Motto?
- Cykliczność i fragmentaryzm w Dziadach.
- Czy IV cz. Dziadów jest dramatem czy poematem? Omów strukturalne różnice między II i IV częścią.
- Siła ekspresji jako ważny czynnik dzieła romantycznego; budowanie nastroju. W jaki sposób w IV cz. Dziadów łączy się realizm psychologiczny postaci z sugestywnością wyrazu? Jakimi środkami poeta przedstawia gwałtowne zmiany uczuć?
- Liryczna sublimacja wypowiedzi w IV cz. Dziadów.
- Wersyfikacyjne środki budowania monologu lirycznego, wprowadzania stylizacji ludowej. Muzyczność (kantatowość) II cz. Dziadów; rola piosenek w IV części.
- Gdzie jeszcze poeta opowiada podobnie o miłości, stosując układy paralelne i gradację obrazów (np. Do M***)?
- Czym różni się ironia oświeceniowa od ironii Gustawa? Zwróć uwagę na dydaktyczny wymiar pierwszej i poznawczy drugiej.
- Fantastyka i symbol – poetyckie metody świadczenia o duchowej zasadzie świata.
IV. Dziadów cz. IV jako ważny poemat o miłości w historii polskiej liryki wyznania. Omów jego znaczenie, spróbuj odnaleźć analogie i nawiązania w poezji późniejszej.
Bibliografia:
- W. Borowy, O poezji Mickiewicza, t. 1, Lublin 1958.
- K. Górski, Bohater romantyczny, E. Jaworska, Upiór, S. Treugutt, Bajronizm, hasła w: Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 1991.
- B. Dopart, Mickiewiczowski romantyzm przedlistopadowy, Kraków 1992.
- M. Janion, Gorączka romantyczna, Warszawa 1975, rozdz. 2, 5.
- J. Kleiner, Mickiewicz, t. 1, Lublin 1948 lub Lublin 1995.
- B. Kuczera-Chachulska, O kształcie gatunkowym IV części "Dziadów", w: taż, Przemiany form i postaw elegijnych w liryce polskiej XIX wieku. Mickiewicz- Słowacki – Norwid – Faleński – Asnyk – Konopnicka, Warszawa 2002.
- S. Pigoń, Do źródeł "Dziadów" kowieńsko-wileńskich, w: tenże, Studia literackie, Kraków 1951.
- S. Pigoń, Formowanie "Dziadów" części drugiej, Warszawa 1976.
- R. Przybylski, Słowo i milczenie Bohatera Polaków. Studium o "Dziadach", Warszawa 1993.
- Z. Stefanowska, Próba zdrowego rozumu, Warszawa 1976.
- Z. Stefanowska, Dziady, hasło w: Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, Warszawa 1984.
- Cz. Zgorzelski, Człowiek w twórczości Mickiewicza, w: tenże, O sztuce poetyckiej Mickiewicza, Warszawa 1976.
- M. Zielińska, Opowieść o Gustawie i Maryli, Warszawa 1998.
• Online: 24 user(s)