LIX. Klucze do arcydzieł: Cham Orzeszkowej

  • Dwudzielność Chama: studium psychologiczne z natury czy utwór pisany według wzorów literackich (z jednej strony naturaliści, z drugiej – Renan i Tołstoj)?
  • Dwudzielność Chama: historia Pawła czy historia Franki?
  • Dwudzielność Chama – ciąg dalszy: pęknięcie powieściowej mimesis.
  • Cham jako powieść o miłości; problem inności i "różnicy seksualnej", "bovaryzm" Chama.
  • Struktura narracyjna Chama a sens powieści.
  • Konteksty jak w temacie poprzednim.

Opracowania:

  • G. Borkowska, Wstęp do: Orzeszkowa, Cham, "Biblioteka Polska", Kraków 1998.
  • T. Budrewicz, "Cham" i problemy porozumienia, "Rocznik Komisji Historycznoliterackiej" XXIX – XXX, 1992-1993, Kraków 1994.
  • T. Bujnicki, Pogranicza etniczne i kulturowe w "powieściach chłopskich" Elizy Orzeszkowej ("Niziny", "Dziurdziowie", "Cham"), w: Twórczość Elizy Orzeszkowej, red. K. Stępnik, Lublin 2001.
  • St. Brzozowski, Eliza Orzeszkowa, w: Współczesna powieść i krytyka, wstęp T. Burek, Kraków-Wrocław 1984 (prwdr. 1893).
  • P. Chmielowski, Powieści ludowe Elizy Orzeszkowej, w: Pisma krytycznoliterackie, oprac. H. Markiewicz, Warszawa 1961, t. 1 (prwdr. 1891).
  • M. Głowiński, "Cham", czyli pani Bovary nad brzegami Niemna, w: "Lalka" i inne.
  • K. Kłosiński, "Mimesis" w chłopskich powieściach Orzeszkowej, Katowice 1990.
  • J. Krzyżanowski, O "Chamie" Orzeszkowej, w: W kręgu wielkich realistów, Kraków 1962 (prwdr. 1947).
  • S. Pigoń, Uwłaszczenie literackie chłopa. I: "Cham" Elizy Orzeszkowej , w: Drzewiej i wczoraj. Wśród zagadnień kultury i literatury, Kraków 1966 (prwdr. 1938).