XLIV. Aleksander Fredro
- Teatralne doświadczenia Fredry: lwowskie, włoskie, paryskie.
- Dwa okresy twórczości dramatycznej Fredry (do połowy lat trzydziestych i po r. 1852). Tradycyjne konwencje komediowe w dramatach Fredry: Fredro wobec komedii stanisławowskiej; prekursor dramatu mieszczańskiego przełomu wieków XIX i XX. Dyskusje nad stosunkiem autora Zemsty do romantyków.
- Odmiany komizmu Fredrowskiego (ze szczególnym uwzględnieniem komizmu językowego).
- Konstrukcja postaci jako charakterów niejednorodnych. Fredrowe "myślenie akcją".
- Dworek i rezydencja, oberża i inne miejsca podróżne – przestrzeń w dramatach Fredry.
- Poetyckie walory komedii Fredrowskich. Poezja i humor.
- Postawy Fredry wobec rzeczywistości: między filozoficzną afirmacją a demaskacją satyryczną. Tradycjonalizm pisarza.
- Odmiany gatunkowe i konstrukcyjne dramatu Fredrowskiego – np. "komedia serio", farsa, jednoaktówka, libretto operowe.
- Śluby panieńskie jako niezwykły utwór o miłości i młodości – miłość u Fredry a miłość romantyczna – psychologia uczucia: "magnetyzm serc" – finezja intrygi – liryzm i humor – typy postaci – Śluby... jako utwór sceniczny.
- Małe formy literackie w komediach Fredry (bajka, list, przysłowie, aforyzm). Fredro – bajkopisarz i aforysta (Zapiski starucha)
- Fredro na scenie; zalety Fredrowskiego wiersza.
Utwory:
- Dramaty Fredry (wierszem i prozą) wg: Pisma wszystkie, Wydanie krytyczne, oprac. S. Pigoń, Warszawa 1955-1980; Pan Geldhab, Mąż i żona, Damy i huzary, Gwałtu, co się dzieje, Pan Jowialski, Zemsta, Śluby panieńskie, Dożywocie, Wielki człowiek do małych interesów, Wychowanka, Rewolwer, Świeczka zgasła, Zapiski starucha (Pisma, t. XIII), Bajki.
Źródła pomocnicze:
- F. Zabłocki, Fircyk w zalotach i Sarmatyzm; C. Goldoni, Sługa dwóch panów; A. Musset, Nie igra się z miłością; M. Gogol, Rewizor.
Opracowania:
- W. Borowy, Ze studiów nad Fredrą, Kraków 1921.
- S. Dąbrowski, R. Górski, Fredro na scenie, Warszawa 1962.
- M. Inglot, Świat komedii Fredrowskich, Wrocław 1986.
- J. Kleiner, "Śluby panieńskie" i "Zemsta" jako komedie antyromantyczne, w: O Krasickim i Fredrze. Dziesięć rozpraw, Wrocław 1956.
- S. Kołaczkowski, Osobowość i postawa poetycka Fredry, w: Portrety i zarysy literackie, oprac. S. Pigoń, Warszawa 1968.
- E. Kucharski, Między teorią a historią literatury, wybór i oprac. A. Hutnikiewicz, Warszawa 1986 (stąd: prace fredrologiczne).
- B. Lasocka, Aleksander Fredro. Drogi życia, Warszawa 2001.
- S. Pigoń, W pracowni Aleksandra Fredry, Warszawa 1956.
- K. Poklewska, Aleksander Fredro, Warszawa 1977.
- D. Ratajczakowa, Komedia oświeconych 1752-1795, Warszawa 1993, rozdz. V.
- J.M. Rymkiewicz, Aleksander Fredro jest w złym humorze, Warszawa 1977 (stąd: esej Obłoki nad Wysokim Zamkiem).
- D. Siwicka, Romantyzm 1822-1863, Warszawa 1995, rozdz. XV.
- D. Siwicka, Śmiech jowialny. "Pan Jowialski" Aleksandra Fredry, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak i M. Gumkowski, Warszawa 1996.
- T. Sivert przy współpracy E. Heise (oprac.), Aleksander Fredro, Warszawa 1975.
- J. Trzynadlowski, Małe formy literackie, Wrocław 1977.
- M. Ursel, O wierszach Aleksandra Fredry, Wrocław 1922.
- A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997, cz. 2, rozdz. IX.
- K. Wyka, Aleksander Fredro, w: Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831- –1863, t. I, red. M. Janion. B. Zakrzewski, M. Dernałowicz, Kraków 1975.
- K. Wyka, Wstęp w: A. Fredro, Pisma wszystkie, oprac. S. Pigoń, t. I, Warszawa 1955.
- B. Zakrzewski, Fredro z paradyzu. Studia i szkice, Wrocław 1976.
• Online: 19 user(s)