XLI. Juliusz Słowacki Fantazy

  • Okoliczności powstania; Fantazy wobec innych dramatów Słowackiego, dramaturgii dziewiętnastowiecznej i dramatu klasycznego.
  • Fantazy a przeszłość kulturowa i historyczna.
  • Główny bohater – kompromitacja kultury współczesnej Słowackiemu? Realizm czy karykatura?
  • Galeria postaci: psychologiczne prawdopodobieństwo i "papierowość", aktorstwo i szczerość, pruderia i walka o szczęście, szlachetność i cynizm – mowa imion – różnorodność osobowości – bohaterowie statyczni czy zmieniający się pod wpływem okoliczności?
  • Fantazy jako krytyka i oskarżenie (obojętność i ofiara, egotyzm i ofiara) – również wyraz tęsknot i przekonań autora: ofiara a postęp duchowy.
  • Dramat klasyczny czy szekspirowski? Komedia czy tragedia? Echa praktyk pokolenia romantycznego i nowatorstwo; Motyw probierczy i kulminacja akcji – "logiczny" rozwój czy "metoda" fragmentaryczna?
  • Przestrzeń i tło – czas – indywidualizacja języka i poetyckość.
  • Komizm.

Utwory:

  • J. Słowacki, Fantazy, wstęp i oprac. M. Inglot, Warszawa 1985 (lub inne wyd.).

Opracowania:

  • E. Csató, "Fantazy" jako dramat romantyczny, w: Szkice o dramatach Słowackiego, Warszawa 1966.
  • S. Estreicher, Fantazy, Kraków 1932.
  • J. Kleiner, Dwa rewolucjonizmy w "Fantazym", "Roczniki Humanistyczne" 1955, z. 1.
  • J. Kleiner, Juliusz Słowacki, Lwów 1923-1928, t. III, s. 204-249.
  • A. Kowalczykowa, "Fantazy" Juliusza Słowackiego. Widmo bankructwa i harda hrabianka, w: Trzynaście arcydzieł romantycznych, red. E. Kiślak i M. Gumkowski, Warszawa 1996.
  • W. Kubacki, "Wielka komedia" Juliusza Słowackiego, w: W wyobraźni, Warszawa 1964.
  • E. Łubieniewska, "Fantazy" Juliusza Słowackiego czyli komedia na opak wywrócona, Wrocław 1985.
  • S. Treugutt, "Fantazy" Słowackiego: rzecz o poszukiwaniu moralnej prawdy, "Tygodnik Kulturalny" 1971, nr 38.
  • K. Wyka, Gdzie Jan walczył z kosą?, Księga pamiątkowa ku czci Kazimierza Górskiego, Toruń 1967.