XVI. Franciszek Zabłocki – paradoksy dramatu polskiego oświecenia
- Sytuacja Zabłockiego w Warszawie w latach 1773-1788.
- Komedia Zabłockiego: problem adaptacji i oryginalności.
- Różnorodność i wielonurtowość dramaturgii Zabłockiego.
- Fircyk w zalotach
- portrety głównych bohaterów;
- Aryst i Fircyk – dwie koncepcje życia i losu ludzkiego;
- Gry i maski w Fircyku:
- Jak mówią bohaterowie Fircyka, jak budowany jest dialog?
- Artyzm i mistrzostwo utworu.
- Sarmatyzm
- Czy komedia jest tylko satyrą na Sarmatów? Jakie światy i środowiska skonstruowane zostały w tym utworze i co z tego wynika?
- Jak realizuje się w komedii gra głupoty i mądrości; motyw "głupiego mędrka";
- Jak można interpretować zakończenie komedii?
- Król w kraju rozkoszy:
- Problemy tekstu utworu;
- Mit Arkadii i karnawalizacja świata;
- Rola czarnoksiężnika;
- Motyw szaleństwa;
- Literackie aluzje i odwołania;
- Wielowarstwowość utworu: aluzje aktualizujące.
- Dramaty Zabłockiego a wcześniejsze komedie pisarzy Oświecenia polskiego.
- Czy Zabłocki był polskim Molierem? Komedie Zabłockiego a komedia klasycystyczna.
- Teatralizacja obrazu świata jako cecha wspólna dramatów Zabłockiego.
- Zabłocki – "dostawca repertuaru teatralnego" czy dramaturg-artysta?
Utwory:
- F. Zabłocki, Fircyk w zalotach, wstęp i oprac. J. Pawłowiczowa, Wrocław 1961, BN, s. I, nr 176 (lub wyd. nast.); Sarmatyzm; Król w kraju rozkoszy, wstęp i oprac. J. Pawłowiczowa, Wrocław 1973, BN, s. I, nr 214.
- Teatr Franciszka Zabłockiego, t. 1-5, oprac. J. Pawłowiczowa, Wrocław 1994-1996.
Utwory pomocnicze:
- F. Bohomolec, Małżeństwo z kalendarza lub Pijacy.
- Moliére, Mizantrop.
- P. Marivaux, Pułapka miłości.
- Beaumarchais, Cyrulik sewilski albo Wesele Figara.
Źródła pomocnicze:
- F.K. Dmochowski, Sztuka rymotwórcza, Pieśń III, oprac. S. Pietraszko, Wrocław 1956, BN, s. I, nr 158 lub w: Oświeceni o literaturze. Wypowiedzi pisarzy polskich 1740-1800. Świadomość literacka w Polsce. Antologia, część I, oprac. T. Kostkiewiczowa i Z. Goliński, Warszawa 1993.
Opracowania:
- W. Borowy, Zabłocki, w: O poezji polskiej w wieku XVIII, wyd. 2, Warszawa 1978 (lub wyd. pierwsze, Warszawa 1948).
- Dramaty Franciszka Zabłockiego: interpretacje, red. M. Cieński i T. Kostkiewiczowa, Wrocław 2000.
- R. Kaleta, Miejsce i społeczna funkcja literatów w okresie Oświecenia, w: Problemy literatury polskiej okresu Oświecenia, Wrocław 1973.
- M. Klimowicz, Oświecenie, Warszawa 1975 (lub wyd. nast.), s. 175-203.
- T. Kostkiewiczowa, Klasycyzm, sentymentalizm, rokoko. Szkice o prądach literackich polskiego Oświecenia, Warszawa 1976 (lub wyd. nast.), s. 109--125, 420-427.
- T. Kostkiewiczowa, Fircyk w zalotach, w: Dramat polski. Interpretacje, cz. I red. J. Ciechowicz i Z. Majchrowski, Gdańsk 2001.
- W. Kubacki, Słowacki i Zabłocki, "Pamiętnik Literacki" 1964, z. 1.
- A. Nicoll, Dzieje dramatu, Warszawa 1962.
- J. Pawłowiczowa, Wstęp w: F. Zabłocki, Fircyk w zalotach (j.w.) i Wstęp w: Król w kraju rozkoszy (j.w.).
- J. Pawłowiczowa, Franciszek Zabłocki, w: Pisarze polskiego oświecenia, pod red. T. Kostkiewiczowej i Z. Golińskiego, t. 1, Warszawa 1992.
- K. Puzyna, Zabłocki i Słowacki, "Dialog" 1960, nr 7.
- Z. Raszewski, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1977, s. 66-78.
- Z. Raszewski, Staroświecczyzna i postęp czasu, Warszawa 1963.
- D. Ratajczakowa, Komedia oświeconych, Warszawa 1993 (szczególnie rozdz. V).
- H. Stankowska, Fircyk w zalotach (Biblioteka Analiz Literackich), Warszawa 1962.
- Z. Wołoszyńska, Komedia, w zbiorze: Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 1977 (lub wyd. 2 Wrocław 1991).
• Online: 21 user(s)