XXIII. Perswazyjna funkcja języka w tekstach reklamowych

  • Specyfika tekstu reklamowego jako gatunku wypowiedzi (gra nadawcy z odbiorcą, pojęcie manipulacji).
  • Realizacja funkcji perswazyjnej w reklamach (pożądane cechy komunikatu reklamowego).
  • Gramatyka (fleksja, słowotwórstwo, składania) w służbie reklamy.
  • Słownictwo i frazeologia na usługach reklamy.
  • Istota sloganu.

Lektura:

  • Odpowiednie pozycje z Lektury ogólnej, przede wszystkim: 106 (A.M. Lewicki, Styl oficjalny i styl potoczny w reklamie, s. 111-120), 130.
  • M. Golka, Świat reklamy, Warszawa 1994.
  • J. Grzenia, Funkcje języka mówionego jako składnika reklam radiowych, w: Współczesna polszczyzna mówiona w odmianie opracowanej [oficjalnej], red. Z. Kurzowa, W. Śliwiński, Kraków 1994, s. 261-268.
  • J. Ignatowicz-Skowrońska, Związki frazeologiczne w reklamie prasowej, w: Polszczyzna a/i Polacy u schyłku XX wieku, red. K. Handke, H. Dalewska-Greń, Warszawa 1994, s. 325-340.
  • J. Kamińska-Szmaj, Slogan reklamowy – budowa składniowa, "Poradnik Językowy" 1996, z. 4, s. 13-22.
  • A. M. Lewicki, Frazeologizmy w sloganach reklamowych, w: Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995, s. 215-228.
  • J. Maćkiewicz, Metafora w reklamie, w: Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995, s. 229-238.
  • K. Ożóg, Kilka uwag o języku reklamy radiowej i telewizyjnej, Język Polski" LXXV (1995), z. 4-5, s. 273-279.
  • O. Reboul, Kiedy stówo jest bronią, w: Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980, s. 299-337.
  • K. Skowronek, Reklama. Studium pragmalingwistyczne, Kraków 1992. L. Spitzer, Amerykańska reklama jako sztuka popularna, w: Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980, s. 338-382.
  • J.P. Sterne, Manipulacja za pośrednictwem cliche, w: Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński, Warszawa 1980, s. 282-298.
  • E. Szczęsna, Poetyka reklamy. Warszawa 2001.
  • R. Zimny, Niektóre cechy składni współczesnego sloganu reklamowego, Język Polski" LXXVI (1996), z. 2-3, s. 147-154.
  • R. Zimny, Wartościowanie i magia w języku reklamy, w: Kreowanie świata w tekstach, red. A.M. Lewicki, R. Tokarski, Lublin 1995, s. 239-254.