Kryteria oceniania

Poniżej prezentujemy prezentujemy przykładowy zestaw kryteriów oceniania pisemnych, w tym maturalnych, analiz i interpretacji tekstów poetyckich.

OcenaNiedostateczny
Tematniezrozumienie ogólnego sensu utworu albo fałszywe jego odczytanie, ujawniające brak podstawowych umiejętności analityczno-interpretacyjnych;
Kompozycjawypowiedź chaotyczna;
Stylwyraźne trudności w kształtowaniu wypowiedzi, bardzo uboga leksyka, niedostosowanie stylu do formy wypowiedzi, nieumiejętność zachowania jednorodnej konwencji stylistycznej;
Językliczne, rażące błędy językowe (składniowe, fleksyjne, leksykalne, frazeologiczne) oraz ortograficzne i interpunkcyjne;
OcenaMierny
Tematczęściowe zrozumienie ogólnego sensu utworu lub mimo nietrafności przyjętej koncepcji interpretacyjnej jej konsekwentna realizacja, ujawniająca umiejętności analityczno-interpretacyjne;
Kompozycjakompozycja nie całkiem spójna;
Styltrudności w kształtowaniu wypowiedzi, uboga leksyka, brak świadomości łączenia stylu z wybraną formą wypowiedzi, trudności z zachowaniem jednorodnej konwencji stylistycznej;
Językuboga, schematyczna składnia, liczna błędy składniowe, fleksyjne, leksykalne i frazeologiczne oraz ortograficzne i interpunkcyjne;
OcenaDostateczny
Tematodczytanie ogólnego sensu utworu, dostrzeganie niektórych zasad organizacji tekstu (np. kompozycja, komunikacja wewnątrztekstowa, typ obrazowania, konwencja gatunkowa i stylistyczna, wersyfikacja); próba wartościowania;
Kompozycjakompozycja przejrzysta;
Stylkształtowanie na ogół jasnej, swobodnej wypowiedzi, niezbyt bogata leksyka, wybór stylu zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi (posługiwanie się stosowną terminologią teoretycznoliteracką), ale niepełne zachowanie jednorodnej konwencji stylistycznej;
Językschematyczna składnia, ale stosunkowo nieliczne błędy składniowe, fleksyjne, leksykalne i frazeologiczne; nieliczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne;
OcenaDobry
Tematpełne odczytanie ogólnego sensu utworu na podstawie wystarczającej liczby przesłanek z tekstu, dostrzeganie zasad organizacji tekstu i zależności między nimi (np. świat przedstawiony a język, kompozycja a idea, styl a kreacja podmiotu mówiącego, wersyfikacja a konwencja gatunkowa); próba wartościowania z uzasadnieniem;
Kompozycjakompozycja funkcjonalna wobec ogólnego sensu utworu, przejrzysta;
Stylkształtowanie swobodnej, jasnej wypowiedzi, stosowanie bogatej leksyki, wybór stylu zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi (posługiwanie się stosowną terminologią teoretycznoliteracką), zachowanie jednorodnej konwencji stylistycznej;
Językw większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne, drugorzędne błędy ortograficzne i interpunkcyjne;
OcenaBardzo dobry
Tematpełne lub oryginalne odczytanie ogólnego sensu utworu na podstawie wszystkich przesłanek z tekstu, wykorzystanie dostrzeżonych zależności między zasadami organizacji utworu dla odczytania jego sensu, wyprowadzanie ocen z przesłanek dostarczonych przez tekst;
Kompozycjaświadomy zamysł kompozycyjny i konsekwentna jego realizacja;
Stylkształtowanie jasnej, żywej, swobodnej wypowiedzi, stosowanie bogatej, urozmaiconej leksyki, wybór stylu zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi (posługiwanie się stosowną terminologią teoretycznoliteracką), zachowanie jednorodnej konwencji stylistycznej;
Językpoprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, sporadycznie pojawiające się drugorzędne błędy ortograficzne i interpunkcyjne;
OcenaCelujący
Tematpełne lub oryginalne odczytanie ogólnego sensu utworu na podstawie wszystkich przesłanek z tekstu, w celowo dobranych kontekstach, wykorzystanie dostrzeżonych zależności między zasadami organizacji utworu dla odczytania jego sensu; odniesienie ocen z dostarczonych przez tekst do stosownych kryteriów wartości;
Kompozycjaoryginalność pomysłu kompozycyjnego i konsekwentna jego realizacja;
Stylkształtowanie jasnej, żywej, swobodnej wypowiedzi o wyraźnych cechach indywidualnych, stosowanie bogatej, urozmaiconej leksyki, wybór stylu zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi (posługiwanie się stosowną terminologią teoretycznoliteracką), zachowanie jednorodnej konwencji stylistycznej;
Językpoprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, wyjątkowo rzadko pojawiające się drugorzędne błędy ortograficzne i interpunkcyjne;