Kryteria oceniania
Poniżej prezentujemy prezentujemy przykładowy zestaw kryteriów oceniania pisemnych, w tym maturalnych, analiz i interpretacji tekstów poetyckich.
Ocena | Niedostateczny |
Temat | niezrozumienie ogólnego sensu utworu albo fałszywe jego odczytanie, ujawniające brak podstawowych umiejętności analityczno-interpretacyjnych; |
Kompozycja | wypowiedź chaotyczna; |
Styl | wyraźne trudności w kształtowaniu wypowiedzi, bardzo uboga leksyka, niedostosowanie stylu do formy wypowiedzi, nieumiejętność zachowania jednorodnej konwencji stylistycznej; |
Język | liczne, rażące błędy językowe (składniowe, fleksyjne, leksykalne, frazeologiczne) oraz ortograficzne i interpunkcyjne; |
Ocena | Mierny |
Temat | częściowe zrozumienie ogólnego sensu utworu lub mimo nietrafności przyjętej koncepcji interpretacyjnej jej konsekwentna realizacja, ujawniająca umiejętności analityczno-interpretacyjne; |
Kompozycja | kompozycja nie całkiem spójna; |
Styl | trudności w kształtowaniu wypowiedzi, uboga leksyka, brak świadomości łączenia stylu z wybraną formą wypowiedzi, trudności z zachowaniem jednorodnej konwencji stylistycznej; |
Język | uboga, schematyczna składnia, liczna błędy składniowe, fleksyjne, leksykalne i frazeologiczne oraz ortograficzne i interpunkcyjne; |
Ocena | Dostateczny |
Temat | odczytanie ogólnego sensu utworu, dostrzeganie niektórych zasad organizacji tekstu (np. kompozycja, komunikacja wewnątrztekstowa, typ obrazowania, konwencja gatunkowa i stylistyczna, wersyfikacja); próba wartościowania; |
Kompozycja | kompozycja przejrzysta; |
Styl | kształtowanie na ogół jasnej, swobodnej wypowiedzi, niezbyt bogata leksyka, wybór stylu zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi (posługiwanie się stosowną terminologią teoretycznoliteracką), ale niepełne zachowanie jednorodnej konwencji stylistycznej; |
Język | schematyczna składnia, ale stosunkowo nieliczne błędy składniowe, fleksyjne, leksykalne i frazeologiczne; nieliczne błędy ortograficzne i interpunkcyjne; |
Ocena | Dobry |
Temat | pełne odczytanie ogólnego sensu utworu na podstawie wystarczającej liczby przesłanek z tekstu, dostrzeganie zasad organizacji tekstu i zależności między nimi (np. świat przedstawiony a język, kompozycja a idea, styl a kreacja podmiotu mówiącego, wersyfikacja a konwencja gatunkowa); próba wartościowania z uzasadnieniem; |
Kompozycja | kompozycja funkcjonalna wobec ogólnego sensu utworu, przejrzysta; |
Styl | kształtowanie swobodnej, jasnej wypowiedzi, stosowanie bogatej leksyki, wybór stylu zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi (posługiwanie się stosowną terminologią teoretycznoliteracką), zachowanie jednorodnej konwencji stylistycznej; |
Język | w większości poprawna składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, nieliczne usterki leksykalne oraz nieliczne, drugorzędne błędy ortograficzne i interpunkcyjne; |
Ocena | Bardzo dobry |
Temat | pełne lub oryginalne odczytanie ogólnego sensu utworu na podstawie wszystkich przesłanek z tekstu, wykorzystanie dostrzeżonych zależności między zasadami organizacji utworu dla odczytania jego sensu, wyprowadzanie ocen z przesłanek dostarczonych przez tekst; |
Kompozycja | świadomy zamysł kompozycyjny i konsekwentna jego realizacja; |
Styl | kształtowanie jasnej, żywej, swobodnej wypowiedzi, stosowanie bogatej, urozmaiconej leksyki, wybór stylu zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi (posługiwanie się stosowną terminologią teoretycznoliteracką), zachowanie jednorodnej konwencji stylistycznej; |
Język | poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, sporadycznie pojawiające się drugorzędne błędy ortograficzne i interpunkcyjne; |
Ocena | Celujący |
Temat | pełne lub oryginalne odczytanie ogólnego sensu utworu na podstawie wszystkich przesłanek z tekstu, w celowo dobranych kontekstach, wykorzystanie dostrzeżonych zależności między zasadami organizacji utworu dla odczytania jego sensu; odniesienie ocen z dostarczonych przez tekst do stosownych kryteriów wartości; |
Kompozycja | oryginalność pomysłu kompozycyjnego i konsekwentna jego realizacja; |
Styl | kształtowanie jasnej, żywej, swobodnej wypowiedzi o wyraźnych cechach indywidualnych, stosowanie bogatej, urozmaiconej leksyki, wybór stylu zgodny z zastosowaną formą wypowiedzi (posługiwanie się stosowną terminologią teoretycznoliteracką), zachowanie jednorodnej konwencji stylistycznej; |
Język | poprawna, urozmaicona składnia i frazeologia, zgodna z normą fleksja, wyjątkowo rzadko pojawiające się drugorzędne błędy ortograficzne i interpunkcyjne; |
• Online: 16 user(s)