XCIX. Zbigniew Herbert

  • Herbert w szkole Miłosza, Różewicza i Białoszewskiego.
  • Co to jest klasycyzm?
  • Ironia i patos.
  • Poezja kontemplacji a poezja obowiązku.
  • Wypisy z historii i mitologii: exemplum i parabola.
  • Wypisy z historii najnowszej: wezwanie tyrtejskie.
  • Autor i jego zastępcy: monolog dramatyczny.
  • Motywy malarskie w liryce Herberta.
  • Podróże estety i moralisty: sztuka Południa (Barbarzyńca w ogrodzie)
  • Podróże estety i moralisty: sztuka Północy (Martwa natura z wędzidłem).
  • Lata późne: pieśń rozgoryczenia.

Utwory:

  • Wiersze zebrane, Warszawa 1971 (wyd. 2, uzup. 1982); Pan Cogito, Warszawa 1974 (wyd. 2, popr. Wrocław 1993); Raport z oblężonego miasta i inne wiersze, Paryż 1984 (wyd. krajowe, Wrocław 1992); Elegia na odejście, Paryż 1990 (wyd. krajowe, Wrocław 1992); Rovigo, Wrocław 1992; Barbarzyńca w ogrodzie, Warszawa 1962 (wyd. 4, popr. Lublin 1991); Martwa natura z wędzidłem, Wrocław 1993, Labirynt nad morzem, Warszawa 2000.

Źródła pomocnicze:

  • Wypluć z siebie wszystko. Rozmowa ze Zbigniewem Herbertem, w: J. Trznadel, Hańba domowa, Warszawa 1986, NOWA (lub wyd. nast.).

Opracowania:

  • E. Balcerzan, Poezja polska w latach 1939-1965, cz. 2: Ideologie artystyczne, Warszawa 1988, rozdz. 3.
  • S. Barańczak, Uciekinier z Utopii. O poezji Zbigniewa Herberta, Londyn 1984 (przedr. Kraków 1985, Oficyna Literacka), wyd. 2, Wrocław 1994.
  • J. Błoński, Tradycja, ironia i głębsze znaczenie, w: Romans z tekstem, Kraków 1981.
  • Czytanie Herberta, red. P. Czapliński, P. Śliwiński, E. Wiegandt, Poznań 1995.
  • Dlaczego Herbert. Wiersze i komentarze, oprac. K. Poklewska, T. Cieślak, J. Wiśniewski, Łódź 1992.
  • A. Franaszek, Ciemne źródło. O twórczości Zbigniewa Herberta, Londyn 1998.
  • A. Kaliszewski, Gry Pana Cogito, Kraków 1983.
  • A. Kijowski, Pielgrzym, "Twórczość" 1963, nr 5 (przedr. w: Arcydzieło nieznane, Kraków 1964).
  • J. Kwiatkowski, Imiona prostoty, w: Klucze do wyobraźni, Warszawa 1964.
  • J. Kwiatkowski, Herbert niezawodny, w: Notatki o poezji i krytyce, Kraków 1975.
  • J.J. Lipski, Między historią i Arkadią wyobraźni, "Twórczość" 1962, nr 1 (przedr. w: Szkice o poezji, Paryż 1987).
  • J. Łukasiewicz, Przedmiot i tło obrazu, "Kresy" 1994, nr 17, s. 130-133.
  • W. Maciąg, O poezji Zbigniewa Herberta, Wrocław 1987.
  • Poznawanie Herberta, t. 1-2. (Antologia tekstów krytycznych), wybór i wstęp A. Franaszek, Kraków 1998, 1999.
  • J. Prokop, Epitafium dla duszyczki, w: Lekcja rzeczy, Kraków 1972.
  • R. Przybylski, Między cierpieniem a formą, w: To jest klasycyzm, Warszawa 1978.
  • J.M. Rymkiewicz, Zbigniew Herbert: "Studium przedmiotu", w: Liryka polska. Interpretacje, wyd. 2, red. J. Prokop, J. Sławiński, Kraków 1971.
  • A. Sandauer, Głos dzielony na czworo, w: Zebrane pisma krytyczne, t. 1, Warszawa 1981.
  • P. Siemaszko, Zmienność i trwanie. O eseistyce Zbigniewa Herberta, Bydgoszcz 1996.
  • J. Sławiński, Z. Herbert – "Tren Fortynbrasa", w: Czytamy utwory współczesne, oprac. T. Kostkiewiczowa, A. Okopień-Sławińska, J. Sławiński, Warszawa 1967.
  • M. Stala i in., Kamienny posąg komandora. Dyskusja, "brulion" 1989, nr 10.
  • Twórczość Zbigniewa Herberta, "Prace Polonistyczne" 1993, seria 48.
  • K. Wyka, Składniki świetlnej struny, w: Rzecz wyobraźni, wyd. 2 rozsz., Warszawa 1977 (wyd. pierwsze 1959).