XXXIX. Poeta jako czytelnik i poeta jako twórca poezji w Beniowskim

  • Rola przeżycia literackiego w romantyzmie. "Książki zbójeckie". Lektury romatyków. Wybór Słowackiego z lektur epoki.
  • Odwołania do świata kultury w Beniowskim: literatura współczesna i dawna, aluzja, pastisz, parodia, cytat ukryty. Ich funkcje.
  • Odwołania do świata kultury jako sposób kontaktu z czytelnikiem. Świat kultury jako teren wspólnych wartości. Poemat jako przedmiot potencjalnej lektury: dyskusja z czytelnikiem. Autor poematu odgaduje gust czytelnika. Rozdwojenie na dygresje i "prostą powieść".
  • Beniowski: poemat jako dzieło wobec innych dzieł. Od parafrazy do polemiki. Beniowski wobec Pana Tadeusza.
  • Beniowski jako wyraz poezji – poemat fragmentem nieskończoności.

Utwory:

  • J. Słowacki. Beniowski, oprac. A. Kowalczykowa, Wrocław 1996, BN, s. I, nr 13/14 lub inne wydanie.

Opracowania:

  • Z. Łempicki, Świat rzeczy i świat książek. Przyczynek do ujęcia istoty romantyzmu, t. I, Warszawa 1966.
  • S. Makowski, Chronologia i układ "Beniowskiego", "Pamiętnik Literacki" 1964, z. 1
  • S. Makowski, Beniowski i "Beniowski", w: tenże, Tęcze i świerzopy. Słowacki. Beniowski. Mickiewicz, Wrocław 1984.
  • D. Siwicka, Romantyzm 1822-1863, Warszawa 1995, rozdz. XIII cz.4.
  • W. Szturc, Ironia romantyczna, Warszawa 1992.
  • S. Treugutt, Beniowski. Kryzys indywidualizmu romantycznego, Warszawa 1964.
  • J. Tremer, Juliusz Słowacki, Beniowski (przewodnik po lekturach), Warszawa 1990.
  • A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997, cz. 2, rozdz. III.
  • Odpowiednie hasła w Słowniku literatury polskiej XIX wieku (Dygresyjny poemat, Parodia).