XXXIX. Poeta jako czytelnik i poeta jako twórca poezji w Beniowskim
- Rola przeżycia literackiego w romantyzmie. "Książki zbójeckie". Lektury romatyków. Wybór Słowackiego z lektur epoki.
- Odwołania do świata kultury w Beniowskim: literatura współczesna i dawna, aluzja, pastisz, parodia, cytat ukryty. Ich funkcje.
- Odwołania do świata kultury jako sposób kontaktu z czytelnikiem. Świat kultury jako teren wspólnych wartości. Poemat jako przedmiot potencjalnej lektury: dyskusja z czytelnikiem. Autor poematu odgaduje gust czytelnika. Rozdwojenie na dygresje i "prostą powieść".
- Beniowski: poemat jako dzieło wobec innych dzieł. Od parafrazy do polemiki. Beniowski wobec Pana Tadeusza.
- Beniowski jako wyraz poezji – poemat fragmentem nieskończoności.
Utwory:
- J. Słowacki. Beniowski, oprac. A. Kowalczykowa, Wrocław 1996, BN, s. I, nr 13/14 lub inne wydanie.
Opracowania:
- Z. Łempicki, Świat rzeczy i świat książek. Przyczynek do ujęcia istoty romantyzmu, t. I, Warszawa 1966.
- S. Makowski, Chronologia i układ "Beniowskiego", "Pamiętnik Literacki" 1964, z. 1
- S. Makowski, Beniowski i "Beniowski", w: tenże, Tęcze i świerzopy. Słowacki. Beniowski. Mickiewicz, Wrocław 1984.
- D. Siwicka, Romantyzm 1822-1863, Warszawa 1995, rozdz. XIII cz.4.
- W. Szturc, Ironia romantyczna, Warszawa 1992.
- S. Treugutt, Beniowski. Kryzys indywidualizmu romantycznego, Warszawa 1964.
- J. Tremer, Juliusz Słowacki, Beniowski (przewodnik po lekturach), Warszawa 1990.
- A. Witkowska, R. Przybylski, Romantyzm, Warszawa 1997, cz. 2, rozdz. III.
- Odpowiednie hasła w Słowniku literatury polskiej XIX wieku (Dygresyjny poemat, Parodia).
• Online: 14 user(s)