I. Aktor

  • Rola aktora we włoskiej commedia dell'arte.
  • Jaka była różnica między funkcją aktora w widowisku teatralnym w tzw. "epoce gwiazd" (schyłek XIX w.) a w koncepcjach twórców wielkiej Reformy (np. u E.G. Craiga)?
  • Metoda gry aktorskiej wedle K.S. Stanisławskiego i B. Brechta ("przeżywanie" a "efekt obcości").
  • Aktor w "teatrze ubogim" J. Grotowskiego.

Opracowania:

  • Aktor w świecie i teatrze, "Poznańskie Studia Polonistyczne", Seria Literacka V, Poznań 1998.
  • O. Aslan, Aktor XX wieku, tłum. M.O. Bieńka, Warszawa 1978.
  • W. Benjamin, Co to jest teatr epicki?, w: Brecht w oczach krytyki światowej, wybór R. Szydłowski, Warszawa 1977.
  • A. Bogart, Sześć rzeczy, które warto wiedzieć o kształceniu aktora, przekł. I. Libucha, "Dialog" 2001, nr 8.
  • S. M. Carnicke, System Stanisławskiego: wskazania dla aktora, przekł. J. Krakowska-Narożniak, "Dialog" 2002, nr 1-2 (cykl "Sztuka aktorska XX wieku")
  • E. Csató, Paradoks o reżyserze, Warszawa 1970, s. 101-205.
  • "Didaskalia" nr 28, grudzień 1998 (rozdz. Brecht).
  • D. Diderot, Paradoks o aktorze, tłum. i wstęp J. Kott, Warszawa 1958.
  • J. Duvignaud, Zarys socjologii aktora, w: W kręgu socjologii teatru na świecie, Wrocław 1987
  • M. Fik (oprac.), Przeciw konwencjom. Antologia tekstów o teatrze polskim i obcym od Antoine'a po czasy współczesne (1887-1990), wybór, red. i komentarz M. Fik, Warszawa 1994, s. 45-55 (Stanisławski), 129-133 (Brecht), 265-274 (Grotowski).
  • J. Got, Gwiazdorstwo i aktoromania, "Pamiętnik Teatralny" 1970, z. 3, s. 294-310 oraz w: tenże, Teatr i teatrologia, Uniwersitas, Kraków 1991.
  • J. Grotowski, Teksty z lat 1965-69, red. J. Degler i Z. Osiński, Wrocław 1990 (Ku teatrowi ubogiemu, Aktor ogołocony, Odpowiedź Stanisławskiemu).
  • A. Krzemiński, Efekt obcości, "Dialog" 1998, nr 2.
  • K. Miklaszewski, Commedia dell'arte, czyli Teatr komediantów włoskich XVI, XVII, XVIII w., Wrocław 1961.
  • M. Mumford, Brecht czyta Stanisławskiego: Taktyka i praktyka, "Dialog" 1998, nr 2.
  • "Notatnik teatralny" nr 1, wiosna 1991.
  • "Odkurzona myśl teatralna", "Dialog" 2001, nr 5-6 – do nr 10.
  • Z. Osiński, Grotowski i jego Laboratorium, Warszawa 1980, s. 62-181 oraz 243-315.
  • K.S. Stanisławski, Praca aktora nad rolą, w: Pisma, red. E. Csató, t. 4, Warszawa 1956, s. 37-121.
  • R. Strzelecki, Aktor i wiedza o człowieku. Teoretyczne wypowiedzi o sztuce aktorskiej w Polsce od Oświecenia do końca wieku XIX i ich antropologiczne podłoże, Rzeszów 2001.
  • M. Sugiera, Craig, Stanisławski i moskiewski "Hamlet", "Dialog" 1993, nr 8.
  • "Sztuka aktorska XX wieku" [cykl art. z: Twentieth Century Actor Training", pod red. A. Hodge, London 2000], "Dialog" 2002 nr 1-2 – do 2003 nr 4.
  • S. Świontek, Modele aktorstwa XX wieku, w: Aktor w kulturze współczesnej, Warszawa 1999.
  • oraz minimum jedna biografia aktorska, np.: J. Kowalska, Kazimierz Junosza-Stępowski, Warszawa 2000; E. Krasiński, Stefan Jaracz, Warszawa 1983; J. Szczublewski, Żywot Heleny Modrzejewskiej, Warszawa 1975 (i wyd. nast.); Z. Wilski, Wielka tragiczka, Kraków 1982; L. Kolankiewicz, Święty Artaud, Warszawa 1988.