Lista tematów na część ustną egzaminu maturalnego z języka polskiego – rok szkolny 2006/2007
Literatura
- Przeanalizuj problem ksenofobii i tolerancji w literaturze polskiej XIX i XX wieku. Porównaj stanowiska twórców.
- Porównaj różne ujęcia motywu "prywatnej ojczyzny" w literaturze polskiej XIX i XX w.
- Przedstaw koncepcję ludzkiego życia i szczęścia w literaturze wybranych epok.
- Porównaj rolę dworu ziemiańskiego w literaturze polskiej XIX i XX wieku.
- Tradycja romantyczna w literaturze polskiej po 1863 r. Przeprowadź analizę zjawiska na podstawie wybranych utworów różnych twórców.
- Zinterpretuj rolę komizmu w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Przedstaw różne aspekty cierpienia ukazane w literaturze wybranych epok literackich.
- Porównaj oblicza klasycyzmu w literaturze XX w. (Staff, Herbert, Miłosz, Szymborska...)
- Scharakteryzuj i porównaj obrazy mieszczaństwa w twórczości wybranych pisarzy XIX i XX wieku.
- Tradycje barokowe we współczesnej poezji. Zinterpretuj funkcje wybranych motywów.
- Przedstaw funkcjonowanie etosu rycerskiego w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Wątki i motywy ludowe w literaturze polskiej. Scharakteryzuj ich funkcję w wybranych utworach romantycznych i młodopolskich.
- Wizje ustrojów politycznych w literaturze. Przeprowadź analizę na podstawie wybranych utworów z literatury XX wieku.
- Współczesne odmiany prozy historycznej. Przedstaw i porównaj twórczość T. Parnickiego, W. Terleckiego i M. Brandysa lub innych twórców.
- Żywotność mitologii i Biblii w literaturze. Przeprowadź analizę zagadnienia na podstawie wybranych utworów dwu epok.
- Bezkompromisowość i kompromis. Scharakteryzuj postawy wybranych bohaterów literackich dwu epok.
- Uczyć, wychowywać, dawać świadectwo prawdzie, bronić zagrożonych wartości. Na podstawie wybranych utworów scharakteryzuj rolę i zadania pisarza w 2 wybranych epokach.
- Motyw przemijania w literaturze polskiej. Przeprowadź analizę na podstawie literatury barokowej i romantycznej.
- Tradycje dramatu poetyckiego w literaturze polskiej. Przedstaw zagadnienie na podstawie utworów romantycznych, młodopolskich i współczesnych. Wskaż kierunki ewolucji tego typu dzieł.
- Na przykładzie wybranych utworów zaprezentuj, w jaki sposób funkcjonuje w literaturze motyw amor sacer i amor vulgaris.
- Na podstawie wybranych utworów XIX i XX w. omów problematykę fikcji i prawdy w utworach inspirowanych biografią autora.
- Bohaterowie samotni z wyboru i konieczności. Omów kreację i funkcję tego typu postaci literackich w wybranych utworach różnych epok.
- W oparciu o teksty literackie XX w. przedstaw postawy człowieka wobec zagrożeń totalitaryzmu.
- W jaki sposób funkcjonują konwencje klasycystyczna i sentymentalna w wybranych tekstach literackich różnych epok? Przeprowadź analizę zagadnienia.
- Judaika w literaturze polskiej. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
- Omów nurt katastrofizmu w literaturze na podstawie wybranych utworów XIX i XX w.
- Odwołując się do utworów wybranych epok literackich, przedstaw konflikty rodzinne.
- Historia jako temat i problem w utworach literackich. Omów zagadnienie w oparciu o wybrane teksty różnych epok, zwracając uwagę na sposób przedstawienia i funkcje obrazów historii.
- W jaki sposób i w jakim celu literatura polemizuje ze stereotypami narodowymi? Omów problemem w oparciu o wybrane utwory różnych epok literackich.
- Na podstawie wybranych utworów literackich zaprezentuj liryczne rozmowy z Bogiem.
- Zaprezentuj funkcjonowanie motywu ogrodu w literaturze różnych epok.
- Scharakteryzuj funkcje motywu snu i widzenia w wybranych dziełach literackich różnych epok.
- Na podstawie wybranych utworów literackich zinterpretuj funkcje motywu szaleństwa w literaturze.
- Wędrowiec, pielgrzym i wygnaniec – omów funkcjonowanie tych motywów w literaturze.
- Zinterpretuj motyw zbrodni i kary w wybranych utworach literackich różnych epok.
- Na wybranych przykładach z różnych epok literackich zaprezentuj nurt literatury funeralnej.
- Omów funkcjonowanie modelu bohatera romantycznego w wybranych utworach różnych epok (po 1863 r.).
- Zaprezentuj obraz domu i rodziny w literaturze polskiej.
- Scharakteryzuj obraz Niemca w literaturze polskiej różnych epok.
- Scharakteryzuj obraz Sarmatów w literaturze polskiej różnych epok.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu piękna i brzydoty w literaturze.
- Jak pojmowano postawę obywatelską w różnych epokach literackich? Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych utworów.
- Zwracając uwagę na konwencje stylistyczne utworów, zanalizuj funkcje motywu powstania styczniowego w tekstach literackich różnych epok.
- Omów funkcje motywu oraz obraz śmierci na przykładzie wybranych utworów różnych epok.
- Omów motyw inicjacji bohatera w oparciu o twórczość dwóch wybranych autorów.
- Zaprezentuj i porównaj różne wizje świata i człowieka, odwołując się do dwóch wybranych epok literackich.
- Zaprezentuj obraz Boga ukazany w literaturze trzech wybranych epok.
- Przedstaw funkcjonowanie literatury "ku pokrzepieniu serc", odwołując się do wybranych tekstów różnych epok.
- Omów konwencje literackie wykorzystywane do przedstawiania obrazu wsi. Odwołaj się do wybranych utworów z różnych epok.
- Przedstaw funkcjonowanie motywów wierności i zdrady w literaturze. Odwołaj się do utworów z różnych epok literackich.
- Związki filozofii z literaturą. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów różnych epok.
- Zaprezentuj funkcjonowanie w literaturze motywu władzy i kariery. Odwołaj się do utworów z różnych epok literackich.
- Przedstaw obraz kata w literaturze różnych epok literackich.
- Zaprezentuj obraz kobiety upadłej w literaturze wybranych epok.
- Przedstaw i porównaj obrazy I i II wojny światowej ukazane w literaturze.
- Przedstaw motyw wyobcowania ukazany w literaturze, odwołując się do wybranych tekstów różnych epok.
- Omów literackie portrety dzieci i młodzieży na przykładach wybranych utworów różnych epok.
- Funkcje masek i gestów w literaturze. Rozważ problem, odwołując się do wybranych utworów literatury różnych epok.
- Postmodernizm jako klucz do powieści XX wieku. Omów zjawisko, odwołując się do wybranych utworów.
- Romantyczna historiozofia – scharakteryzuj problem w wybranych utworach (np. Mickiewicza, Słowackiego i Krasińskiego), uwzględniając odpowiednie konteksty filozoficzne i/lub mistyczne epoki.
- Porównaj funkcjonowanie symboliki Chrystusa w liryce dwóch wybranych epok.
- Scharakteryzuj i porównaj funkcjonowanie pejzażu tatrzańskiego w literaturze romantycznej, pozytywistycznej i młodopolskiej.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu buntu w wybranych epokach literackich.
- Przeżycie czytelnicze jako ważny motyw biografii bohaterów. Omów problem w oparciu o losy wybranych postaci literackich różnych epok.
- Miłość w życiu człowieka. Przedstaw zagadnienie na przykładach wybranych utworów różnych epok.
- Kobieta – błogosławieństwo czy przekleństwo mężczyzny? Przedstaw wpływ kobiet na postępowanie mężczyzn, odwołując się do wybranych utworów różnych epok.
- Na wybranych przykładach przedstaw nurt "rozdrapywania narodowych ran" w literaturze polskiej różnych epok.
- Na wybranych przykładach scharakteryzuj postać i funkcje motywu Utopii w literaturze. Odwołaj się do utworów różnych epok.
- Literackie reinterpretacje mitów antycznych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego literackiego zjawiska (na wybranych przykładach).
- Od Juliusza Verne'a do Stanisława Lema - analizując wybrane utwory, przedstaw ewolucję powieści science-fiction.
- Polemiki, spory, prowokacje - starcia pokoleń literackich. Omów na przykładach wybranych utworów i wypowiedzi programowych.
- Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu w literaturze dwu epok.
- Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach różnych epok.
- Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze - omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach.
- Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki oświeceniowej i współczesnej. Porównaj wykorzystywane środki wyrazu.
- Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Idealiści i marzyciele w literaturze polskiej. Scharakteryzuj sposoby kreowania takich bohaterów w utworach z różnych epok.
- Zanalizuj różne kreacje narratora i sposoby narracji w wybranych utworach epickich.
- Funkcje i sposoby kreowania groteski w literaturze. Omów problem na przykładach wybranych utworów.
- Analizując celowo dobrane utwory polskie i obce, scharakteryzuj różne odmiany awangardowego dramatu XX wieku.
- Omów funkcjonowanie motywu sumienia w literaturze, odwołując się do wybranych utworów różnych epok.
- Na podstawie wybranych utworów scharakteryzuj nurt prozy parabolicznej.
- Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok funkcjonowanie motywu świata jako teatru.
- Przedstaw na wybranych przykładach z różnych epok funkcjonowanie mitów romantycznych.
- Na wybranych przykładach utworów różnych epok omów funkcjonowanie motywu śmiechu w literaturze.
Związki literatury z innymi dziedzinami sztuk
- Język filmu i literatury. Porównaj dwa dzieła literackie z ich filmowymi adaptacjami.
- Związki poezji z muzyką. Omów zagadnienie na podstawie liryki wybranych autorów, zwracając uwagę na prozodyczną oraz głoskową organizację tekstu poetyckiego.
- Przedstaw oddziaływanie surrealizmu na wybrane dzieła literatury.
- Omów nurt franciszkański w literaturze i sztuce wybranych epok.
- Omów charakter i rolę groteski w literaturze i malarstwie wybranych epok.
- Biblijne inspiracje w literaturze i sztuce. Omów zagadnienie na podstawie wybranych tekstów kultury.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu młodości w literaturze i filmie.
- Omów funkcjonowanie motywu śmierci w literaturze i sztuce wybranych epok.
- Zaprezentuj obraz Sandomierza i jego okolic w wybranych dziełach literackich i malarskich.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu powrotu w literaturze i filmie.
- Jak wyrażają się młodzieżowe subkultury w kulturze i języku? Przeprowadź analizę problemu i oceń zjawisko.
- Scharakteryzuj kicz jako zjawisko w kulturze, odwołując się do wybranych przykładów.
- Omów symbol i alegorię jako środki wyrazu w wybranych dziełach literackich i malarskich różnych epok.
- Przedstaw inspiracje malarskie w literaturze dwu wybranych epok.
- W oparciu o wybrane przykłady z różnych epok omów rolę intertekstualności w zachowywaniu ciągłości i spójności tradycji kulturowej.
- Język teatru i literatury. Porównaj wybrane dzieła literackie i ich adaptacje teatralne.
- Scharakteryzuj inspiracje antyczne, analizując wybrane dzieła literatury i sztuki.
- Malarstwo, rzeźba i architektura jako inspiracje dla literatury. Omów temat, analizując wybrane utwory.
- Zanalizuj funkcje brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki w oparciu o wybrane dzieła.
- Zanalizuj i porównaj obrazy miast jako przestrzeni życiowej w wybranych dziełach literatury i filmu.
- Zanalizuj na przykładach wybranych dzieł sposoby kreowania i funkcje obrazów natury w poezji i malarstwie.
- Zanalizuj i porównaj artystyczne interpretacje powstań narodowych w literaturze i malarstwie.
- Zanalizuj i porównaj różne oblicza rewolucji w literaturze i innych sztukach (malarstwie, filmie).
- Zanalizuj metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym (w oparciu o wybrane utwory).
- Zanalizuj katastroficzne wizje i obrazy zagłady w wybranych dziełach literackich i filmowych.
- Scharakteryzuj nowe tendencje w polskim teatrze współczesnym (na przykładzie twórczości wybranych reżyserów).
- Omów funkcjonowanie motywu miłości i śmierci w literaturze i sztuce wybranych epok.
- Horror a thriller – porównaj na podstawie wybranych dzieł literackich i filmowych.
Język
- Scharakteryzuj i porównaj mechanizm powstawania metafor poetyckich i językowych. Ustal ich funkcję w przykładowych aktach komunikacji językowej.
- Na wybranych przykładach omów funkcje języka potocznego w literaturze współczesnej.
- Kultura języka w Internecie. Scharakteryzuj język użytkowników Internetu na podstawie samodzielnie zebranego materiału.
- Omów funkcje neologizmów i eksperymentów słownych w wybranych utworach poetyckich.
- Odwołując się do wybranych przykładów, omów formy i funkcje synonimii i antonimii w poezji.
- Na podstawie samodzielnie zgromadzonego materiału językowego, zanalizuj i scharakteryzuj gwarę uczniów.
- Język w mediach. Dokonaj analizy i oceny poprawności językowej wybranych tekstów publikowanych w prasie o zasięgu ogólnopolskim i emitowanych przez publiczne stacje radiowe i/lub telewizyjne.
- Pochodzenie i znaczenie nazw miejscowych Twojego regionu. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
- Analiza językowa i kulturowa przysłów polskich (na przykładzie przysłów o określonej tematyce).
- Analizując zgromadzony materiał, scharakteryzuj wpływ literatury na współczesną frazeologię polską w tekstach mówionych i pisanych.
- Na podstawie wybranych lektur (2-3) scharakteryzuj i sfunkcjonalizuj język bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające przynależność środowiskową i charakter postaci.
- Specyfika mowy bohaterów literatury science-fiction. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Zanalizuj język mówiony jako tworzywo literatury na podstawie wybranych utworów różnych pisarzy.
- Język w służbie satyry dawniej i dziś. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Zanalizuj językowe sposoby wyrażania uczuć w listach Twojego pokolenia i pokolenia romantyków.
- Omów dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie na przykładach wybranych utworów.
- Jak w polszczyźnie odzwierciedla się kultura naszych przodków? Zanalizuj zgromadzony materiał językowy.
- Ekspresja i impresja – analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj właściwości wypowiedzi określające nadawcę i odbiorcę.
- Sztuka przekonywania a manipulacja językowa – porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
- Język jako instrument walki o władzę. Zanalizuj wybrane materiały wyborcze.
- Analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj zapożyczenia we współczesnym języku polskim. Oceń ich celowość.
- Scharakteryzuj i oceń specyfikę i funkcje języka reklamy.
• Online: 16 user(s)