Egzamin ustny – kryteria oceniania

 Sposób realizacji tematu
I
1 pkt.
  • zna, rozumie i na ogół poprawnie interpretuje materiał rzeczowy
  • trafnie dobiera materiał rzeczowy
  • prezentuje podstawowe zagadnienia w związku z tematem (rozumie temat)
  • podejmuje częściowo udaną argumentację
  • poprawnie odtwarza interpretacje, sądy, opinie; formułuje na ogół poprawne wnioski
  • wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
II
2 pkt.
  • zna i rozumie materiał rzeczowy, poprawnie go interpretuje, wykorzystując podstawowe konteksty (o ile temat tego wymaga)
  • wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał rzeczowy (selekcjonuje materiał)
  • prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat)
  • jasno formułuje główną myśl wypowiedzi i trafnie dobiera argumenty
  • formułuje wnioski, sądy i opinie
  • funkcjonalnie wykorzystuje przygotowany materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
III
3 pkt.
  • zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwe go interpretuje, przywołując różnorodne konteksty
  • wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał)
  • prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat)
  • formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty
  • formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje; uogólnia, syntetyzuje
  • funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
 Kompozycja wypowiedzi
I
1 pkt.
  • buduje wypowiedź na ogół uporządkowaną i spójną (dopuszczalne zachwiania logicznego ciągu lub proporcji poszczególnych części wypowiedzi
II
III
2 pkt.
  • buduje wypowiedź zorganizowaną, tzn. z wyraźnym punktem wyjścia, uporządkowaną argumentacją i logicznym wnioskiem (zakończeniem)
  • buduje wypowiedź spójną, o właściwych proporcjach; umiejętnie gospodaruje czasem
 Rozmowa
I
2 pkt.
  • formułuje poprawne merytorycznie wypowiedzi (na ogół rozumie pytania), wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
II
5 pkt.
  • formułuje poprawne merytorycznie odpowiedzi (rozumie pytania), wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
  • uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy); uczestniczy w rozmowie
  • dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi
III
7 pkt.
  • formułuje na ogół adekwatne do pytań i porawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
  • przekonująco uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy), swobodnie uczestniczy w rozmowie
  • dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi
 Język
I
2 pkt.
  • przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii (wymowy), fleksji, leksyki, frazeologii, składni; dopuszczalne usterki językowe
  • posługuje się stylem komunikatywnym, stosownym do sytuacji (dopuszczalna schematyczność), wystarczającym słownictwem
  • posługuje się terminologią specjalistyczną w zakresie niezbędnym do realizacji tematu
II
4 pkt.
  • przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe)
  • posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem
  • posługuje się słownictwem stosownym i zróżnicowanym
  • przestrzega zasad etykiety językowej
  • posługuje się terminologią właściwą do realizacji tematu
  • stosuje środki językowe typowe dla rozmowy
II
6 pkt.
  • przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni
  • posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem; bogatym słownictwem
  • przestrzega zasad etykiety językowej
  • posługuje się terminologią specjalistyczną
  • stosuje środki językowe typowe dla rozmowy
III
8 pkt.
  • przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni
  • posługuje się stylem stosownym do sytuacji, komunikatywnym, o wyraźnych cechach indywidualnych
  • przestrzega zasad etykiety językowej
  • posługuje się bogatym słownictwem, posługuje się bogatą terminologią (unikając pseudonaukowości)
  • swobodnie stosuje środki językowe typowe dla rozmowy

Uwaga: Punkty przyznaje się za całość opisaną na danym poziomie, nie przyznaje się punktów cząstkowych. Wytłuszczone zostały kryteria, które zdający musi spełnić, aby uzyskać liczbę punktów z danego poiomu. Jeśli wypowiedź zdającego nie spełnia kryteriów opisanych na poziomie I, nie przyznaje się punktów. Wypowiedź zdającego może być oceniona np. tak: za sposób realizacji tematu – 3pkt, za kompozycję wypowiedzi – 2pkt, za rozmowę – 5pkt, za język – 8pkt, razem 18pkt na 20 możliwych do uzyskania.

Źródło: Informator o egzaminie maturalnym od 2008 r. Język polski.