| Sposób realizacji tematu |
I 1 pkt. |
- zna, rozumie i na ogół poprawnie interpretuje materiał rzeczowy
- trafnie dobiera materiał rzeczowy
- prezentuje podstawowe zagadnienia w związku z tematem (rozumie temat)
- podejmuje częściowo udaną argumentację
- poprawnie odtwarza interpretacje, sądy, opinie; formułuje na ogół poprawne wnioski
- wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
|
II 2 pkt. |
- zna i rozumie materiał rzeczowy, poprawnie go interpretuje, wykorzystując podstawowe konteksty (o ile temat tego wymaga)
- wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał rzeczowy (selekcjonuje materiał)
- prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat)
- jasno formułuje główną myśl wypowiedzi i trafnie dobiera argumenty
- formułuje wnioski, sądy i opinie
- funkcjonalnie wykorzystuje przygotowany materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
|
III 3 pkt. |
- zna i rozumie wybrany materiał, wnikliwe go interpretuje, przywołując różnorodne konteksty
- wykorzystuje w funkcji argumentacyjnej trafnie dobrany materiał (selekcjonuje materiał)
- prezentuje zagadnienia w ścisłym związku z tematem (rozumie temat)
- formułuje i rozwiązuje problemy badawcze, hierarchizuje argumenty
- formułuje wnioski, sądy i opinie, wartościuje; uogólnia, syntetyzuje
- funkcjonalnie wykorzystuje materiał pomocniczy (o ile temat tego wymaga)
|
| Kompozycja wypowiedzi |
I 1 pkt. |
- buduje wypowiedź na ogół uporządkowaną i spójną (dopuszczalne zachwiania logicznego ciągu lub proporcji poszczególnych części wypowiedzi
|
II III 2 pkt. |
- buduje wypowiedź zorganizowaną, tzn. z wyraźnym punktem wyjścia, uporządkowaną argumentacją i logicznym wnioskiem (zakończeniem)
- buduje wypowiedź spójną, o właściwych proporcjach; umiejętnie gospodaruje czasem
|
| Rozmowa |
I 2 pkt. |
- formułuje poprawne merytorycznie wypowiedzi (na ogół rozumie pytania), wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
|
II 5 pkt. |
- formułuje poprawne merytorycznie odpowiedzi (rozumie pytania), wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
- uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy); uczestniczy w rozmowie
- dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi
|
III 7 pkt. |
- formułuje na ogół adekwatne do pytań i porawne merytorycznie odpowiedzi, wykorzystując przygotowaną bibliografię i/lub materiały pomocnicze
- przekonująco uzasadnia własne stanowisko (rozumie stanowisko rozmówcy), swobodnie uczestniczy w rozmowie
- dostosowuje do pytania stopień szczegółowości (ogólności) odpowiedzi
|
| Język |
I 2 pkt. |
- przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii (wymowy), fleksji, leksyki, frazeologii, składni; dopuszczalne usterki językowe
- posługuje się stylem komunikatywnym, stosownym do sytuacji (dopuszczalna schematyczność), wystarczającym słownictwem
- posługuje się terminologią specjalistyczną w zakresie niezbędnym do realizacji tematu
|
II 4 pkt. |
- przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni (dopuszczalne usterki językowe)
- posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem
- posługuje się słownictwem stosownym i zróżnicowanym
- przestrzega zasad etykiety językowej
- posługuje się terminologią właściwą do realizacji tematu
- stosuje środki językowe typowe dla rozmowy
|
II 6 pkt. |
- przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni
- posługuje się komunikatywnym, stosownym do sytuacji stylem; bogatym słownictwem
- przestrzega zasad etykiety językowej
- posługuje się terminologią specjalistyczną
- stosuje środki językowe typowe dla rozmowy
|
III 8 pkt. |
- przestrzega zasad poprawności właściwych dla języka mówionego w zakresie: ortofonii, fleksji, leksyki, frazeologii, składni
- posługuje się stylem stosownym do sytuacji, komunikatywnym, o wyraźnych cechach indywidualnych
- przestrzega zasad etykiety językowej
- posługuje się bogatym słownictwem, posługuje się bogatą terminologią (unikając pseudonaukowości)
- swobodnie stosuje środki językowe typowe dla rozmowy
|
Uwaga: Punkty przyznaje się za całość opisaną na danym poziomie, nie przyznaje się punktów cząstkowych. Wytłuszczone zostały kryteria, które zdający musi spełnić, aby uzyskać liczbę punktów z danego poiomu. Jeśli wypowiedź zdającego nie spełnia kryteriów opisanych na poziomie I, nie przyznaje się punktów. Wypowiedź zdającego może być oceniona np. tak: za sposób realizacji tematu – 3pkt, za kompozycję wypowiedzi – 2pkt, za rozmowę – 5pkt, za język – 8pkt, razem 18pkt na 20 możliwych do uzyskania.