
Prezentacja serwisu
I. Przyczyny powstania serwisu »
II. Cele powstania serwisu »
III. Założenia merytoryczne »
IV. Formy prezentowania materiałów »
V. Treści prezentowane w serwisie » » »
VI. Możliwości wykorzystania serwisu »
VII. Plany »
- Zainteresowanie uczniów Internetem jako źródłem informacji i wiedzy
- Korzystanie przez uczniów z uproszczonych, a czasami błędnych opracowań i tzw. "gotowców"
- Brak lub niedostateczna ilość rzeczowych opracowań i tekstów specjalistycznych dotyczących zagadnień polonistycznych w Internecie
- Ułatwienie uczniom dostępu do omawianych na lekcjach tekstów i wykorzystywanych kontekstów
- Ułatwienie uczniom i nauczycielom przygotowywania się do lekcji j. polskiego
- Umożliwienie młodzieży samodzielnego zdobywania i utrwalania wiedzy
- Ułatwienie nauczycielom pracy ze zdolnymi uczniami i olimpijczykami
- Wyjście naprzeciw wymaganiom Nowej Matury (samodzielne przygotowywanie się ucznia do egzaminu wewnętrznego)
- Prezentowanie prac i tekstów artystycznych uczniów
- Wymiana opinii nt. edukacji, szkoły, nauczycieli i uczniów a także reformy szkolnictwa
- Realizowanie jednego z postulatów rozwoju zawodowego, tj. wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej
- Serwis zawiera "narzędzia" i metody rozwiązywania problemów humanistycznych
- W serwisie nie ma gotowych do wykorzystania materiałów, np. wypracowań lub odpowiedzi ustnych
- Materiały prezentowane w serwisie adresowane są do uczniów liceum i wymagają samodzielnej pracy w celu ich wykorzystania
- Poziom trudności prezentowanych materiałów jest zróżnicowany
- Zakres tematyczny materiałów prezentowanych w serwisie wyznacza szeroko pojęta wiedza humanistyczna
Formy prezentowania materiałów
- Omówienia wybranych zagadnień i problemów
- Zestawienia (np. problemowe lub bibliograficzne)
- Artykuły problemowe – zarówno przekrojowe (syntetyczne), jak i analityczne
- Wybory tekstów literackich i filozoficznych
- Biografie, kalendaria, autokomentarze
- Testy i sprawdziany
- Prace uczniów
- Ćwiczenia interakcyjne
- Leksykon
- W planach: poradniki
Treści prezentowane w serwisie
- Problematyka analizy i interpretacji w poezji, prozie i dramacie
- Przykłady analiz i interpretacji
- Zagadnienia z nauki o języku dot. np. składni, interpunkcji, błędów językowych, odmian stylistycznych itp.
- Ćwiczenia interakcyjne (synonimy, spójność tekstu, w planach: słownictwo oceniające, ortografia)
- Materiały związane z olimpiadą, np. listy lektur i zagadnień
- Materiały dotyczące starej i nowej matury (zasady, wymagania, przykładowe tematy ustne i pisemne, zestawienia i zagadnienia powtórzeniowe)
- Zestawienia bibliograficzne
- Testy
- Konspekty
- Teksty metodyczne
- Dokumenty, np. "Podstawa programowa", "Karta nauczyciela" itp.
- W planach: opracowania zagadnień metodycznych
- Teksty literackie objęte programem nauczania (zwłaszcza poetyckie), jak i spoza kanonu (rozszerzające)
- Szeroko rozumiane konteksty dotyczące:
- literatury, np. wystąpienia programowe, manifesty, listy, autoanalizy i autokomentarze twórców, opracowania problemowe
- teorii literatury – artykuły problemowe nt. sztuki analizy i interpretacji, intertekstualności, koncepcji podmiotowości itd.
- nauki o języku, np. omówienia takich zagadnień, jak problem znaczenia, teoria aktów mowy, spójność tekstu, stylistyka praktyczna
- kultury – artykuły przekrojowe prezentujące np. diagnozy kultury, przemiany w sztuce czy ciekawe zjawiska kulturowe
- filozofii – szeroki wybór tekstów źródłowych, omówienie kierunków filozoficznych (np. egzystencjalizmu)
- biografii – biografie pisarzy, kalendaria ich twórczości, w planach: syntetyczne omówienia twórczości
- Galeria sztuki – repropdukcje wybranych dzieł
- Forum – ma umożliwić prezentację i wymianę opinii (w tym specjalistycznych) związanych z problemami edukacji, szkoły, reformy itp.
- Varia (rozmaitości) – prezentacja prac uczniów (np. olimpijczyków), wybór cytatów i interesujących fragmentów różnych tekstów, humor, debiuty (wiersze i opowiadania młodzieży)
Możliwości wykorzystania serwisu
- Codzienna praca uczniów i nauczycieli – teksty, konteksty, referaty, testy
- Przygotowywanie się do lekcji przez nauczyciela – zarówno merytoryczne, jak i metodyczne
- Przygotowywanie uczniów do olimpiady
- Przygotowywanie się przez ucznia do matury
- Praca na fakultetach języka polskiego i lekcjach filozofii
- Samodzielne zdobywanie lub utrwalanie wiedzy przez uczniów
- Poszerzanie wiedzy przez nauczycieli
- Przede wszystkim poprawianie i uzupełnianie prezentowanych materiałów
- Dodanie działu pytań i odpowiedzi
- Zwiększenie ilości ćwiczeń interakcyjnych
• Online: 1 user(s)