Prezentacja serwisu

I. Przyczyny powstania serwisu »
II. Cele powstania serwisu »
III. Założenia merytoryczne »
IV. Formy prezentowania materiałów »
V. Treści prezentowane w serwisie » » »
VI. Możliwości wykorzystania serwisu »
VII. Plany »

Przyczyny powstania serwisu

  1. Zainteresowanie uczniów Internetem jako źródłem informacji i wiedzy
  2. Korzystanie przez uczniów z uproszczonych, a czasami błędnych opracowań i tzw. "gotowców"
  3. Brak lub niedostateczna ilość rzeczowych opracowań i tekstów specjalistycznych dotyczących zagadnień polonistycznych w Internecie

Cele powstania serwisu

  1. Ułatwienie uczniom dostępu do omawianych na lekcjach tekstów i wykorzystywanych kontekstów
  2. Ułatwienie uczniom i nauczycielom przygotowywania się do lekcji j. polskiego
  3. Umożliwienie młodzieży samodzielnego zdobywania i utrwalania wiedzy
  4. Ułatwienie nauczycielom pracy ze zdolnymi uczniami i olimpijczykami
  5. Wyjście naprzeciw wymaganiom Nowej Matury (samodzielne przygotowywanie się ucznia do egzaminu wewnętrznego)
  6. Prezentowanie prac i tekstów artystycznych uczniów
  7. Wymiana opinii nt. edukacji, szkoły, nauczycieli i uczniów a także reformy szkolnictwa
  8. Realizowanie jednego z postulatów rozwoju zawodowego, tj. wykorzystywania technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej

Założenia merytoryczne

  1. Serwis zawiera "narzędzia" i metody rozwiązywania problemów humanistycznych
  2. W serwisie nie ma gotowych do wykorzystania materiałów, np. wypracowań lub odpowiedzi ustnych
  3. Materiały prezentowane w serwisie adresowane są do uczniów liceum i wymagają samodzielnej pracy w celu ich wykorzystania
  4. Poziom trudności prezentowanych materiałów jest zróżnicowany
  5. Zakres tematyczny materiałów prezentowanych w serwisie wyznacza szeroko pojęta wiedza humanistyczna

Formy prezentowania materiałów

  1. Omówienia wybranych zagadnień i problemów
  2. Zestawienia (np. problemowe lub bibliograficzne)
  3. Artykuły problemowe – zarówno przekrojowe (syntetyczne), jak i analityczne
  4. Wybory tekstów literackich i filozoficznych
  5. Biografie, kalendaria, autokomentarze
  6. Testy i sprawdziany
  7. Prace uczniów
  8. Ćwiczenia interakcyjne
  9. Leksykon
  10. W planach: poradniki

Treści prezentowane w serwisie

Dla uczniów

  1. Problematyka analizy i interpretacji w poezji, prozie i dramacie
  2. Przykłady analiz i interpretacji
  3. Zagadnienia z nauki o języku dot. np. składni, interpunkcji, błędów językowych, odmian stylistycznych itp.
  4. Ćwiczenia interakcyjne (synonimy, spójność tekstu, w planach: słownictwo oceniające, ortografia)
  5. Materiały związane z olimpiadą, np. listy lektur i zagadnień
  6. Materiały dotyczące starej i nowej matury (zasady, wymagania, przykładowe tematy ustne i pisemne, zestawienia i zagadnienia powtórzeniowe)

Dla nauczycieli

  1. Zestawienia bibliograficzne
  2. Testy
  3. Konspekty
  4. Teksty metodyczne
  5. Dokumenty, np. "Podstawa programowa", "Karta nauczyciela" itp.
  6. W planach: opracowania zagadnień metodycznych

Dla ucznia i nauczyciela

  1. Teksty literackie objęte programem nauczania (zwłaszcza poetyckie), jak i spoza kanonu (rozszerzające)
  2. Szeroko rozumiane konteksty dotyczące:
    1. literatury, np. wystąpienia programowe, manifesty, listy, autoanalizy i autokomentarze twórców, opracowania problemowe
    2. teorii literatury – artykuły problemowe nt. sztuki analizy i interpretacji, intertekstualności, koncepcji podmiotowości itd.
    3. nauki o języku, np. omówienia takich zagadnień, jak problem znaczenia, teoria aktów mowy, spójność tekstu, stylistyka praktyczna
    4. kultury – artykuły przekrojowe prezentujące np. diagnozy kultury, przemiany w sztuce czy ciekawe zjawiska kulturowe
    5. filozofii – szeroki wybór tekstów źródłowych, omówienie kierunków filozoficznych (np. egzystencjalizmu)
    6. biografii – biografie pisarzy, kalendaria ich twórczości, w planach: syntetyczne omówienia twórczości
  3. Galeria sztuki – repropdukcje wybranych dzieł
  4. Forum – ma umożliwić prezentację i wymianę opinii (w tym specjalistycznych) związanych z problemami edukacji, szkoły, reformy itp.
  5. Varia (rozmaitości) – prezentacja prac uczniów (np. olimpijczyków), wybór cytatów i interesujących fragmentów różnych tekstów, humor, debiuty (wiersze i opowiadania młodzieży)

Możliwości wykorzystania serwisu

  1. Codzienna praca uczniów i nauczycieli – teksty, konteksty, referaty, testy
  2. Przygotowywanie się do lekcji przez nauczyciela – zarówno merytoryczne, jak i metodyczne
  3. Przygotowywanie uczniów do olimpiady
  4. Przygotowywanie się przez ucznia do matury
  5. Praca na fakultetach języka polskiego i lekcjach filozofii
  6. Samodzielne zdobywanie lub utrwalanie wiedzy przez uczniów
  7. Poszerzanie wiedzy przez nauczycieli

Plany

  1. Przede wszystkim poprawianie i uzupełnianie prezentowanych materiałów
  2. Dodanie działu pytań i odpowiedzi
  3. Zwiększenie ilości ćwiczeń interakcyjnych