Egzamn ustny – propozycje tematów

Korespondencja sztuk

  1. Inspiracje antyczne w kulturze. Scharakteryzuj je, analizując wybrane dzieła literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, architektoniczne).
  2. Malarstwo, rzeźba i architektura jako inspiracje dla literatury. Omów temat, analizując celowo dobrane utwory.
  3. Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Analiza wybranych dzieł.
  4. Kostium historyczny i jego funkcja w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów sposoby i cele jego wykorzystania w wybranych dziełach.
  5. Funkcje brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przeanalizuj wybrane dzieła.
  6. Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Analiza porównawcza wybranych dzieł literackich i innych (np. malarskich, filmowych).
  7. Symbolika stroju. Omów, analizując wybrane dzieła literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, filmowe, teatralne).
  8. Sposoby kreowania obrazu natury w poezji i malarstwie. Analiza wybranych dzieł.
  9. Artystyczne interpretacje powstań narodowych w literaturze i malarstwie (analiza porównawcza dzieł).
  10. Różne oblicza rewolucji w literaturze i innych sztukach (malarstwie, filmie). Analiza porównawcza dzieł.
  11. Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie – omów jego najciekawsze Twoim zdaniem wykorzystania. Scharakteryzuj kryteria oceny, którymi się posłużyłeś przy wyborze.
  12. Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym (analiza wybranych dzieł).
  13. Katastroficzne wizje i obrazy zagłady w dziełach literackich i filmowych (analiza wybranych dzieł).
  14. Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej. Omów wybrane przykłady.
  15. Problemy filmowej adaptacji. Porównaj film z jego literackim pierwowzorem; oceń adaptację.

    Źródło: Informator maturalny od 2005 roku z języka polskiego.

  16. Wojna jako romantyczna legenda, wojna jako porażająca prawda... Zaprezentuj różne spojrzenia na wojnę w wybranych tekstach kultury (literatura, malarstwo, film, piosenka).
  17. Labirynt jako dzieło sztuki... Prześledź na wybranych przykładach literackich, malarskich, filmowych i rozważ przyczyny popularności motywu.
  18. Poezja śpiewana jako popularyzacja czy deformacja literatury? Omów zagadnienie na podstawie wybranych tekstów.
  19. Tworzywo sztuki teatralnej i filmowej. Wykaż podobieństwa i różnice na wybranych przykładach.
  20. Pejzaż w wierszach Kasprowicza a obrazy wybranych impresjonistów.
  21. Sceny batalistyczne w literaturze, malarstwie i filmie. Przedstaw i porównaj sposób prezentacji.
  22. Najsłynniejsze adaptacje teatralne i filmowe dzieł Szekspira. Porównaj i oceń.
  23. Literacka i plastyczna deformacja świata. Oceń ten sposób kreacji rzeczywistości.
  24. Na wybranych przykładach wykaż, że adaptacja filmowa dzieła literackiego może wzbogacić lub zubożyć jego odbiór.
  25. Impresjonizm w malarstwie i wybranych utworach literackich epoki Młodej Polski.
  26. Katedra gotycka jako tekst kultury; katedra gotycka jako temat tekstów kultury (ujęcia malarskie, poetyckie). Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
  27. Wybrane bohaterki mitów, np. Wenus, Demeter, Atena.... jako archetypy funkcjonujące w różnych tekstach kultury. Przedstaw problem odwołując się do wybranych tekstów.
  28. Doktryna socrealizmu w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
  29. Bohater literacki a jego kreacja filmowa lub/i teatralna. Dokonaj porównania, uwzględniając środki wyrazu typowe dla literatury i filmu/teatru.
  30. Kabaret jako zjawisko kulturalne XX wieku. Prześledź ewolucję jego formy i funkcji na wybranych przykładach.
  31. Wybrane wydarzenia historyczne oraz ich literackie i malarskie interpretacje.
  32. Funkcjonowanie i rola motywu wesela w wybranych tekstach kultury.
  33. Porównaj literacką i malarską wizję wsi zaprezentowaną w "Chłopach" W. Reymonta i obrazach J. Chełmońskiego.
  34. Mogiły, ruiny, opustoszałe zamki.. – znaki przemijania w literaturze i malarstwie XVIII i XIX wieku. Omów funkcjonowanie motywu.
  35. Średniowieczna sztuka religijna – omów główne wątki w malarstwie i poezji.
  36. Przedstaw literackie i malarskie portrety Sarmatów w kulturze różnych epok.
  37. Przedstaw dialog z polską tradycją romantyczną w dziełach twórców "polskiej szkoły filmowej".
  38. Polskie obrzędy ludowe jako inspiracja artystyczna. Omów na wybranych przykładach literatury i sztuki.
  39. Na wybranych przykładach rozważ, jak literatura XX wieku komentuje dzieła sztuki.
  40. Różne sposoby kreacji światów baśniowych w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
  41. Kultura i krajobraz kresów jako temat i tło wybranych utworów literatury, malarstwa i filmu.
  42. Literatura i film grozy. Dokonaj porównania, wykorzystując wybrane przykłady.
  43. Katastroficzne wizje świata w sztuce XX wieku. Rozważ zagadnienie odwołując się do wybranych tekstów kultury.
  44. Karykatura jako jeden ze sposobów prezentacji człowieka w różnych tekstach kultury. Omów na wybranych przykładach.
  45. Aluzje malarskie i cel ich wykorzystania w filmowych adaptacjach Andrzeja Wajdy.
  46. Różne ujęcia motywu apokalipsy w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
  47. Fascynacje tatrzańskie w literaturze i sztuce Młodej Polski. Rozwiń temat, wykorzystując wybrane przykłady.
  48. Powieści polskich pozytywistów i ich adaptacje filmowe. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych przykładów.
  49. Sienkiewiczowska i Hoffmanowska wizja historii. Porównaj adaptację Trylogii z literackim pierwowzorem.
  50. Przyroda romantyczna jako główny temat i tło w literaturze i sztuce romantyzmu. Odwołaj się do wybranych tekstów kultury epoki.
  51. Omów sposoby ujęcia i funkcje motywu lotu Ikara w wybranych tekstach kultury (np. M. Chagall, P. Brueghel, E. Bryll, S. Grochowiak, Z. Herbert).
  52. Radosna filozofia wiary św. Franciszka z Asyżu w literaturze i filmie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
  53. Literatura i sztuka wobec historii. Na wybranych przykładach dzieł literatury i sztuki przedstaw różne sposoby ujmowania tematyki historycznej.
  54. Porównaj różne wizerunki matki w literaturze i sztukach plastycznych.
  55. Awangardowe poszukiwania w sztuce XX wieku. Rozważ zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
  56. Świat orientalny jako źródło inspiracji artystów. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych przykładów z różnych dziedzin sztuki
  57. Kontrast jako zasada kompozycji w baroku i jego związek ze światopoglądem epoki. Rozważ temat, odwołując się do przykładów z literatury i dzieł plastycznych
  58. Porównaj obrazy Warszawy w wybranych utworach literackich i malarstwie XIX wieku.
  59. Wielkie tematy narodowe w malarstwie i literaturze polskiej. Omów na przykładzie wybranej epoki/epok.
  60. Kubizm, formizm, surrealizm w malarstwie i literaturze. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
  61. Powstanie warszawskie i sposób jego ujęcia w literaturze, filmie i fotografii. Zaprezentuj temat i sposób jego ujęcia.
  62. Dzieło sztuki jest zwierciadłem epoki. Omów, odwołując się do wybranych przykładów z literatury i innych dziedzin sztuki.
  63. Warszawa widziana heroicznie i satyrycznie. Porównaj różne obrazy miasta utrwalone w wybranych dziełach literackich i filmowych.

    Źródło: Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi

  64. Impresjonizm w malarstwie i wybranych utworach literackich Młodej Polski.
  65. Symbolizm w malarstwie i dramatach S. Wyspiańskiego (np. "Wesele").
  66. Synteza sztuk w literaturze modernistycznej.
  67. Obraz Łodzi w literaturze i filmie na podstawie wybranych dzieł.
  68. Prezentacja i ocena sezonu teatralnego wybranego teatru.
  69. Życie kulturalne miasta w świetle relacji dziennikarskich na podstawie rocznika wybranej gazety (np. "Gazeta Wyborcza", "Dziennik Łódzki").
  70. Funkcja deformacji w sposobie przedstawiania bohaterów dramatów Witkacego i wybranych portretach tworzonych przez artystę (np. demoniczne kobiety).

    Źródło: Matura 2002. Język polski. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Łódź 2000.

  71. Koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Analiza wybranych dzieł.
  72. Rozważ, jak literatura XX w. komentuje dzieła sztuki (na wybranych przykładach).
  73. Współczesne wersje motywu Madonny w literaturze i sztuce współczesnej. Omów na wybranych przykładach.
  74. Różne ujęcia motywu Sądu Ostatecznego w literaturze i sztuce. Odwołaj się do wybranych przykładów.
  75. Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
  76. Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i sztuce (np. T. Kantor, A. Wróblewski, T. Różewicz). Omówienie i interpretacja zjawiska na wybranych przykładach.
  77. Sztuka wobec niewyrażalnego. Symbol jako środek wyrazu w poezji i malarstwie (na wybranych przykładach).
  78. Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. H. Sienkiewicz i J. Matejko). Analiza porównawcza dzieł.
  79. Świat prowincji w opowiadaniach Brunona Schulza i obrazach Marca Chagalla (analiza porównawcza wybranych dzieł).
  80. Współczesne interpretacje sceniczne dramatów powstałych przed rokiem 1918. Zanalizuj wybrane spektakle teatru żywego planu i/lub telewizyjnego.
  81. Przywołując wybrane przykłady, rozważ rolę inspiracji biblijnych we współczesnej literaturze i filmie.
  82. Dialog z tradycją romantyczną w literaturze XX wieku i filmie. Omów na wybranych przykładach.
  83. Dzieło literackie a jego filmowa adaptacja. Przedstaw na wybranych przykładach.
  84. Język filmu i język literatury. Porównaj dzieło literackie i jego filmową adaptację.

    Źródło: Syllabus z języka polskiego 2002, Warszawa 2000.