Egzamn ustny – propozycje tematów
Korespondencja sztuk
- Inspiracje antyczne w kulturze. Scharakteryzuj je, analizując wybrane dzieła literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, architektoniczne).
- Malarstwo, rzeźba i architektura jako inspiracje dla literatury. Omów temat, analizując celowo dobrane utwory.
- Dialog z tradycją literacką w obrazach i rzeźbach. Analiza wybranych dzieł.
- Kostium historyczny i jego funkcja w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów sposoby i cele jego wykorzystania w wybranych dziełach.
- Funkcje brzydoty w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Przeanalizuj wybrane dzieła.
- Obrazy miasta jako przestrzeni życiowej. Analiza porównawcza wybranych dzieł literackich i innych (np. malarskich, filmowych).
- Symbolika stroju. Omów, analizując wybrane dzieła literackie i inne (np. malarskie, rzeźbiarskie, filmowe, teatralne).
- Sposoby kreowania obrazu natury w poezji i malarstwie. Analiza wybranych dzieł.
- Artystyczne interpretacje powstań narodowych w literaturze i malarstwie (analiza porównawcza dzieł).
- Różne oblicza rewolucji w literaturze i innych sztukach (malarstwie, filmie). Analiza porównawcza dzieł.
- Symbol jako środek wyrazu w literaturze i malarstwie – omów jego najciekawsze Twoim zdaniem wykorzystania. Scharakteryzuj kryteria oceny, którymi się posłużyłeś przy wyborze.
- Metody budowania nastroju w literaturze i przedstawieniu teatralnym (analiza wybranych dzieł).
- Katastroficzne wizje i obrazy zagłady w dziełach literackich i filmowych (analiza wybranych dzieł).
- Filmy Andrzeja Wajdy jako interpretacje dzieł literatury polskiej. Omów wybrane przykłady.
- Problemy filmowej adaptacji. Porównaj film z jego literackim pierwowzorem; oceń adaptację.
Źródło: Informator maturalny od 2005 roku z języka polskiego.
- Wojna jako romantyczna legenda, wojna jako porażająca prawda... Zaprezentuj różne spojrzenia na wojnę w wybranych tekstach kultury (literatura, malarstwo, film, piosenka).
- Labirynt jako dzieło sztuki... Prześledź na wybranych przykładach literackich, malarskich, filmowych i rozważ przyczyny popularności motywu.
- Poezja śpiewana jako popularyzacja czy deformacja literatury? Omów zagadnienie na podstawie wybranych tekstów.
- Tworzywo sztuki teatralnej i filmowej. Wykaż podobieństwa i różnice na wybranych przykładach.
- Pejzaż w wierszach Kasprowicza a obrazy wybranych impresjonistów.
- Sceny batalistyczne w literaturze, malarstwie i filmie. Przedstaw i porównaj sposób prezentacji.
- Najsłynniejsze adaptacje teatralne i filmowe dzieł Szekspira. Porównaj i oceń.
- Literacka i plastyczna deformacja świata. Oceń ten sposób kreacji rzeczywistości.
- Na wybranych przykładach wykaż, że adaptacja filmowa dzieła literackiego może wzbogacić lub zubożyć jego odbiór.
- Impresjonizm w malarstwie i wybranych utworach literackich epoki Młodej Polski.
- Katedra gotycka jako tekst kultury; katedra gotycka jako temat tekstów kultury (ujęcia malarskie, poetyckie). Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.
- Wybrane bohaterki mitów, np. Wenus, Demeter, Atena.... jako archetypy funkcjonujące w różnych tekstach kultury. Przedstaw problem odwołując się do wybranych tekstów.
- Doktryna socrealizmu w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Bohater literacki a jego kreacja filmowa lub/i teatralna. Dokonaj porównania, uwzględniając środki wyrazu typowe dla literatury i filmu/teatru.
- Kabaret jako zjawisko kulturalne XX wieku. Prześledź ewolucję jego formy i funkcji na wybranych przykładach.
- Wybrane wydarzenia historyczne oraz ich literackie i malarskie interpretacje.
- Funkcjonowanie i rola motywu wesela w wybranych tekstach kultury.
- Porównaj literacką i malarską wizję wsi zaprezentowaną w "Chłopach" W. Reymonta i obrazach J. Chełmońskiego.
- Mogiły, ruiny, opustoszałe zamki.. – znaki przemijania w literaturze i malarstwie XVIII i XIX wieku. Omów funkcjonowanie motywu.
- Średniowieczna sztuka religijna – omów główne wątki w malarstwie i poezji.
- Przedstaw literackie i malarskie portrety Sarmatów w kulturze różnych epok.
- Przedstaw dialog z polską tradycją romantyczną w dziełach twórców "polskiej szkoły filmowej".
- Polskie obrzędy ludowe jako inspiracja artystyczna. Omów na wybranych przykładach literatury i sztuki.
- Na wybranych przykładach rozważ, jak literatura XX wieku komentuje dzieła sztuki.
- Różne sposoby kreacji światów baśniowych w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Kultura i krajobraz kresów jako temat i tło wybranych utworów literatury, malarstwa i filmu.
- Literatura i film grozy. Dokonaj porównania, wykorzystując wybrane przykłady.
- Katastroficzne wizje świata w sztuce XX wieku. Rozważ zagadnienie odwołując się do wybranych tekstów kultury.
- Karykatura jako jeden ze sposobów prezentacji człowieka w różnych tekstach kultury. Omów na wybranych przykładach.
- Aluzje malarskie i cel ich wykorzystania w filmowych adaptacjach Andrzeja Wajdy.
- Różne ujęcia motywu apokalipsy w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Fascynacje tatrzańskie w literaturze i sztuce Młodej Polski. Rozwiń temat, wykorzystując wybrane przykłady.
- Powieści polskich pozytywistów i ich adaptacje filmowe. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych przykładów.
- Sienkiewiczowska i Hoffmanowska wizja historii. Porównaj adaptację Trylogii z literackim pierwowzorem.
- Przyroda romantyczna jako główny temat i tło w literaturze i sztuce romantyzmu. Odwołaj się do wybranych tekstów kultury epoki.
- Omów sposoby ujęcia i funkcje motywu lotu Ikara w wybranych tekstach kultury (np. M. Chagall, P. Brueghel, E. Bryll, S. Grochowiak, Z. Herbert).
- Radosna filozofia wiary św. Franciszka z Asyżu w literaturze i filmie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Literatura i sztuka wobec historii. Na wybranych przykładach dzieł literatury i sztuki przedstaw różne sposoby ujmowania tematyki historycznej.
- Porównaj różne wizerunki matki w literaturze i sztukach plastycznych.
- Awangardowe poszukiwania w sztuce XX wieku. Rozważ zagadnienie, odwołując się do wybranych tekstów kultury.
- Świat orientalny jako źródło inspiracji artystów. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych przykładów z różnych dziedzin sztuki
- Kontrast jako zasada kompozycji w baroku i jego związek ze światopoglądem epoki. Rozważ temat, odwołując się do przykładów z literatury i dzieł plastycznych
- Porównaj obrazy Warszawy w wybranych utworach literackich i malarstwie XIX wieku.
- Wielkie tematy narodowe w malarstwie i literaturze polskiej. Omów na przykładzie wybranej epoki/epok.
- Kubizm, formizm, surrealizm w malarstwie i literaturze. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
- Powstanie warszawskie i sposób jego ujęcia w literaturze, filmie i fotografii. Zaprezentuj temat i sposób jego ujęcia.
- Dzieło sztuki jest zwierciadłem epoki. Omów, odwołując się do wybranych przykładów z literatury i innych dziedzin sztuki.
- Warszawa widziana heroicznie i satyrycznie. Porównaj różne obrazy miasta utrwalone w wybranych dziełach literackich i filmowych.
Źródło: Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
- Impresjonizm w malarstwie i wybranych utworach literackich Młodej Polski.
- Symbolizm w malarstwie i dramatach S. Wyspiańskiego (np. "Wesele").
- Synteza sztuk w literaturze modernistycznej.
- Obraz Łodzi w literaturze i filmie na podstawie wybranych dzieł.
- Prezentacja i ocena sezonu teatralnego wybranego teatru.
- Życie kulturalne miasta w świetle relacji dziennikarskich na podstawie rocznika wybranej gazety (np. "Gazeta Wyborcza", "Dziennik Łódzki").
- Funkcja deformacji w sposobie przedstawiania bohaterów dramatów Witkacego i wybranych portretach tworzonych przez artystę (np. demoniczne kobiety).
Źródło: Matura 2002. Język polski. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Łódź 2000.
- Koncepcje piękna w literaturze, malarstwie i architekturze. Analiza wybranych dzieł.
- Rozważ, jak literatura XX w. komentuje dzieła sztuki (na wybranych przykładach).
- Współczesne wersje motywu Madonny w literaturze i sztuce współczesnej. Omów na wybranych przykładach.
- Różne ujęcia motywu Sądu Ostatecznego w literaturze i sztuce. Odwołaj się do wybranych przykładów.
- Różnorodne ujęcia motywu pożegnania w literaturze i sztuce. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Uprzedmiotowienie człowieka jako problem w literaturze i sztuce (np. T. Kantor, A. Wróblewski, T. Różewicz). Omówienie i interpretacja zjawiska na wybranych przykładach.
- Sztuka wobec niewyrażalnego. Symbol jako środek wyrazu w poezji i malarstwie (na wybranych przykładach).
- Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie (np. H. Sienkiewicz i J. Matejko). Analiza porównawcza dzieł.
- Świat prowincji w opowiadaniach Brunona Schulza i obrazach Marca Chagalla (analiza porównawcza wybranych dzieł).
- Współczesne interpretacje sceniczne dramatów powstałych przed rokiem 1918. Zanalizuj wybrane spektakle teatru żywego planu i/lub telewizyjnego.
- Przywołując wybrane przykłady, rozważ rolę inspiracji biblijnych we współczesnej literaturze i filmie.
- Dialog z tradycją romantyczną w literaturze XX wieku i filmie. Omów na wybranych przykładach.
- Dzieło literackie a jego filmowa adaptacja. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Język filmu i język literatury. Porównaj dzieło literackie i jego filmową adaptację.
Źródło: Syllabus z języka polskiego 2002, Warszawa 2000.
• Online: 23 user(s)