Egzamn ustny – propozycje tematów

Literatura

  1. Literackie reinterpretacje mitów antycznych. Scharakteryzuj sposoby i cele tego literackiego zjawiska (na wybranych przykładach).
  2. Historia jako temat i jako pretekst w polskiej epice XIX i XX wieku. Przeanalizuj wybrane utwory.
  3. Od Juliusza Verne'a do Stanisława Lema – analizując wybrane utwory, przedstaw ewolucję powieści science-fiction.
  4. Polemiki, spory, prowokacje – starcia pokoleń literackich. Omów na przykładach wybranych utworów.
  5. Motyw wędrówki w literaturze. Omów różne jego wersje w wybranych utworach.
  6. Satyryczny obraz społeczeństwa polskiego w wybranych utworach literackich. Przeanalizuj sposoby tworzenia takiego obrazu.
  7. Różne obrazy przyrody w literaturze. Przedstaw sposoby ich kreowania i funkcje w wybranych utworach.
  8. Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze – omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach.
  9. Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki oświeceniowej i współczesnej. Porównaj wykorzystywane w nich środki wyrazu.
  10. Metamorfoza bohatera i jej sens w literaturze. Omów na przykładach wybranych utworów.
  11. Idealiści i marzyciele w literaturze polskiej. Scharakteryzuj sposoby kreowania takich bohaterów w utworach z różnych epok.
  12. Przedstaw kreacje bohaterów, którzy doświadczyli okrucieństw II wojny i próbują odbudować świat wartości.
  13. Różne kreacje narratora i ukształtowania narracji w epice – analiza wybranych utworów.
  14. Groteska jako sposób wyrażania w literaturze tragiczności świata. Omów na przykładach wybranych utworów.
  15. Analizując celowo dobrane utwory polskie i obce, scharakteryzuj różne odmiany awangardowego dramatu XX wieku.

    Źródło:Informator maturalny od 2005 roku z języka polskiego.

  16. Kobieta – anioł, kobieta – demon jako źródło inspiracji w literaturze. Rozważ na wybranych przykładach.
  17. Zjawy, duchy, wizje, sny... Określ, jaką funkcję pełnią w literaturze różnych epok.
  18. Scharakteryzuj i oceń na wybranych przykładach, jaką rolę w społeczeństwie wyznaczyli inteligencji twórcy wybranych utworów literackich różnych epok.
  19. Od Krasickiego do Młynarskiego. Polska literatura satyryczna w walce z wadami Polaków. Wskaż najbardziej charakterystyczne motywy tej twórczości, oceń środki artystyczne oraz jej oddziaływanie.
  20. Tułacz, pielgrzym, podróżnik jako bohater utworów literackich. Przedstaw na wybranych przykładach różne kreacje tych postaci
  21. Motto, tytuł, ostatnia scena jako klucz do interpretacji dzieła. Przedstaw na wybranych przykładach.
  22. Wielkie karty naszej historii utrwalone w różnych formach zapisu literackiego. Zaprezentuj na wybranych przykładach.
  23. Wskaż i omów na wybranych przykładach literackich związki między literaturą a polityką.
  24. Świat ludowych wierzeń i wartości oraz jego rola w literaturze. Omów na przykładzie wybranych tekstów literackich.
  25. Miasto – synonim cywilizacji i postępu, czy obszar zepsucia i degeneracji? Rozważ na przykładzie wybranych utworów literackich.
  26. Postać władcy w literaturze – przedstaw wizerunki tych postaci w różnych epokach literackich, wskaż przemiany i określ ich przyczyny.
  27. Marzyciele i ich dramat niespełnienia. Omów problem na podstawie wybranych utworów z literatury polskiej i obcej.
  28. Literatura faktu – tylko informacja czy już sztuka? Przedstaw problem na podstawie wybranych utworów.
  29. Czy człowiek jest istotą, w której mocniejszy jest pierwiastek ducha czy siła biologicznych instynktów? Rozważ problem w odniesieniu do postaw bohaterów wykreowanych w literaturze różnych epok.
  30. Literatura polska okresu rozbiorów i powojenna literatura emigracyjna w walce o zachowanie polskich wartości narodowych i Polskę w pełni niepodległą. Omów podobieństwa i różnice.
  31. Na wybranych przykładach dokonaj analizy przeobrażeń prozy powieściowej w XIX i XX wieku.
  32. Bohater zbuntowany. Zanalizuj źródła i formy buntu jako motywu literackiego.
  33. Kreacja bohatera dramatu romantycznego i bohatera dramatu współczesnego – analiza porównawcza na wybranych przykładach.
  34. Jak przejawia się groteska w literaturze? Omów cechy tej kategorii estetycznej na wybranych przykładach.
  35. Kielce i region świętokrzyski w literaturze. Przedstaw na wybranych przykładach.
  36. Motywy szekspirowskie w polskiej literaturze romantycznej i ich funkcja. Przedstaw na wybranych przykładach.
  37. Motyw "exegi monumentum" w twórczości Horacego i jego reinterpretacja w literaturze polskiej różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
  38. Jakim jesteśmy narodem? Sąd o Polakach w literaturze różnych epok (na wybranych przykładach).
  39. Na wybranych przykładach przedstaw rolę i sposób funkcjonowania tradycji romantycznej w literaturze różnych epok.
  40. Bohater literacki jako świadek i komentator historii. Przedstaw wybrane przykłady wydarzeń historycznych ocenianych przez bohaterów literackich. Omów sposób prezentacji, wartość komentarzy, funkcję ideologiczną.
  41. Jak kształtował się model liryki patriotycznej w różnych epokach w Polsce? Przedstaw na wybranych przykładach od średniowiecza do współczesności.
  42. Kulinaria w literaturze. Omów funkcję tego motywu w wybranych utworach.
  43. Pamiętnikarz jako autor, narrator i bohater swego dzieła. Na wybranych przykładach przedstaw różne sposoby realizacji tych ról.
  44. Konwencja, fascynacja, realizm – rola motywów ludowych w literaturze różnych epok.
  45. Nasi "bracia mniejsi" w literaturze. Omów różną funkcję zwierząt w wybranych utworach.
  46. Omów rolę tradycji szekspirowskiej w kształtowaniu się i rozwoju dramatu polskiego.
  47. "Legenda to skarb i siła, często potężniejsza niż historia, niż rzeczywistość". Inspirująca rola legendy w polskim dorobku literackim od średniowiecza do współczesności.
  48. Rok kostiumu historycznego w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
  49. Pan i sługa w literaturze. Przedstaw różne sposoby ujęcia tematu, odwołując się do wybranych utworów.
  50. "Pan Tadeusz" w opinii współczesnych i w ocenach następnych pokoleń.
  51. Różne sposoby ukazywania kresów w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
  52. Obraz Litwy w literaturze współczesnej – twórczość Miłosza, Konwickiego, Rymkiewicza i innych.
  53. Wykaż na wybranych przykładach związki dramatu współczesnego z tradycją romantyczną.
  54. Literatura XX wieku o domu i rodzinie – na serio i prześmiewczo (np. Dąbrowska, Zapolska, Gombrowicz, Pilch i inni).
  55. Labirynty i ich oblicza w wybranych utworach literackich (np. "Imię róży" U. Eco, "Prawiek i inne czasy" O. Tokarczuk).
  56. Proza kobieca, poezja kobieca – czy można wyróżnić takie kategorie literackie? Odpowiedz, analizując wybrane utwory literackie napisane przez kobiety.
  57. Stosunek do przeszłości narodowej w twórczości dwóch wybranych pisarzy (np. Sienkiewicz, Żeromski, Gombrowicz).
  58. Współczesna powieść historyczna na tle tradycji gatunku. Omów na wybranych przykładach.
  59. Conrad i Camus – dwie propozycje moralne bliskie czy przeciwne? Rozważ problem odwołując się do wybranych dzieł obu autorów.
  60. Sport jako temat utworów literackich. Przedstaw na wybranych przykładach.
  61. Profetyczne wizje w literaturze. Omów na wybranych przykładach, zwróć uwagę na sposób obrazowania, język i przesłanie.
  62. Natura jako przedmiot opisu i jako bohater w wybranych utworach różnych epok.
  63. Etos rycerski w ujęciu poważnym i prześmiewczym w tekstach literackich różnych epok.
  64. Rola sztuki i artysty w świetle publicystycznych i poetyckich manifestów różnych epok. Przedstaw na wybranych przykładach.
  65. Socrealizm jako sposób prezentowania rzeczywistości w literaturze lat pięćdziesiątych. Omów na wybranych przykładach.
  66. Przedstaw funkcjonowanie motywu wesela w tekstach literackich różnych epok (na wybranych przykładach).
  67. Na przykładzie literatury różnych epok przedstaw, jak funkcjonuje motyw świata – teatru.
  68. Przedstaw funkcjonowanie mitu napoleońskiego w wybranych utworach literackich (np. Mickiewicza, Żeromskiego, Prusa, Brandysa, Łysiaka).
  69. Echa prometejskiego buntu w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
  70. "Straszni mieszczanie". Odwołując się do znanych ci utworów literackich, rozważ słuszność opinii J. Tuwima lub podejmij z nią polemikę.
  71. Motywy franciszkańskie i sposób ich wykorzystania w polskiej poezji Przedstaw na wybranych przykładach.
  72. Młodzi gniewni wśród twórców i bohaterów literackich. Zaprezentuj swoje przemyślenia na temat przyczyn i sensu ich buntu i ofiary.
  73. Archetyp Don Kichota w wybranych dziełach literatury polskiej i obcej.
  74. Mistrzowie i uczniowie. Przedstaw świadome wykorzystanie wzorów literackich w wybranych tekstach pochodzących z różnych epok.
  75. Recenzja teatralna dawna i współczesna. Porównaj sposób widzenia, język, cechy gatunkowe na przykładzie tekstów T. Boya – Żeleńskiego, A. Słonimskiego i autorów współczesnych.
  76. Powstaniec, organicznik, dekadent – twoja ocena różnych postaw wykreowanych przez literaturę XIX wieku.
  77. Funkcje motywów biblijnych i aluzji literackich w powieści M. Bułhakowa "Mistrz i Małgorzata"
  78. Bohater literacki jako alter ego twórcy dzieła. Przedstaw na wybranych przykładach.
  79. Stolica i prowincja – omów ich literackie kreacje na wybranych przykładach.
  80. Egzystencjaliści – filozofowie i pisarze. Na wybranych przykładach literackich przedstaw ich sposób widzenia świata i człowieka.
  81. Manifest literacki jako odzwierciedlenie tendencji epoki i jej nastrojów. Porównaj manifesty trzech pokoleń XIX wieku (romantyzmu, pozytywizmu i Młodej Polski).
  82. Polski dwór – od sielanki do parodii. Przedstaw na wybranych przykładach literackich.
  83. Obłąkani i szaleni jako bohaterowie utworów literackich. Przedstaw różne kreacje bohaterów.
  84. Odwzorowywanie świata, prowokacja, eksperyment artystyczny. Przedstaw swoje refleksje na temat najnowszej literatury polskiej.
  85. Duchowni jako bohaterowie utworów literackich. Omów na wybranych przykładach z różnych epok.
  86. Literackie rozmowy z Bogiem. Omów problem na podstawie wybranych utworów.
  87. Reportaż literacki – tradycje, gatunek, tematy, funkcja społeczna, stosunek do literatury. Omów na wybranych przykładach.
  88. Sonet w tradycji literackiej różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
  89. Antyczny wzorzec bajki a jej kontynuacja w polskiej tradycji literackiej. Przedstaw na wybranych przykładach.
  90. Rola lektur w kształtowaniu osobowości bohaterów literackich. Omów na wybranych przykładach.
  91. Dziecko w literaturze romantycznej i pozytywistycznej – dokonaj porównania, odwołując się do wybranych utworów literatury polskiej.
  92. Pan Cogito a bohaterowie "Dżumy" A. Camusa i "Wieży" G. Herlinga – Grudzińskiego. Dokonaj porównania postaw bohaterów i wyznawanych przez nich wartości.
  93. Buntownicy i konformiści. Zaprezentuj wybranych bohaterów literackich i oceń ich postawy.
  94. Powstanie styczniowe jako źródło dramatów życiowych bohaterów utworów Elizy Orzeszkowej, Bolesława Prusa, Stefana Żeromskiego i twórców współczesnych. Przedstaw i porównaj, odwołując się do wybranych utworów literackich.
  95. Rok perspektywy mityczno-historycznej w przedstawieniu rzeczywistości polskiej w "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej, "Przedwiośniu" Stefana Żeromskiego i "Kompleksie polskim" Tadeusza Konwickiego.
  96. Na podstawie wybranych utworów porównaj sposób kreacji świata i postawy twórców w ich wczesnych i ostatnich dziełach.
  97. Literatura jako wyraz przeżyć pokolenia. Rozważ, wybierając jedno pokolenie.
  98. Wpływ twórczości Henryka Sienkiewicza na świadomość narodową Polaków. Pisarz postaw heroicznych czy autor infantylnych komiksów? Nauczyciel patriotyzmu czy ksenofobii? Zajmij stanowisko wobec tych sadów, odwołując się do konkretnych tekstów.
  99. Bunt przeciw normom tworzenia – przedstaw motyw konfliktu pokoleń literackich na podstawie tekstów wybranych epok.
  100. Przemiany w sposobie narracji w wybranych utworach literatury polskiej i europejskiej od Balzaca do współczesności. Rozwiń temat na podstawie wybranych przykładów.
  101. Ton osobisty i ton obywatelski w literaturze romantyzmu i Młodej Polski Omów na podstawie wybranych przykładów.
  102. Różne obrazy i rola sił nieczystych w literaturze. Omów problem na wybranych przykładach.
  103. Prowincjonalność i uniwersalizm poezji Adama Mickiewicza – poeta znad Niemna, Polak czy mieszkaniec Europy? Uzasadnij swoją opinię na podstawie wybranych utworów poety.
  104. Ironia i autotematyzm w utworach romantycznych – odwołaj się do twórczości np. Byrona i Słowackiego.
  105. Sprawy osobiste i sprawy publiczne w listach romantycznych (omów na przykładzie Norwida, Krasińskiego, Chopina i innych).
  106. Mit artysty w dramacie młodopolskim (odwołaj się m.in. do "Wesela" Wyspiańskiego, dramatów Kisielewskiego i innych).
  107. Literaci w roli dziennikarzy, publicystów, reporterów... Przedstaw tę dziedzinę działalności wybranych autorów.
  108. Omów nawiązania do poezji romantycznej i parnasistowskiej w twórczości Adama Asnyka.
  109. Przedstaw poetycką fascynację codziennością w twórczości trzech wybranych poetów XX wieku.
  110. Sarmata o sobie i inni o Sarmacie. Odwołaj się do wybranych utworów literackich.
  111. Arkadie i utopie – literackie krainy szczęścia w utworach różnych epok – sposoby ich kreowania, funkcje i znaczenie.
  112. Uczony – władcą świata. Optymistyczna wizja nauki a doświadczenia współczesnego człowieka. Rozwiń temat, odwołując się do wybranych tekstów.
  113. Świat jako labirynt, teatr, sen... Omów, odwołując się do wybranych przykładów.
  114. Kolęda polska (od Karpińskiego po czasy współczesne). Przedstaw dzieje i rozwój gatunku na podstawie wybranych kolęd.
  115. Poezja jako wyraz refleksji egzystencjalnej człowieka. Odczytaj wybrane utwory w kontekście filozoficznym.
  116. Antyutopia i parabola jako literackie przetworzenie doświadczeń totalitaryzmu. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przez siebie przykładów literackich (np. powieści A. Camusa, T. Konwickiego, G. Orwella, S. Lema, A. Huxleya).
  117. Żartem, serio, ironicznie. Różne sposoby mówienia o wadach Polaków. Rozważ na wybranych przykładach.
  118. Miłość fatalna, sentymentalna, spełniona. Porównaj literackie obrazy miłości, odnosząc je do kontekstu epoki.
  119. Poezja religijna dzisiaj – zróżnicowanie, sukcesy, porażki Omów na podstawie twórczości wybranych poetów współczesnych.
  120. Diabeł, anioł, duch – goście z zaświatów w literaturze. Omów ich funkcje na wybranych przykładach.
  121. Literackie portrety matek. Omów na wybranych przykładach.
  122. Spory w literaturze polskiej – przedstaw ich przyczyny, przebieg i skutki (np. Słowacki i Mickiewicz, Skamander i Awangarda Krakowska, Miłosz i Herbert).
  123. Motyw winy i kary w utworach literackich. Przedstaw różne sposoby jego funkcjonowania w literaturze.
  124. Saga rodzinna jako popularny temat literacki. Porównaj wybrane dzieła, wskazując ich podobieństwa i różnice.
  125. Bohaterki polskich utworów romantycznych. Co je łączy, a co dzieli? Omów temat, przywołując wybrane utwory literackie.
  126. Przedstaw swoje rozważania na temat różnych postaw człowieka wobec zła otaczającego świata. Odwołaj się do wybranych utworów.
  127. Komedie Fredry a "Pan Tadeusz" A. Mickiewicza: świat przedstawiony, bohaterowie, liryzm.
  128. Córki – bohaterki literatury pięknej. Co je łączy, a co dzieli? Zaprezentuj temat, odwołując się do wybranych przykładów literackich, (np. "Treny" J. Kochanowskiego, "Balladyna" J. Słowackiego, "Ojciec Goriot" H. Balzaca, "Zbrodnia i kara" F. Dostojewskiego, "Lalka" B. Prusa, "Moralność pani Dulskiej" G. Zapolskiej, "Ferdydurke" W. Gombrowicza, "Anka" W. Broniewskiego i in.).

    Źródło: Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi

  129. Motywy antyczne i biblijne oraz sposób ich wykorzystania w twórczości wybranych poetów współczesnych.
  130. Koncepcje tragizmu i ich wyraz dramaturgiczny w teatrze antycznym, szekspirowskim i romantycznym.
  131. Omów, na podstawie znanych ci utworów, cechy poetyki renesansowej i barokowej.
  132. Utopia i antyutopia w literaturze wybranych epok.
  133. Swoistość filozofii życiowej i artystycznego kształtu bajek Ignacego Krasickiego na tle europejskiej i polskiej tradycji gatunku.
  134. Rola ironii w twórczości J. Słowackiego i jej literackie powinowactwa (np. W. Szekspir, G. Byron).
  135. Heroiczna koncepcja młodości i "choroba wieku" w wybranych utworach polskiego romantyzmu.
  136. Odmiany romantycznego indywidualizmu w twórczości wybranych autorów.
  137. Romantycy jako zwolennicy i wrogowie rewolucji.
  138. Komedie A. Fredry wobec romantyzmu i tradycji klasycystycznej.
  139. Wizerunki kobiet w literaturze polskiej i obcej.
  140. Portret artystyczny w wybranych utworach literackich (np. J. Kochanowski, J. Słowacki, C. K. Norwid, S. Wyspiański, W. Gombrowicz).
  141. Przemiana wewnętrzna jako motyw literacki i ważny element określający osobowość bohaterów literackich.
  142. J. Słowacki i W. Gombrowicz jako demaskatorzy mitów o Polsce i Polakach.
  143. Sposoby wykorzystania własnej biografii w pisarstwie twórców XIX i XX wieku (próba porównania).
  144. Konflikt pokoleń jako problem obecny w literaturze XIX i XX wieku.
  145. Różne obrazy miasta w twórczości wybranych pisarzy (np. A. Mickiewicza, B. Prusa, F. Dostojewskiego, W. Reymonta, S. Żeromskiego, M. Bułhakowa).
  146. Motyw gór i jego funkcje w literaturze w utworach literackich twórców wybranych epok (np. A. Mickiewicz, J. Słowacki, J. Kasprowicz, K. Przerwa-Tetmajer).
  147. W. Gombrowicz jako demaskatorzy mitów o naturze ludzkiej.
  148. Literatura faktu jako znamienne zjawisko kulturowe XX wieku.
  149. Jak kultura opowiada o nieludzkiej rzeczywistości? różne rodzaje narracji i narratora w prozie przedstawiającej wojnę i okupację (omów na wybranych przykładach).
  150. Różne oblicza literatury emigracyjnej (np. W. Gombrowicz, J. Lechoń, C. Miłosz, J. Mackiewicz, K. Wierzyński).
  151. Twórcze wykorzystanie możliwości języka we współczesnej poezji polskiej (S. Barańczak, M. Białoszewski).
  152. Motyw małej ojczyzny w literaturze polskiej XIX i XX wieku.
  153. Dziennik i pamiętnik w literaturze współczesnej (np. K. Brandys, M. Dąbrowska, G. Herling-Grudziński).
  154. Porównanie wybranych pozycji literackich dla młodego czytelnika w literaturze dawnej i współczesnej (np. K. Makuszyński i M. Musierowicz).

    Źródło:Matura 2002. Język polski. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Łódź 2000.

  155. Różne sposoby funkcjonowania tradycji homeryckiej w literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
  156. Mistrzowie i uczniowie wśród twórców literatury. Przedstaw, ujawniające się w dziełach, związki między ich twórczością.
  157. Twórczość Jana Kochanowskiego w tradycji literackiej późniejszych epok. Rozwiń temat na przykładzie wybranych utworów.
  158. Trudny problem dziedzictwa sarmackiego w literaturze epok późniejszych (na wybranych przykładach).
  159. Jednostka wobec zbiorowości w ujęciu twórców dwóch wybranych epok. Rozważ problem.
  160. Dialog twórców literatury z filozofami. Przedstaw problem na wybranych przykładach dzieł literatury dawnej lub/i współczesnej.
  161. Różnorodne ujęcia motywu utopii w wybranych utworach literackich.
  162. Utopie i antyutopie w literaturze – sposoby kreowania i ich funkcje. Omów na wybranych przykładach.
  163. Artysta jako bohater literacki. Omów na wybranych przykładach.
  164. Biografia jako klucz do odczytania twórczości pisarza (np. J. Kochanowskiego, A. Mickiewicza, J. Słowackiego, A. Wata, W. Odojewskiego, F. Kafki, M. Bułhakowa).
  165. Biografia poety romantycznego jako tworzywo literackie. Omów na wybranych przykładach.
  166. Polacy w satyrze i karykaturze literackiej. Przedstaw sposoby kreowania portretów i ich funkcje.
  167. Rola lektur w kształtowaniu charakterów postaci literackich. Przedstaw na wybranych przykładach.
  168. Folklor jako inspiracja pisarzy w różnych epokach. Omów na wybranych przykładach.
  169. Poeta "syn tysiącleci" czy "dziecię wieku"? Przedstaw różne rozstrzygnięcia tego dylematu w poezji XIX i XX wieku.
  170. Różne sposoby wykorzystania kategorii czasu w wybranych utworach epickich lub/i dramatycznych różnych epok.
  171. Na wybranych przykładach z różnych epok objaśnij funkcję konwencji onirycznej w kreowaniu świata przedstawionego.
  172. Etos inteligenta i jego demaskacja. Przedstaw problem na wybranych przykładach.
  173. Tradycja literacka kontynuowana i odrzucana w literaturze dwudziestolecia międzywojennego. Omów na wybranych przykładach.
  174. Sposoby kreowania przestrzeni i czasu w twórczości Brunona Schulza. Przedstaw na wybranych przykładach.
  175. Kamienica jako przestrzeń życia człowieka. Rozważ na wybranych przykładach.
  176. Odwzorowywanie świata, prowokacja, eksperyment artystyczny. Refleksja na temat najnowszej literatury polskiej (np. O. Tokarczuk, A. Stasiuk, T. Tryzna, P. Huelle).
  177. Literatura faktu. Analiza i interpretacja tego zjawiska kulturowego XX wieku na wybranych przykładach.
  178. Rozważ, czy polski dramat współczesny stworzył swój typ bohatera.
  179. Dekalog bohaterów Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Rozwiń temat na wybranych przykładach.
  180. Twój region w polskiej geografii życia literackiego i kulturalnego (zjawiska, grupy, postaci). Przywołaj wybrane przykłady i uzasadnij wybór.
  181. Porównaj obrazy Gdańska i jego okolic, ukazane w literaturze współczesnej (np. G. Grass, S. Chwin, P. Huelle).

    Źródło:Syllabus z języka polskiego 2002, Warszawa 2000.