Egzamn ustny – propozycje tematów
Język
- Analiza językowa i kulturowa przysłów polskich (na przykładzie przysłów o określonej tematyce).
- Wpływ literatury na współczesną frazeologię polską. Analizując zgromadzony materiał, scharakteryzuj funkcje skrzydlatych słów w tekstach mówionych i pisanych.
- Scharakteryzuj język wybranych bohaterów literackich. Uwzględnij cechy ujawniające ich przynależność środowiskową i charakter.
- Specyfika języka bohaterów literatury science-fiction. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Język mówiony jako tworzywo literatury, np. w twórczości Bolesława Prusa, Juliana Tuwima, Mirona Białoszewskiego, Stanisława Barańczaka. Analiza celowo dobranych utworów.
- Język w służbie satyry dawniej i dziś. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Językowe sposoby wyrażania uczuć w listach Twojego pokolenia i pokolenia romantyków. Analiza przykładów (np. listów A. Mickiewicza, J. Słowackiego, Z. Krasińskiego, C. Norwida, F. Chopina).
- Dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów na przykładach wybranych utworów.
- Język Twoich rówieśników – scharakteryzuj na podstawie analizy zgromadzonego materiału językowego.
- Jak w polszczyźnie odzwierciedla się kultura naszych przodków? Analiza zgromadzonego materiału językowego.
- Ekspresja i impresja – analizując celowo zgromadzony materiał językowy, określ właściwości wypowiedzi świadczące o nadawcy i odbiorcy.
- Sztuka przekonywania a manipulacja językowa – porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we współczesnych polskich tekstach propagandowych.
- Język jako instrument walki o władzę. Zanalizuj wybrane materiały wyborcze.
- Oceń poprawność językową wybranych tekstów prasowych. Scharakteryzuj kryteria, którymi się posłużyłeś.
- Analizując zgromadzony materiał językowy, scharakteryzuj zapożyczenia we współczesnym języku polskim. Oceń ich celowość.
Źródło: Informator maturalny od 2005 roku z języka polskiego.
- Jak mówią bohaterowie powieści historycznych? Zanalizuj procesy archaizacyjne w wybranych dziełach.
- Opisz dwie wybrane postaci literackie, których język wskazuje na ich przynależność środowiskową. Wskaż środki językowe, jakie wykorzystuje autor dla podkreślenia związku postaci ze środowiskiem.
- Związki frazeologiczne i ich wpływ na kształtowanie współczesnego języka polskiego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Wypowiedzi polityków. Na podstawie zebranego materiału dokonaj klasyfikacji najczęściej pojawiających się błędów językowych.
- Rola i sposób tworzenia neologizmów w twórczości Norwida, Tuwima i Leśmiana. Omów na wybranych przykładach.
- Język w domu, w pracy i w szkole – czy to ten sam język polski? Zanalizuj przykłady odmian współczesnej polszczyzny.
- Omów funkcje języka w tworzeniu groteskowych obrazów świata. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
- Nowomowa, czyli o języku władzy i propagandy w systemie totalitarnym.
- Szkoła, dom, rozrywka w gwarze uczniowskiej. Zjawiska słowotwórcze i dowcip językowy.
- Scharakteryzuj na wybranych przykładach słownictwo internetowe. Oceń jego poprawność w kontekście kultury języka.
- W kręgu onomastyki – najpopularniejsze imiona ostatnich lat; źródła popularności, znaczenie imion.
- Właściwości wywiadu jako formy wypowiedzi. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Przyczyny powstawania, rodzaje i funkcje neologizmów w wybranych tekstach literackich i mowie codziennej.
- Wpływ języków obcych na współczesną polszczyznę mówioną. Omów na wybranych przykładach.
- Na czym polega specyfika języka czasopism dla dzieci i młodzieży na tle ogólnej odmiany języka polskiego?
- Język czopowy, jego cechy i funkcja w literaturze. Omów na wybranych przykładach.
- Etymologia odsłania stosunki społeczne, gospodarcze, dawną świadomość... Omów na podstawie zebranego materiału.
- Omów pochodzenie i budowę słowotwórczą imion zwierząt domowych na podstawie zebranego materiału.
- Jak mówili nasi przodkowie? Omów zagadnienie, wybierając jeden okres rozwoju języka lub dzieła konkretnego autora.
- Tytulatura i zwroty grzecznościowe w gwarze twojej okolicy. Przedstaw na podstawie zebranego materiału.
- Język Jana Chryzostoma Paska i Zagłoby – omów i porównaj wypowiedzi twórcy barokowych pamiętników i bohatera "Potopu" H. Sienkiewicza.
- Komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
- Przedstaw różne sposoby naśladowania stylów indywidualnych (pastisz, parodia, trawestacja) oraz omów ich funkcję na wybranych przykładach.
- Język jako narzędzie propagandy i demagogii. Przedstaw na podstawie wybranych przykładów z literatury i/lub publicystyki.
- Przekład literacki – sztuka czy rzemiosło? Omów zagadnienie porównując różne przekłady tych samych tekstów.
- Językowe środki wzmacniania ekspresji wypowiedzi Scharakteryzuj zjawisko.
- Przysłowia, sentencje, maksymy, aforyzmy. Dokonaj ich analizy językowej i określ ich funkcję w wybranych utworach literackich.
- Scharakteryzuj styl literacki swojego ulubionego pisarza na podstawie wybranych fragmentów jego utworów.
- Język utworu literackiego jako pole eksperymentu artystycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach (np. twórczość Tuwima, Białoszewskiego, Gombrowicza, Witkacego).
- Zbadaj funkcje stylizacji biblijnej w wybranych tekstach literackich.
- Omów odmiany i funkcje stylizacji środowiskowej na podstawie wybranych przykładów.
- Na przykładzie prasy z początku wieku i współczesnej przedstaw przemiany języka publicystyki i spełnianych przez niego funkcji
- Specyfika języka tekstów kabaretowych w warunkach funkcjonowania w Polsce cenzury na przykładzie lat 70 i 80. Omów i oceń to zjawisko.
- Wyszukaj przykłady nazwisk znaczących (mówiących) bohaterów literackich różnych epok. Dokonaj ich analizy słowotwórczej, omów funkcje stylistyczne i związek z kreacją bohatera lub ideą utworu.
- Wyrazy zapożyczone. Elementy wiedzy o minionych wiekach utrwalone w wyrazach i związkach wyrazowych.
Źródło: Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łodzi
- Magia i tabu w języku (funkcja magiczna języka).
- Wpływy języków obcych na język polski (np. łacińskie, czeskie, niemieckie, ruskie, włoskie, orientalne, francuskie, angielskie) w dwóch wybranych epokach.
- Język M. Reja i J. Kochanowskiego dwie odmiany polszczyzny tej samej epoki.
- Wykorzystanie struktury i właściwości polszczyzny mówionej w tekstach literackich (na podstawie wybranych utworów).
- Stylizacja środowiskowa w literaturze jej odmiany i funkcje.
- Funkcje archaizacji w wybranych powieściach historycznych (np. J. I. Kraszewski, H. Sienkiewicz, Z. Kossak, H. Malewska).
- Funkcje i sposób wykorzystania stylizacji gwarowej w literaturze (na podstawie wybranych epoki, np. Młodej Polski).
- Perswazyjne funkcje języka na przykładzie propagandy i reklamy.
- Najbardziej charakterystyczne cechy regionu, w którym mieszkasz (na podstawie przygotowanych materiałów pomocniczych).
Źródło: Matura 2002. Język polski. Poradnik dla nauczycieli i uczniów, Łódź 2000.
- Językowe środki kształtowania wypowiedzi w literaturze współczesnej. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
- Tak mówią bohaterowie literaccy. Omów język wybranych postaci ze szczególnym uwzględnieniem cech ujawniających ich przynależność środowiskową i charakter.
- Komizm słowny i sposoby jego realizacji w wybranych utworach różnych autorów i epok.
- Scharakteryzuj różne typy stylizacji językowej i ich funkcje na przykładzie literatury współczesnej.
- Twórcze wykorzystanie języka mówionego w literaturze współczesnej (na wybranych przykładach).
- Funkcje stylizacji modlitewnych w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
- Etykieta językowa różnych czasów i środowisk. Zanalizuj wybrane przykłady literackie (i inne).
- O sztuce przemawiania na przykładzie wybranych tekstów literackich – renesans, barok, oświecenie.
- Język prasy. Omów różne odmiany stylu publicystycznego (na konkretnych przykładach).
- Staropolska frazeologia żywa do dziś.
- Dawna kultura zapisana w języku.
- Zapożyczenia językowe. Omów problem i oceń zasadność najnowszych zapożyczeń w języku polskim.
- Dlaczego niektóre wyrazy stają się modne? Zanalizuj przykłady ze współczesnej polszczyzny.
- Perswazyjne funkcje języka na przykładach tekstów propagandowych. Analiza przykładów.
- Dokonując analizy języka różnych reklam, wyjaśnij, jaki obraz świata one kreują.
- Dokonując analizy języka piosenek jednego z zespołów lat dziewięćdziesiątych., wyjaśnij zasadność doboru środków wyrazu.
- Omów pochodzenie nazw miejscowych Twojego regionu.
Źródło: Syllabus z języka polskiego 2002, Warszawa 2000.
Inne propozycje [»»»]
• Online: 23 user(s)