Werbalizm

Inaczej nauczanie werbalne – wykroczenie przeciwko zasadzie poglądowości (zob. Zasady nauczania; Metoda oglądowa); polega na zastąpieniu słowami tego, co uczeń może i powinien zobaczyć, zaobserwować, zanalizować, doświadczyć, samodzielnie wykonać. Prowadzi do uczenia się na pamięć bez zrozumienia, do przyswajania słów, a nie pojęć; nie rozwija myślenia refleksyjnego i postawy twórczej. Każda lekcja nauki o języku jest werbalna, jeżeli uczniowie nie obserwują, nie analizują zjawisk językowych, a tylko uczą się na pamięć definicji, klasyfikacji i paradygmatów; każda lekcja jest werbalna, jeżeli uczeń nie czyta, nie analizuje samodzielnie i nie interpretuje tekstu, lecz tylko słucha, co mu na ten temat mówi nauczyciel; każda lekcja ćwiczeń w mówieniu i pisaniu jest werbalna, jeżeli uczeń, zamiast tworzyć i świadomie operować wyrazami i strukturami, uczy się definicji i klasyfikacji środków językowych i stylów, wymienia cechy gatunkowe form wypowiedzi itp.

Źródło: Maria Nagajowa, ABC metodyki języka polskiego, Warszawa 1995, wyd. II.