Lp.TematUtwór(y)Epoka(i)
1Różne oblicza miłości i sposoby mówienia o niej. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej podanych tekstów.Anakreont: Słodki bój, Piosenka; Bilia: Pieśń nad pieśniamiBiblia
Antyk
2Zinterpretuj wiersz Stanisława Barańczaka Te słowa jako refleksję nad wartością słowa.Barańczak: Te słowaPo roku 1939
3Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Stanisława Barańczaka Kasety. Zwróć uwagę na obraz świata i postawę współczesnego człowieka ukazane w utworze.Barańczak: KasetyPo roku 1939
4Zanalizuj i zinterpretuj podane teksty Ernesta Brylla w kontekście poprawnie odczytanej tradycji kulturowej i literackiej. W pracy zwróć również uwagę na to, co łączy podane wiersze.Bryll: Wciąż o Ikarach głoszą..., Lekcja polskiego – SłowackiPo roku 1939
5Rozterki Raskolnikowa. Omów temat, analizując podany fragment i odwołując się do całości utworu Fiodora Dostojewskiego. Zwróć uwagę na motywację bohatera.Dostojewski: Zbrodnia i karaPozytywizm
6Wartości, które decydują o sensie ludzkiego życia. Rozważ temat, odwołując się do załączonego fragmentu i całej powieści Zbrodnia i kara Fiodora Dostojewskiego.Dostojewski: Zbrodnia i karaPozytywizm
7Zinterpretuj i oceń przywołaną lekcję z Ferdydurke Witolda Gombrowicza w kontekście problemu formy. Zwróć uwagę na sposób przedstawienia lekcji.Gombrowicz: FerdydurkeXX-lecie
8Zanalizuj przedstawioną poniżej scenę i objaśnij, na czym polega jej dramatyzm oraz kluczowy charakter w powieści Granica Zofii Nałkowskiej.Nałkowska: GranicaXX-lecie
9Jednostka w świecie ograniczeń. Analizując zachowania bohaterów zwierzęcych oraz ukształtowanie językowe podanego fragmentu, odczytaj metaforyczny sens sceny i jej związek z przesłaniem powieści Zofii Nałkowskiej Granica.Nałkowska: GranicaXX-lecie
10Zinterpretuj podane utwory Stanisława Grochowiaka, zwracając uwagę na sposób wykorzystania motywów zaczerpniętych z tradycji.Grochowiak: Introdukcja; Ikar ; Rozbieranie do snuPo roku 1939
11Gustawa Herlinga-Grudzińskiego Inny świat. Wyjaśnij tytuł na podstawie podanego fragmentu. Czy opisany mechanizm systemu działał w pełni skutecznie? Odpowiedź uzasadnij argumentami z całego utworu.Herling-Grudziński: Inny światPo roku 1939
12Scharakteryzuj postawę Pana Cogito wobec kultury popularnej zaprezentowaną w wierszu Pan Cogito a pop Zbigniewa Herberta.Herbert: Pan Cogito a popPo roku 1939
13Zinterpretuj tekst Zbigniewa Herberta pt. Stary Prometeusz odnosząc jego sens do mitu prometejskiego. Zwróć uwagę na kreację bohatera i znaczenie symbolu ognia w utworze.Herbert: Stary PrometeuszPo roku 1939
14Obraz Boga, świata i człowieka wpisany w wiersz Zbigniewa Herberta Modlitwa Pana Cogito – podróżnika. Omów temat, zwracając uwagę na postawę podmiotu lirycznego oraz nawiązania kulturowe.Herbert: Modlitwa Pana Cogito – podróżnikaPo roku 1939
15Na podstawie analizy i interpretacji podanej pieśni określ horacjańską koncepcję szczęśliwego życia. W wypowiedzi zwróć uwagę na obrazowy język poety i uwzględnij znane ci konteksty interpretacyjne.Horacy: Pieśń II 10 (Rectius vives, Licini, neque altum)Antyk
16Spotkania wrogów w Iliadzie Homera. Zanalizuj podany fragment – zwróć uwagę na rodzaj przedstawionej sytuacji i portrety bohaterów. Odczytaj wpisany w teksty ponadczasowy obraz człowieka.Homer: IliadaAntyk
17Przeprowadź charakterystykę porównawczą głównych bohaterek powieści B. Prusa i S. Reymonta. Zwróć uwagę na psychologiczno-społeczną kreację postaci (m.in. cechy charakteru, życie uczuciowe i sposób jego ukazania) oraz motywy ich postępowania. Jak można oceniać te kobiety?Prus: Lalka; Reymont, ChłopiPozytywizm
Modernizm
18Zinterpretuj przypowieść o odźwiernym przedstawioną w podanym fragmencie Procesu. Odwołaj się do Kafkowskiej wizji człowieka.Kafka: ProcesXX-lecie
19Przedstaw relacje między Bogiem a ludźmi ukazane w utworze Jana Kasprowicza Przeprosiny Boga. Zwróć uwagę na portret bohaterów i odwołaj się do kontekstu historyczno-literackiego.Kasprowicz: Przeprosiny Pana BogaModernizm
20W jakim stopniu wiersz Jana Twardowskiego aktualizuje tradycję renesansowego franciszkanizmu i konwencję sentymentalną? Swoje uwagi poprzyj interpretacją wierszy.Kochanowski: Pieśń XXV,II (Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?); Karpiński: Pieśń poranna; Twardowski: Na wsiRenesans
Oświecenie
Po roku 1939
21Renesansowa recepta na dobre życie. Dokonaj analizy Pieśni XI Jana Kochanowskiego. Zwróć uwagę na rady, których udziela podmiot liryczny, oraz sposób, w jaki je formułuje. Wykorzystaj w wypracowaniu stosowne konteksty filozoficzne i historycznoliterackie.Kochanowski: Pieśń XI,II (Stateczny umysł pamiętaj zachować)Renesans
22Wykorzystując kontekst filozoficzny i historycznoliteracki (np. inne utwory autora), zanalizuj i zinterpretuj wybraną pieśń Jana Kochanowskiego. Zwróć uwagę na zawarte w utworach rady i/lub refleksje na temat wartości, którymi ma kierować się w życiu człowiek.Kochanowski: Pieśń IX,I (Chcemy sobie być radzi?), Pieśń XII,II (Nie masz, i po drugi raz nie masz wątpliwości)Renesans
23Porównaj wizerunek Boga oraz relacje między Bogiem a człowiekiem w Pieśni XXV i w Trenie XVIII Jana Kochanowskiego.Kochanowski: Pieśń XXV,II (Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?), Tren XVIII(My, nieposłuszne, Panie, dzieci Twoje,)Renesans
24Przeprowadź analizę Trenu XIV Jana Kochanowskiego. Odwołaj się do różnych kontekstów.Kochanowski: Tren XIV (Gdzie te wrota nieszczęsne, którymi przed laty)Renesans
25Interpretując Pieśń XIX Jana Kochanowskiego oraz odwołując się do kontekstu filozoficzno-literackiego, przedstaw cechy i system wartości człowieka renesansu.Kochanowski: Pieśń XIX,II (Jest kto, co by wzgardziwszy te doczesne rzeczy)Renesans
26Stwórca i jego dzieło. Analizując Pieśń XXV Jana Kochanowskiego i fragment hymnu Święty Boże Jana Kasprowicza, porównaj sposoby przedstawienia Boga, świata i człowieka.Kochanowski: Pieśń XXV,II (Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?); Kasprowicz: Święty BożeRenesans
Modernizm
27Różne wizje zaświatów. Analizując Tren X Jana Kochanowskiego i wiersz Urszula Kochanowska Bolesława Leśmiana, zwróć uwagę na portret dziecka oraz kreacje innych bohaterów.Kochanowski: Tren X (Orszulo moja wdzięczna, gdzieś mi się podziała?); Leśmian: Urszula KochanowskaRenesans
XX-lecie
28Porównaj kreacje podmiotów lirycznych i sposób mówienia o miłości wyłaniający się z utworów Jana Kochanowskiego Trudna rada... i Jana Andrzeja Morsztyna Do trupa.Kochanowski: Pieśń VII,I (Trudna rada w tej mierze: przyjdzie się rozjechać); Morsztyn: Do trupaRenesans
Barok
29Dwie postawy człowieka wobec Boga i Jego dzieła. Porównaj pieśń Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie... i Hymn Juliusza Słowackiego. Zwróć uwagę na nastrój obydwu utworów.Kochanowski: Pieśń XXV,II (Czego chcesz od nas, Panie, za twe hojne dary?); Słowacki: HymnRenesans
Romantyzm
30Jaki obraz człowieka, świata i Boga wyłania się z hymnu Czego chcesz od nas, Panie? Jana Kochanowskiego i Sonetu IV Mikołaja Sępa-Szarzyńskiego? Przeanalizuj i porównaj utwory.Kochanowski: Pieśń XXV,II (Czego chcesz od nas, Panie, za twe hojne dary?); Sęp-Szarzyński: Sonet IV (O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem)Renesans
Barok
31Na podstawie podanego fragmentu Kordiana Juliusza Słowackiego scharakteryzuj postać tyutłową jako bohatera romantycznego. Odwołaj się do innych znanych ci scen z dramatu.Słowacki: Kordian;12
32Odwołując się do załączonego fragmentu powieści Lord Jim Józefa Conrada oraz kreacji tytułowego bohatera Kordiana Juliusza Słowackiego, wyjaśnij istotę postawy romantycznej.Słowacki: Kordian; Conrad: Lord JimRomantyzm
Modernizm
33Analizując wypowiedzi bohaterów romantycznych, porównaj postawę Kordiana i Męża. W interpretacyjnych wnioskach wykorzystaj wiedzę o utworach, z których pochodzą fragmenty.Słowacki: Kordian; Krasiński: Nie-Boska komediaRomantyzm
34Społeczeństwo polskie w krzywym zwierciadle. Co i w jaki sposób krytykuje Ignacy Krasicki w Palinodii? Obraz Polaków wyłaniający się z podanych fragmentów utworu skonfrontuj z ich wizerunkiem zawartym w innych znanych Ci satyrach tego poety.Krasicki: PalinodiaOświecenie
35Na podstawie podanego fragmentu Lalki B. Prusa scharakteryzuj Izabelę Łęcką oraz jej wizję świata w konfrontacji z założeniami epoki.Prus: LalkaPozytywizm
36Dlaczego przegrał? Na podstawie przytoczonego fragmentu i znajomości Lalki Bolesława Prusa przedstaw przyczyny porażki Stanisława Wokulskiego.Prus: LalkaPozytywizm
37Zinterpretuj fragment Lalki Bolesława Prusa i rozważ przedstawioną w nim koncepcję ludzkiego losu.Prus: LalkaPozytywizm
38Stanisław Wokulski – "człowiek epoki przejściowej". Przedstaw temat, analizując podany fragment Lalki Bolesława Prusa oraz uwzględniając kontekst całej powieści.Prus: LalkaPozytywizm
39Czym dla bohaterów Lalki Bolesława Prusa są miłość i małżeństwo? Zanalizuj podane fragmenty utworu, odwołując się do swojej wiedzy o wskazanych w nich postaciach.Prus: LalkaPozytywizm
40Wstrząs i rozczarowanie. Scharakteryzuj stan psychiczny Wokulskiego – po tym, jak był świadkiem rozmowy Izabeli ze Starskim w pociągu. W pracy wykorzystaj wnioski z analizy załączonych fragmentów Lalki Bolesława Prusa.Prus: LalkaPozytywizm
41To chory kąt... (...) – analizując fragment, zwróć uwagę na przemyślenia Stanisława Wokulskiego dotyczące sytuacji w kraju i odnieś je do innych opinii o społeczeństwie wyrażonych w Lalce Bolesława Prusa.Prus: LalkaPozytywizm
42Jaka motywacja uczuciowa kierowała zachowaniem bohaterki Kamizelki Bolesława Prusa? Uzasadniając odpowiedź na pytanie, wykorzystaj wnioski z analizy załączonych fragmentów utworu.Prus: KamizelkaPozytywizm
43Dokonując analizy fragmentów Lalki Bolesława Prusa i Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego, porównaj dwa literackie obrazy Warszawy. W swojej wypowiedzi wykorzystaj definicję i założenia naturalizmu.Prus: Lalka; Żeromski: Ludzie bezdomniPozytywizm
Modernizm
44Dwie lekcje łaciny. Porównaj sposoby ich przedstawienia we fragmentach Ferdydurke Witolda Gombrowicza i Lekcji łaciny Zbigniewa Herberta.Gombrowicz: Ferdydurke; Herbert: Lekcja łacinyXX-lecie
Po roku 1939
45Porównaj sposoby mówienia o ludzkiej naturze w wierszach Bolesława Leśmiana Żołnierz i Anny Kamieńskiej Śmieszne.Leśmian: Żołnierz; Kamieńska: ŚmieszneXX-lecie
Po roku 1939
46Charakteryzując Makbeta na podstawie danych fragmentów dramatu Szekspira, określ, na czym polega tragizm postaci i porównaj go z tragizmem bohatera ze znanego Ci dramatu antycznego.Szekspir: MakbetRenesans
47Romantyczna koncepcja poety jako przywódcy narodu. Zinterpretuj podany fragment, odwołując się do swojej wiedzy o Konradzie, bohaterze III cz. Dziadów Adama Mickiewicza.Mickiewicz: Dziady cz. IIIRomantyzm
48Spotkania wrogów w Iliadzie Homera i Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza. Porównaj fragmenty – zwróć uwagę na rodzaj przedstawionych sytuacji, portrety bohaterów i wpisany w teksty obraz człowieka.Homer: Iliada; Mickiewicz: Pan TadeuszAntyk
Romantyzm
49Literackie spotkania wrogów. Rozwiń temat na przykładzie przedstawionego fragmentu Iliady oraz znanej Ci spowiedzi ks. Robaka. (Zwróć uwagę na rodzaj przedstawianych sytuacji, portrety bohaterów i ujawniające się w ich zachowaniach uniwersalne postawy ludzkie).Homer: Iliada; Mickiewicz: Pan TadeuszAntyk
Romantyzm
50Analizując i interpretując podany niżej wiersz Adama Mickiewicza, scharakteryzuj kreację tytułowego pielgrzyma. W wypracowaniu odwołaj się do znanych ci utworów wykorzystujących ten sam motyw.Mickiewicz: PielgrzymRomantyzm
51Analizując i interpretując podane utwory A. Mickiewicza i C.K. Norwida, porównaj kreację bohatera lirycznego, rozumienie pielgrzymowania oraz styl obydwu poetów.Mickiewicz: Pielgrzym; Norwid: PielgrzymRomantyzm
52Wizerunek kraju lat dziecinnych w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza. Interpretując podane fragmenty, rozważ związek doświadczeń emigracyjnych z obrazem utraconej ojczyzny. Wnioski z analizy odnieś do całej epopei.Mickiewicz: Pan TadeuszRomantyzm
53Jaką funkcję pełni Mazurek Dąbrowskiego w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza? W pracy wykorzystaj znajomość utworu Józefa Wybickiego i podanych fragmentów Pana Tadeusza.Mickiewicz: Pan TadeuszRomantyzm
54Odczytując dwa poetyckie manifesty, porównaj pokolenia, które się w nich wypowiedziały.Mickiewicz: Oda do młodości; Przerwa-Tetmajer: Koniec wieku XIXRomantyzm
55Porównaj sposób ujęcia motywu tułacza w sonecie Adama Mickiewicza Pielgrzym i w wierszu Kazimierza Wierzyńskiego Kufer.Mickiewicz: Pielgrzym; Wierzyński: KuferRomantyzm
XX-lecie
56Różne koncepcje miłości i różne sposoby mówienia o niej. Dokonaj analizy i interpretacji porównawczej Przypomnienia dawnej miłości Franciszka Karpińskiego oraz danego fragmentu IV cz. Dziadów Adama Mickiewicza.Karpiński: Przypomnienie dawnej miłości; Mickiewicz: Dziady cz. IVOświecenie
Romantyzm
57Ucztowanie jako motyw literacki. Analizując podane fragmenty, zwróć uwagę na sposoby obrazowania oraz porównaj stosunek autorów do szlacheckiej tradycji ucztowania zaprezentowanej w Panu Tadeuszu Adama Mickiewicza i Przedwiośniu Stefana Żeromskiego.Mickiewicz: Pan Tadeusz; Żeromski: PrzedwiośnieRomantyzm
Modernizm
58Zadania poezji i role poety. Zinterpretuj i porównaj podane teksty Czesława Miłosza i Ernesta Brylla, uwzględniając wybrane konteksty literackie oraz ukształtowanie artystyczne obu tekstów.Miłosz: Który skrzywdziłeś; Bryll: Ten, który...Po roku 1939
59Niewola w wolności i wolność w niewoli. Przedstaw sytuację artysty na przykładzie Iwana Bezdomnego i Mistrza w powieści "Mistrz i Małgorzata". Odwołaj się do podanych fragmentów oraz całego utworu M. Bułhakowa.Bułhakow: Mistrz i MałgorzataXX-lecie
60Scharakteryzuj postawę Tartuffe'a i Elmiry, zwracając uwagę na cel i sposób ich postępowania. Zanalizuj przytoczone fragmenty Świętoszka Moliera, dotyczące opinii o Tartuffie, motywów zachowania Elmiry. Odczytaj je w kontekście całego utworu.Molier: ŚwiętoszekOświecenie
61Scharakteryzuj postawę człowieka obłudnego. Wykorzystaj wnioski z analizy podanego fragmentu Świętoszka (a. I, sc. 6) oraz całego utworu.Molier: ŚwiętoszekOświecenie
62Barokowa koncepcja życia w ujęciu poetyckim i malarskim. Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Zbigniewa Morsztyna Żywot – sen i cień oraz obrazu Antonia de Peredy Sen rycerza.Morsztyn Z.: Żywot – sen i cieńBarok
63Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Zbigniewa Morsztyna Emblema 47. Zwróć uwagę na barokowe środki wyrazu obecne w tekście.Morsztyn Z.: Emblema 47Barok
64Różne oblicza heroizmu. Na podstawie podanych fragmentów Nad Niemnem E. Orzeszkowej wyjaśnij symbolikę dwóch mogił.Orzeszkowa: Nad NiemnemPozytywizm
65Na podstawie fragmentów powieści Elizy Orzeszkowej Nad Niemnem napisz, jakie wartości Jan przekazuje Justynie, oprowadzając ją po mogiłach. Zwróć uwagę na uczucia przeżywane przez tę parę bohaterów.Orzeszkowa: Nad NiemnemPozytywizm
66Żywotność motywu non omnis moriar w literaturze polskiej poświadczają między innymi utwory Ku Muzom Jana Kochanowskiego i Do losu Juliana Tuwima. Na podstawie tych tekstów zaprezentuj różnice w sposobie ujęcia motywu oraz rozważ przyczyny takiego ujęcia.Kochanowski: Ku muzom; Tuwim: Do losuRenesans
XX-lecie
67Dwa ujęcia motywu pracy. Porównaj fragmenty Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej i Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego. Zwróć uwagę na sposób przedstawienia postaci. Wykorzystaj również kontekst historyczno-literacki.Orzeszkowa: Nad Niemnem; Żeromski: Ludzie bezdomniPozytywizm
Modernizm
68Różne literackie wersje mitu o Narcyzie. Owidiusz Metamorfozy (fragm. Baśń o Narcyzie), Maria Pawlikowska-Jasnorzewska Narcyz – analiza i interpretacja porównawcza.Owidiusz: Metamorfozy; Pawlikowska-Jasnorzewska: NarcyzAntyk
XX-lecie
69Na podstawie fragmentu Rozmowy Mistrza Polikarpa ze Śmiercią i w odniesieniu do poglądów epoki średniowiecza scharakteryzuj Śmierć.Rozmowa Mistrza Polikarpa ze śmierciąŚredniowiecze
70Porównaj utwór Mirona Białoszewskiego Wywiad z fragmentami dialogu Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią. Rozważ, w jaki sposób współczesny poeta wykorzystuje i przekształca średniowieczne motywy.Rozmowa Mistrza Polikarpa; Białoszewski: WywiadŚredniowiecze
Po roku 1939
71Dwa portrety wodzów. Porównaj sylwetki bohaterów Potopu Henryka Sienkiewicza, odwołując się do całości utworu. Zwróć uwagę na postawę narratora.Sienkiewicz: PotopPozytywizm
72Jaki obraz Polaków XVII wieku wyłania się z Potopu Henryka Sienkiewicza? Punktem wyjścia swoich rozważań uczyń wnioski z analizy danych fragmentów powieści. Zwróć uwagę na ich znaczenie dla całości utworu.Sienkiewicz: PotopPozytywizm
73Na przykładzie Sienkiewiczowskiej kreacji Jana Kazimierza, ukazanej w podanym fragmencie Potopu, scharakteryzuj jeden ze sposobów przedstawienia władzy w literaturze.Sienkiewicz: PotopPozytywizm
74Udowodnij, że przytoczony fragment Chłopów W. S. Reymonta ma charakter impresjonistyczny.Reymont: ChłopiModernizm
75Scharakteryzuj Jagnę, bohaterkę Chłopów Stanisława Reymonta, jako postać złożoną, interpretując wskazany fragment powieści.Reymont: ChłopiModernizm
76Zinterpretuj utwór Tadeusza Różewicza W środku życia jako komentarz do czasu naznaczonego piętnem wojny.Różewicz: W środku życiaPo roku 1939
77Analizując porównawczo wiersze Na ciało, gdy umiera Jarosława Marka Rymkiewicza i Dla zakochanych... Stanisława Grochowiaka, wyjaśnij, w jaki sposób kultura baroku inspiruje poetów XX wieku.Rymkiewicz: Na ciało, gdy umiera; Grochowiak, Dla zakochanychPo roku 1939
78Rola przeznaczenia w życiu Edypa. Opracuj temat, analizując podaną pieśń w kontekście całego utworu Sofoklesa.Sofokles: EdypAntyk
79Człowiek wobec losu. Rozwiń temat, analizując podane fragmenty Króla Edypa Sofoklesa w odwołaniu do całości tragedii oraz mitu, na którym się opiera. Zwróć uwagę na postawy bohaterów.Sofokles: Król EdypAntyk
80Człowiek i jego sytuacja egzystencjalna wg Króla Edypa Sofoklesa i wybranych pieśni Horacego. W wypowiedzi uwzględnij zagadnienie przeznaczenia.Sofokles: Król Edyp; Horacy: wyb. utworyAntyk
81W kontekście kierunków artystycznych i postaw światopoglądowych Młodej Polski zanalizuj i zinterpretuj wiersz Kazimierza Przerwy-Tetmajera Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej.Przerwa-Tetmajer: Widok ze Świnicy do Doliny WierchcichejModernizm
82Dokonaj analizy i interpretacji utworu Kazimierza Przerwy-Tetmajera Znad morza, wracając uwagę na sposób wyrażania emocji.Przerwa-Tetmajer: Znad morzaModernizm
83Zanalizuj i zinterpretuj wiersz Jana Twardowskiego Trochę plotek o świętych.Twardowski: Trochę plotek o świętychPo roku 1939
84Rozrachunek z życiem i ze światem. Zanalizuj i zinterpretuj podane fragmenty Wielkiego testamentu F. Villona, wskazując elementy światopoglądu średniowiecznego charakterystyczne dla epoki i swoiste dla autora.Villon: Wielki TestamentŚredniowiecze
85Na podstawie analizy podanego fragmentu i znajomości całego utworu scharakteryzuj Wertera. Zwróć uwagę na rolę miłości i literatury w życiu bohatera oraz jego stosunek do natury.Goethe: Cierpienia młodego WerteraOświecenie
86Zanalizuj i zinterpretuj utwór Adama Zagajewskiego Szybki wiersz.Zagajewski: Szybki wierszPo roku 1939
87Scharakteryzuj kreację postaci w Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej na podstawie podanych fragmentów.Zapolska: Moralność pani DulskiejModernizm
88Swidrygajłow i Raskolnikow – wielcy przegrani? Na podstawie przytoczonego fragmentu Zbrodni i kary i znajomości całej powieści Dostojewskiego przedstaw związki między tymi dwoma bohaterami.Dostojewski: Zbrodnia i karaPozytywizm
89Wyjaśnij kluczowe znaczenie przytoczonej sceny dla stworzenia portretów głównych bohaterów Ludzi bezdomnych Stefana Żeromskiego. Porównaj postawę doktora Judyma i Joasi. Odczytaj przytoczony fragment w kontekście całej powieści.Żeromski: Ludzie bezdomniModernizm
90Na podstawie przywołanego fragmentu Ludzi bezdomnych Żeromskiego scharakteryzuj doktora Judyma jako nowy typ bohatera.Żeromski: Ludzie bezdomniModernizm
91Cezarego Baryki zmagania z polskością i Polską. Interpretując fragment Przedwiośnia, zwróć uwagę na rozterki bohatera związane z określeniem własnej tożsamości. Wnioski z analizy odnieś do refleksji wyniesionych z lektury całej powieści.Żeromski: PrzedwiośnieXX-lecie
92Jaki obraz wsi polskiej z początku XX wieku przedstawił Stefan Żeromski w Przedwiośniu? Odpowiadając na to pytanie, zanalizuj i zinterpretuj podane fragmenty. Zwróć uwagę na tradycję literacką, do której nawiązuje autor, oraz jego stosunek do mieszkańców wsi.Żeromski: PrzedwiośnieXX-lecie
93Zachwyca czy nie zachwyca? Dwa sposoby odbioru literatury romantycznej. Dokonaj analizy i interpretacji podanych fragmentów Syzyfowych prac Stefana Żeromskiego i Ferdydurke Witolda Gombrowicza. Wykorzystaj znajomość kontekstu historyczno-literackiego.Żeromski: Syzyfowe prace; Gombrowicz: FerdydurkeModernizm
XX-lecie
94Jak pisarze odpowiadają na pytanie o rolę "bagażu pamięci" w życiu człowieka? Interpretując fragment prozy Aleksandra Jurewicza oraz wiersz Czesława Miłosza, zwróć uwagę na sposób kreowania przestrzeni i czasu oraz miejsce owego "pamiętam" w relacji mówiących.Miłosz: W mojej ojczyźnie; Jurewicz: Jaskółki i deszczPo roku 1939
95Zinterpretuj zamieszczony niżej końcowy fragment tekstu Zbigniewa Herberta Akropol. Rozważ, jak forma eseju służy prezentacji różnych postaw ludzkich wobec wielkich pomników kultury.Herbert: AkropolPo roku 1939
96Analiza i interpretacja wiersza Tadeusza Nowaka Psalm o powrocie.Nowak: Psalm o powrociePo roku 1939
97Porównaj sposoby kreacji postaci w podanych fragmentach Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej i Kartoteki Tadeusza Różewicza.Zapolska: Moralność pani Dulskiej; Różewicz: KartotekaModernizm
Po roku 1939
98Kobiety kupują stroje. Jak o kobiecym stylu zachowania opowiadają narratorzy we fragmentach Lalki Bolesława Prusa i Esther Stefana Chwina?Prus: Lalka; Chwin: EstherPozytywizm
Po roku 1939
99Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekście ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz Zachodu zawarty w poniższym fragmencie Lalki z tym, który znasz z Kordiana. Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohaterów.Słowacki: Kordian; Prus: LalkaRomantyzm
Pozytywizm