Młoda Polska - test 2
1. Plotkę o Weselu napisał:
- Artur Górski
- Stanisław Przybyszewski
- Stanisław Brzozowski
- Tadeusz Boy-Żeleński
2. Twierdzi się, że w Wesele, zburzywszy stare mity narodowe, tworzyło nowe. Jakie?
- mesjanistycznego posłannictwa narodu polskiego;
- mit "racławicki" sugerujący łatwą możliwość włączenia mas chłopskich do walki o wyzwolenie;
- romantycznej gotowości poświęcenia życia za ojczyznę;
- chocholego tańca ewokującego niemoc, niezdolność do czynu.
3. Jaki rodzaj stylizacji zastosował Wyspiański w Weselu?
- archaizacja;
- stylizacja środowiskowa;
- dialektyzacja;
- stylizacja na język epoki romantyzmu.
4. Napisz relację o ślubie Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną dwukrotnie:
- adresowaną do najbliższej przyjaciółki,
- dla krakowskiej rozgłośni RMF.
5. O Weselu można powiedzieć, że jest to dramat:
- realistyczno-naturalistyczny;
- symboliczno-nastrojowy;
- wizyjny;
- wszystkie odpowiedzi są prawdziwe.
6. Na czym polega mitologizacja wsi polskiej w Chłopach Władysława Reymonta?
7. Chłopów nagrodzono Noblem w roku:
- 1905;
- 1925;
- 1924;
- 1907.
8. Utwory Żeromskiego o tematyce narodowej to:
- Zmierzch, Zapomnienie, Ludzie bezdomni;
- Wierna rzeka, Echa leśne, Rozdzóbią nas kruki, wrony...;
- Siłaczka, Doktor Piotr, Uciekła mi przepióreczka;
- Nagi bruk, Promień, Niedziela.
9. Wskaż i opisz paralele między światem przyrody a światem ludzi w Zmierzchu.
10. Opowiadanie Rozdzióbią nas kruki, wrony... było nowym rozpoznaniem powstania styczniowego, ponieważ ukazywało:
- uwikłanie społeczne problemu narodowego;
- ciemnotę i prymitywizm polskiego chłopa;
- samotność patriotów-bojowników;
- siermiężność militarnego wyposażenia powstańców.
11. W opowiadaniach Rozdzióbią nas kruki, wrony... i Zmierzch zastosował Żeromski tchnikę naturalistyczną, ponieważ:
- zjawiska świata zostały przedstawione w postaci surowej;
- obrazy są skrajnie mimetyczne;
- nie stronił od scen drażliwych;
- wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.
12. Wśród wymienionych bohaterów Ludzi bezdomnych wskaż tych, których nie można nazwać bezdomnymi:
- doktor Czernisz, Krzywosąd, Kalinowicz;
- Wacław Podborski, Wiktor Judym;
- Korzecki, Joasia Podborska;
- Tomasz Judym.
13. Wskaż cechę obcą powieści młodopolskiej:
- styl "nieprzeźroczysty", nastrojowo-symboliczny;
- luźna kompozycja;
- forma zmaknięta;
- dwu lub więcej narratorów.
14. Twierdzi się, że Żerosmki jest dziś niechętnie czytany. Omów tę cechę jego twórczości, która jest dla Ciebie szczególnie odstręczająca.
15. W literaturze impresjonistycznej opis:
- ma charakter momentalny, ukazuje nie stałe, ale ulotne właściwości rzeczy;
- jest mimetyczny, robiony wg reguł zdrowego rozsądku;
- przedstawia rzeczy i zjawiska w sposób obiektywny, z perspektywy narratora wszechwiedzącego;
- posługuje się swoiście pojmowanym symbolem.
16. "Zrezygnował z parnasisowskiego wzorca poezji opisowej, opierającego się na zewnętrznej doskonałości formalnej, w jego miejsce zaproponował poezję, której ambicją stało się wyrażanie tego, co niewyrażalne." Jaki to kierunek?
- parnasizm;
- impresjonizm;
- naturalizm;
- symbolizm;
17. Po łące cichej, jasnej
w srebrne objętej ramy,
przez opalowy strumień
złote się kłada plamy.
Ta zwrotka z wiersza W lesie K. Przerwy-Tetmajera jest charakterystyczna dla:
- klasycyzmu;
- impresjonizmu;
- symbolizmu;
- katastrofizmu.
18. Źródłem filozofii życia Leopolda Staffa są doświadczenia następujących myslicieli:
- Horacy, Nietzsche, Św. Franciszek;
- G. Hegel, A. Schopenhauer, Bergson;
- A. Comte, K. Darwin, H. Spencer;
- Wolter, Jan Śniadecki, K. Marks.
19. Dekadentyzm najlepiej wyrażają:
- Przedśpiew, Księga ubogich;
- Z chałupy, Kowal, Mów do mnie jeszcze...;
- Dies irae, Deszcz jesienny, Nie wierzę w nic, Znużenie;
- Melodia mgieł nocnych, Cisza wieczorna, Ogród przedziwny.
20. Symbol tym się różni od alegorii, że:
- poza znaczneiem dosłownym posiada jeszcze inne, przenośne i domyślne;
- tradycja literacka, kulturalna, religijna nadała jakiemuś motywowi inne znaczenie dosłowne;
- związek między zjawiskiem przedstawionym a ukrytym sensem jest konwencjonalnie ustalony;
- ma charakter jednorazowy i nieokreśolny, a treści głęboko ukryte i niejasne.
21. Zaproponuj 5-6 tekstów poetyckich i prozatorskich (fragmenty), które czytane w odpowiedniej scenerii (jakiej?) najlep[iej oddałyby klimat Młodej Polski.
Opracowanie: Danuta Paszkowska.