Młoda Polska - test 2

1. Plotkę o Weselu napisał:

  1. Artur Górski
  2. Stanisław Przybyszewski
  3. Stanisław Brzozowski
  4. Tadeusz Boy-Żeleński

2. Twierdzi się, że w Wesele, zburzywszy stare mity narodowe, tworzyło nowe. Jakie?

  1. mesjanistycznego posłannictwa narodu polskiego;
  2. mit "racławicki" sugerujący łatwą możliwość włączenia mas chłopskich do walki o wyzwolenie;
  3. romantycznej gotowości poświęcenia życia za ojczyznę;
  4. chocholego tańca ewokującego niemoc, niezdolność do czynu.

3. Jaki rodzaj stylizacji zastosował Wyspiański w Weselu?

  1. archaizacja;
  2. stylizacja środowiskowa;
  3. dialektyzacja;
  4. stylizacja na język epoki romantyzmu.

4. Napisz relację o ślubie Lucjana Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną dwukrotnie:

  1. adresowaną do najbliższej przyjaciółki,
  2. dla krakowskiej rozgłośni RMF.

5. O Weselu można powiedzieć, że jest to dramat:

  1. realistyczno-naturalistyczny;
  2. symboliczno-nastrojowy;
  3. wizyjny;
  4. wszystkie odpowiedzi są prawdziwe.

6. Na czym polega mitologizacja wsi polskiej w Chłopach Władysława Reymonta?

7. Chłopów nagrodzono Noblem w roku:

  1. 1905;
  2. 1925;
  3. 1924;
  4. 1907.

8. Utwory Żeromskiego o tematyce narodowej to:

  1. Zmierzch, Zapomnienie, Ludzie bezdomni;
  2. Wierna rzeka, Echa leśne, Rozdzóbią nas kruki, wrony...;
  3. Siłaczka, Doktor Piotr, Uciekła mi przepióreczka;
  4. Nagi bruk, Promień, Niedziela.

9. Wskaż i opisz paralele między światem przyrody a światem ludzi w Zmierzchu.

10. Opowiadanie Rozdzióbią nas kruki, wrony... było nowym rozpoznaniem powstania styczniowego, ponieważ ukazywało:

  1. uwikłanie społeczne problemu narodowego;
  2. ciemnotę i prymitywizm polskiego chłopa;
  3. samotność patriotów-bojowników;
  4. siermiężność militarnego wyposażenia powstańców.

11. W opowiadaniach Rozdzióbią nas kruki, wrony... i Zmierzch zastosował Żeromski tchnikę naturalistyczną, ponieważ:

  1. zjawiska świata zostały przedstawione w postaci surowej;
  2. obrazy są skrajnie mimetyczne;
  3. nie stronił od scen drażliwych;
  4. wszystkie odpowiedzi są prawidłowe.

12. Wśród wymienionych bohaterów Ludzi bezdomnych wskaż tych, których nie można nazwać bezdomnymi:

  1. doktor Czernisz, Krzywosąd, Kalinowicz;
  2. Wacław Podborski, Wiktor Judym;
  3. Korzecki, Joasia Podborska;
  4. Tomasz Judym.

13. Wskaż cechę obcą powieści młodopolskiej:

  1. styl "nieprzeźroczysty", nastrojowo-symboliczny;
  2. luźna kompozycja;
  3. forma zmaknięta;
  4. dwu lub więcej narratorów.

14. Twierdzi się, że Żerosmki jest dziś niechętnie czytany. Omów tę cechę jego twórczości, która jest dla Ciebie szczególnie odstręczająca.

15. W literaturze impresjonistycznej opis:

  1. ma charakter momentalny, ukazuje nie stałe, ale ulotne właściwości rzeczy;
  2. jest mimetyczny, robiony wg reguł zdrowego rozsądku;
  3. przedstawia rzeczy i zjawiska w sposób obiektywny, z perspektywy narratora wszechwiedzącego;
  4. posługuje się swoiście pojmowanym symbolem.

16. "Zrezygnował z parnasisowskiego wzorca poezji opisowej, opierającego się na zewnętrznej doskonałości formalnej, w jego miejsce zaproponował poezję, której ambicją stało się wyrażanie tego, co niewyrażalne." Jaki to kierunek?

  1. parnasizm;
  2. impresjonizm;
  3. naturalizm;
  4. symbolizm;

17. Po łące cichej, jasnej
     w srebrne objętej ramy,
     przez opalowy strumień
     złote się kłada plamy.

Ta zwrotka z wiersza W lesie K. Przerwy-Tetmajera jest charakterystyczna dla:

  1. klasycyzmu;
  2. impresjonizmu;
  3. symbolizmu;
  4. katastrofizmu.

18. Źródłem filozofii życia Leopolda Staffa są doświadczenia następujących myslicieli:

  1. Horacy, Nietzsche, Św. Franciszek;
  2. G. Hegel, A. Schopenhauer, Bergson;
  3. A. Comte, K. Darwin, H. Spencer;
  4. Wolter, Jan Śniadecki, K. Marks.

19. Dekadentyzm najlepiej wyrażają:

  1. Przedśpiew, Księga ubogich;
  2. Z chałupy, Kowal, Mów do mnie jeszcze...;
  3. Dies irae, Deszcz jesienny, Nie wierzę w nic, Znużenie;
  4. Melodia mgieł nocnych, Cisza wieczorna, Ogród przedziwny.

20. Symbol tym się różni od alegorii, że:

  1. poza znaczneiem dosłownym posiada jeszcze inne, przenośne i domyślne;
  2. tradycja literacka, kulturalna, religijna nadała jakiemuś motywowi inne znaczenie dosłowne;
  3. związek między zjawiskiem przedstawionym a ukrytym sensem jest konwencjonalnie ustalony;
  4. ma charakter jednorazowy i nieokreśolny, a treści głęboko ukryte i niejasne.

21. Zaproponuj 5-6 tekstów poetyckich i prozatorskich (fragmenty), które czytane w odpowiedniej scenerii (jakiej?) najlep[iej oddałyby klimat Młodej Polski.

Opracowanie: Danuta Paszkowska.