Barok – test

Uważnie przeczytaj pytania. Upewnij się, że rozumiesz zawarte w nich polecenia. Odpowiadaj krótko, zwięźle i jasno pod względem składniowym i stylistycznym.

1. Spośród wymienionych cech wybierz te, które wyróżniają malarstwo barokowe:

oszczędność, żywość, umiar, bogactwo, statyczność, jedność, linearyzm, dynamizm, działanie kontrastem, rozrzutność;

2. Zaznacz odpowiedź w całości poprawną. Artyści epoki baroku to:

  1. H. Memling, P.P. Rubens, L. Bernini;
  2. Michał Anioł, A. Dürer, F.Goya;
  3. P.P. Rubens, Rembrandt van Rijn, El Greco;

3. Przyporządkuj nazwiska autorów do fragmentów tekstów:

 a. D. Naborowski1. "Nierządem, powiedział ktoś dawno, Polska stoi;"
b. M. Sęp Szarzyński2. "Leżysz zabity i jam też zabity"
c. W. Potocki3. "Cóż będę czynił w tak straszliwym boju?"
d. J.A Morsztyn4. "Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt – żywot ludzki słynie."

4. Która odpowiedź jest w całości poprawna? Cechy szlachcica Sarmaty to:

  1. głęboka religijność, wierność tradycji, kult przodków, skromność;
  2. kult wolności, kult Matki Boskiej, tolerancja dla odmiennych wyznań i poglądów;
  3. ceremonialna, naskórkowa religijność, megalomania, męstwo, skłonność do wygłaszania oracji;

5. Na podstawie Sonetu IV M. Sępa Szarzyńskiego wykaż, że autor wyraził inny aniżeli renesansowy, światopogląd.

6. Z wiersza J. A. Morsztyna "Cuda miłości" wypisz wszystkie znane Ci środki artystyczne i zinterpretuj ich funkcję. Zwróć uwagę na gatunek literacki. Jakie różnice dostrzegasz między stylem J.A. Morsztyna a stylem W. Potockiego?

Cuda miłości (sonet)

Przebóg! Jak żyję serca już nie mając?
    Nie żyjąc, jako ogień w sobie czuję?
    Jeśli tym ogniem sam się w sobie psuję,
    Czemuż go pieszczę, tak się w nim kochając?

Jak w płaczu żyje, wśród ognia pałając?
    Czemu wysuszyć ogniem nie próbuję
    Płaczu? Czemu tak z ogniem postępuję,
    Że go nie gaszę, w płaczu opływając?

Ponieważ wszystkie w oczach u dziewczyny
    Pociechy, czemuż muszę od nich stronić?
    Czemuż zaś na te narażam się oczy?

Cuda te czyni miłość, jej to czyny,
    Którym kto by chciał rozumem się bronić,
    Tym prędzej w sidło z rozumem swym wskoczy.


7. Zinterpretuj wiersz D. Naborowskiego "Impreza: Calando poggiando, To na dół, to do góry." Na podstawie tematu i stylu wypowiedzi poetyckiej ustal, jaki kierunek artystyczny reprezentuje ten utwór:

IMPREZA: CALANDO POGGIANDO,
TO NA DÓŁ, TO DO GÓRY

Świat – morze, człowiek – okręt od burzy niesiony,
Przygody – skryte skały, szczęście – wiatr szalony.
Gdzie styr umysł stateczny, gdzie sam rozum rządzi,
Gdzie cnota Cynozura , takowy nie błądzi:
To na dół, to do góry, to w bok wały porze,
Tak pogody zażywa, jako niesie morze.
Nic stałego na świecie, ponieważ i wdzięczna
Pochodnia Tytanowa, błędna twarz miesięczna
Za niebieskim obrotem zachodzą i wstają,
Cóż człowiek, jeśli nieba swą odmianę mają!

Opracowanie: Danuta Paszkowska.