Test powtórzeniowy (starożytność – barok)
- W oparciu o przykłady ze Starego i Nowego Testamentu przedstaw podział ksiąg biblijnych.
- Wymień 3 cechy biblijnego stworzenia świata.
- Czy Księga Koheleta jest wyrazem skrajnego pesymizmu? Wyraź opinię w 6 zdaniach.
- W formie krótkiej notatki scharakteryzuj główny problem rozważany w Księdze Hioba.
- Na przykładzie Iliady Homera wymień cechy eposu.
- Na podstawie Króla Edypa Sofoklesa wyjaśnij istotę konfliktu tragicznego.
- Jakie cechy charakteryzują tragedię grecką?
- Wyjaśnij pojęcia: ironia tragiczna, katharsis, mimesis, dytyramb.
- Wyjaśnij znaczenie pierwotne i współczesne podanych wyrażeń: zakazany owoc, kainowe piętno, pięta Achillesa, puszka Pandory.
- Określ czas trwania następujących epok: I) średniowiecze, II) renesans, III) barok w a) Europie i b) w Polsce.
- Wypisz cechy składające się na wzorce osobowe epoki średniowiecza. Podaj przykłady utworów (określ ich gatunek), które wzorce te prezentują.
- Scharakteryzuj postawę franciszkańską.
- Wyjaśnij znaczenie motywów i podaj utwory, w których występują:
- ars moriendi,
- memento mori,
- vanitas,
- dance macabre,
- pasja,
- Deesis.
- Wyjaśnij pojęcia: humanizm, reformacja.
- Na podstawie znanych ci renesansowych utworów omów zwięźle wzorzec osobowy ziemianina.
- Wskaż motywy horacjańskie w wybranych utworach Jana Kochanowskiego.
- Spośród wymienionych cech podkreśl te, które wyróżniają malarstwo barokowe: oszczędność, żywość, umiar, bogactwo, statyczność, jedność, linearyzm, dynamizm, działanie kontrastem, rozrzutność.
- Przyporządkuj nazwiska autorów do fragmentów tekstów:
A) D. Naborowski 1) Nierządem, powiedział ktoś dawno, Polska stoi; B) M. Sęp Szarzyński 2) Leżysz zabity i jam też zabity C) W. Potocki 3) Cóż będę czynił w tak straszliwym boju? D) J.A. Morsztyn 4) Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt... - Która odpowiedź jest w całości poprawna? Cechy szlachcica Sarmaty to:
- głęboka religijność, wierność tradycji, kult przodków, skromność
- kult wolności, kult Matki Boskiej, tolerancja dla odmiennych wyznań i poglądów
- ceremonialna, naskórkowa religijność, megalomania, męstwo, skłonność do wygłaszania oracji
- Z podanego wiersza J.A. Morsztyna wypisz wszystkie znane Ci środki stylistyczne i zinterpretuj ich funkcje. Określ również gatunek literacki utworu.
Cuda miłości
Przebóg! Jak żyję serca już nie mając?
Nie żyjąc, jako ogień w sobie czuję?
Jeśli tym ogniem sam się w sobie psuję,
Czemuż go piszczę, tak się w nim kochając?
Jak w płaczu żyję, wśród ognia pałając?
Czemu wysuszyć ogniem nie próbuję
Płaczu? Czemu tak z ogniem postępuję,
Że go nie gaszę, w płaczu opływając?
Ponieważ wszystkie w oczach u dziewczyny
Pociechy, czemuż muszę od nich stronić?
Czemuż zaś na te narażam się oczy?
Cuda te czyni miłość, jej to czyny,
Którym kto by chciał rozumem się bronić,
Tym prędzej w sidło z rozumem swym wskoczy. - Podane wyrazy uporządkuj w grupy: a) antonimów i b) synonimów.
młodość, smutek, radość, nienawiść, żal, miłość, melancholia, przyjaźń, sympatia.
Przygotowała: D. Paszkowska. Zmiany: R. Bednarz.
• Online: 24 user(s)