Test powtórzeniowy (starożytność – barok)

  1. W oparciu o przykłady ze Starego i Nowego Testamentu przedstaw podział ksiąg biblijnych.
  2. Wymień 3 cechy biblijnego stworzenia świata.
  3. Czy Księga Koheleta jest wyrazem skrajnego pesymizmu? Wyraź opinię w 6 zdaniach.
  4. W formie krótkiej notatki scharakteryzuj główny problem rozważany w Księdze Hioba.
  5. Na przykładzie Iliady Homera wymień cechy eposu.
  6. Na podstawie Króla Edypa Sofoklesa wyjaśnij istotę konfliktu tragicznego.
  7. Jakie cechy charakteryzują tragedię grecką?
  8. Wyjaśnij pojęcia: ironia tragiczna, katharsis, mimesis, dytyramb.
  9. Wyjaśnij znaczenie pierwotne i współczesne podanych wyrażeń: zakazany owoc, kainowe piętno, pięta Achillesa, puszka Pandory.
  10. Określ czas trwania następujących epok: I) średniowiecze, II) renesans, III) barok w a) Europie i b) w Polsce.
  11. Wypisz cechy składające się na wzorce osobowe epoki średniowiecza. Podaj przykłady utworów (określ ich gatunek), które wzorce te prezentują.
  12. Scharakteryzuj postawę franciszkańską.
  13. Wyjaśnij znaczenie motywów i podaj utwory, w których występują:
    1. ars moriendi,
    2. memento mori,
    3. vanitas,
    4. dance macabre,
    5. pasja,
    6. Deesis.
  14. Wyjaśnij pojęcia: humanizm, reformacja.
  15. Na podstawie znanych ci renesansowych utworów omów zwięźle wzorzec osobowy ziemianina.
  16. Wskaż motywy horacjańskie w wybranych utworach Jana Kochanowskiego.
  17. Spośród wymienionych cech podkreśl te, które wyróżniają malarstwo barokowe: oszczędność, żywość, umiar, bogactwo, statyczność, jedność, linearyzm, dynamizm, działanie kontrastem, rozrzutność.
  18. Przyporządkuj nazwiska autorów do fragmentów tekstów:
    A) D. Naborowski1) Nierządem, powiedział ktoś dawno, Polska stoi;
    B) M. Sęp Szarzyński2) Leżysz zabity i jam też zabity
    C) W. Potocki3) Cóż będę czynił w tak straszliwym boju?
    D) J.A. Morsztyn4) Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt...
  19. Która odpowiedź jest w całości poprawna? Cechy szlachcica Sarmaty to:
    1. głęboka religijność, wierność tradycji, kult przodków, skromność
    2. kult wolności, kult Matki Boskiej, tolerancja dla odmiennych wyznań i poglądów
    3. ceremonialna, naskórkowa religijność, megalomania, męstwo, skłonność do wygłaszania oracji
  20. Z podanego wiersza J.A. Morsztyna wypisz wszystkie znane Ci środki stylistyczne i zinterpretuj ich funkcje. Określ również gatunek literacki utworu.

    Cuda miłości
    Przebóg! Jak żyję serca już nie mając?
    Nie żyjąc, jako ogień w sobie czuję?
    Jeśli tym ogniem sam się w sobie psuję,
    Czemuż go piszczę, tak się w nim kochając?

    Jak w płaczu żyję, wśród ognia pałając?
    Czemu wysuszyć ogniem nie próbuję
    Płaczu? Czemu tak z ogniem postępuję,
    Że go nie gaszę, w płaczu opływając?

    Ponieważ wszystkie w oczach u dziewczyny
    Pociechy, czemuż muszę od nich stronić?
    Czemuż zaś na te narażam się oczy?

    Cuda te czyni miłość, jej to czyny,
    Którym kto by chciał rozumem się bronić,
    Tym prędzej w sidło z rozumem swym wskoczy.


  21. Podane wyrazy uporządkuj w grupy: a) antonimów i b) synonimów.
    młodość, smutek, radość, nienawiść, żal, miłość, melancholia, przyjaźń, sympatia.

Przygotowała: D. Paszkowska. Zmiany: R. Bednarz.