Podstawa programowa języka polskiego
Kształcenie w zakresie rozszezrzonym
Cele edukacyjne
- Osiąganie przez uczniów dojrzałości emocjonalnej i moralnej.
- Kształtowanie tożsamości osobowej, narodowej i kulturowej.
- Zdobywanie dojrzałości intelektualnej przejawiającej się w świadomym korzystaniu z wiedzy językowej w aktach komunikacyjnych oraz z wiedzy o literaturze i kulturze w interpretacji dzieł literackich i w odbiorze tekstów kultury.
- Pogłębianie samopoznania, odkrywanie i rozwój własnych zainteresowań i możliwości, rozumienie podstawowych metod poznawania i badania rzeczywistości.
Zadania szkoły
- Pomoc w rozwijaniu sztuki interpretacji w rozszerzonych kontekstach historyczno-literackich, teoretycznoliterackich, filozoficznych.
- Wskazywanie korespondencji różnych sztuk, interpretacje porównawcze.
- Pomoc w samodzielnym poznawaniu różnych dziedzin humanistyki.
- Uczenie syntetyzowania i porządkowania poznanego materiału według dyscyplin naukowych – językoznawstwa i literaturoznawstwa.
- Rozwijanie twórczych uzdolnień ucznia – artystycznych lub naukowych – poprzez jego własną twórczość (pisarską, filmową albo drobne prace krytyczne i badawcze).
- Wprowadzenie w technologię pracy umysłowej jako przygotowanie do egzaminu maturalnego i studiów wyższych.
1. Język jako zjawisko semiotyczne:
- językowy obraz świata,
- kompetencja językowa i komunikacyjna,
- model komunikacji językowej.
2. Budowa języka:
- polszczyzna a inne języki; relacje historyczne i typologiczne,
- przekład i tłumaczenie.
3. Wypowiedź językowa:
- intencje komunikacyjne (illokucja),
- performatywna (stanowiąca) funkcja wypowiedzi (ślubowanie, przysięga, teksty prawne),
- gatunki pisanej i mówionej odmiany języka (esej, felieton, wywiad, kazanie).
4. Retoryczne użycie języka:
- retoryka jako sztuka perswazji,
- retoryczna organizacja tekstu; okres retoryczny,
- podstawowe chwyty erystyczne.
5. Miejsce języka w społeczeństwie:
- kontakty międzyjęzykowe, zapożyczenia,
- społeczeństwa jedno- i wielojęzyczne.
6. Stylowe odmiany języka:
- stylizacja biblijna,
- środki stylistyczne a figury retoryczne,
- rodzaje środków stylistycznych (w różnych odmianach języka),
- swoistość wypowiedzi indywidualnej (idiolekt).
7. Pojęcia kultury:
- kulturowe konteksty literatury,
- różne formy przekazu utworów literackich: drukowane, ustne, ikoniczne; akustyczne, filmowe, audiowizualne,
- obiegi kultury: kultura "niska" i kultura "wysoka".
8. Tradycja literacka:
- dziedzictwo a tradycja literacka,
- awangarda a postmodernizm,
- intertekstualność.
9. Proces historyczno-literacki:
- przemiany gatunku,
- konwencjonalizm, epigonizm, oryginalność,
- konteksty macierzyste utworu.
10. Tematy, motywy, wątki:
- topos, w szczególności ogrodu, raju, arkadii,
- motyw artysty jako nauczyciela, kapłana, wieszcza, mędrca, błazna.
11. Wartości, kategorie estetyczne i filozoficzne:
- etyka, estetyka,
- filozofia a religia; metafizyka, mistyka,
- nurty filozoficzne związane z omawianą tradycją literacką,
- wartości uniwersalne.
1. Słuchanie i mówienie:
- próby wystąpień publicznych (przemawianie, prowadzenie zebrań, podsumowywanie dyskusji, wygłaszanie referatów, świadome posługiwanie się gestykulacją i mimiką),
- skuteczne polemizowanie – rozpoznawanie manipulacji językowej.
2. Pisanie i redagowanie tekstów:
- wypowiadanie się ze świadomością użycia wyznaczników gatunku: felietonu, eseju, artykułu popularnonaukowego, interpretacji porównawczej,
- własne próby pisarskie (opowiadanie, tekst poetycki, dziennik, pamiętnik, scenariusz); próby stylizowania tekstów i posługiwania się pastiszem.
3. Czytanie:
- czytanie ze zrozumieniem tekstów naukowych; sporządzanie notatek,
- czytanie ze zrozumieniem tekstów filozoficznych (krótkich fragmentów).
4. Odbiór dzieł sztuki:
- stosowanie w analizach utworów literackich pojęć z poetyki historycznej,
- rozumienie przyjętej metodologii (Czego szukam w interpretacji utworu? Wartości? Odniesień do filozofii i sensu? Odniesień do życia i człowieka? Odniesień do biografii – autora i własnej? Odczytuję znaki i chcę zrozumieć strukturę artystyczną i estetykę dzieła?),
- wskazywanie cech języka charakterystycznych dla danej epoki literackiej oraz epoki historycznej w czytanych utworach,
- dostrzeganie związków utworu ze sztuką, kulturą i filozofią epoki; interpretowanie dzieł w konwencjach gatunkowych i w konwencjach prądów artystycznych epoki,
- rozpoznawanie znaków tradycji w kulturze współczesnej – w literaturze, filmie, teatrze,
- odnajdywanie intertekstualnych powiązań w czytanych utworach.
5. Samokształcenie:
- sporządzanie przypisów i zestawów bibliograficznych,
- próby gromadzenia i przekazywania informacji: sporządzanie baz danych, zapisu komputerowego (także internetowego), nagrywania audio i wideo.
1. Literatura polska:
J. Kochanowski – Treny; wybrany dramat romantyczny (J. Słowackiego, Z. Krasińskiego); W. Gombrowicz – Trans-Atlantyk; M. Kuncewiczowa – Cudzoziemka; Witkacy – Szewcy.
2. Literatura powszechna:
A. Dante – Boska Komedia (fragmenty); W. Goethe – Faust (fragmenty); F. Kafka – Proces; M. Bułhakow – Mistrz i Małgorzata.
Źródło: Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej (...) (Dz. U. Nr 51, poz. 458) (Zmiany: Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041)