Podstawa programowa języka polskiego
Kształcenie w zakresie podstawowym
Cele edukacyjne
- Poznanie dzieł literackich wchodzących w skład dziedzictwa polskiej, europejskiej i światowej kultury.
- Osiąganie dojrzałości intelektualnej, emocjonalnej i moralnej.
- Kształtowanie tożsamości osobowej, narodowej i kulturowej.
- Wzmacnianie wiary w swoje możliwości oraz poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i samodzielne decyzje dotyczące dalszej nauki i wyboru zawodu.
- Kształtowanie hierarchii wartości na podstawie wybitnych dzieł kultury.
- Rozwijanie postaw tolerancji i eliminowanie postaw ksenofobicznych.
Zadania szkoły
- Rozbudzanie zainteresowań wybitnymi dziełami literatury i sztuki oraz tworzenie warunków sprzyjających pogłębionemu poznawaniu i przeżywaniu ich treści.
- Wprowadzenie ucznia w dziedzictwo literackie i kulturowe, w tradycję narodową i dziedzictwo kulturowe krajów europejskich; pomoc w rozpoznawaniu obecności tradycji we współczesnej kulturze.
- Przybliżanie literatury współczesnej i ukazywanie jej miejsca w dzisiejszej kulturze.
- Przygotowanie ucznia do świadomego i krytycznego odbioru dzieł kultury (także masowej).
- Pomoc w kształtowaniu umiejętności interpretowania arcydzieł literackich i rozpoznawania ich w kontekście egzystencjalnym, aksjologicznym i historycznym; pomoc w rozpoznawaniu w nich wartości i ich hierarchizacji.
- Pomoc w rozwijaniu sprawności komunikacyjnych stosownie do sytuacji; kształtowanie świadomości mocy języka i możliwości rozszerzania granic własnego świata poprzez język.
- Wzbogacanie wiedzy o języku traktowanym jako historycznie rozwijający się system i jako wsparcie w podejmowaniu refleksji porządkującej obserwacje językowej praktyki.
- Uczenie syntetyzowania i porządkowania poznanego materiału.
- Pomoc w utrwalaniu nawyków samokształceniowych.
- Wspomaganie rozwoju kultury językowej i uwrażliwianie na piękno mowy ojczystej.
1. Język jako zjawisko semiotyczne:
- pojęcie znaku, rodzaje znaków,
- podstawowe funkcje znaku językowego: komunikowanie, informowanie, ekspresja, impresja,
- język jako system znakowy; mówiona i pisana wersja języka.
2. Budowa języka:
- brzmieniowa warstwa języka i wypowiedzi,
- sposoby wzbogacania zasobu leksykalnego (konstrukcje słowotwórcze, neologizmy, zapożyczenia),
- zasób leksykalny i frazeologiczny języka; semantyczna i niesemantyczna wartość słowa,
- budowa wypowiedzeń (zdań) i tekstów; leksykalna i składniowa spójność tekstu.
3. Wypowiedź językowa:
- wypowiedzi monologowe i dialogowe,
- podstawowe gatunki wypowiedzi językowych (przemówienie, referat, artykuł, dyskusja, negocjacje),
- wartościowanie wypowiedzi językowych: poprawność, błąd językowy, prawdziwość – fałszywość, szczerość – kłamstwo, wartość estetyczna wypowiedzi,
- etyka mówienia: uczciwość, agresja językowa, wulgarność, manipulacja językowa.
4. Retoryczne użycie języka:
- werbalne i niewerbalne środki komunikacji,
- retoryczne środki perswazji i ekspresji,
- stosowność i skuteczność retoryczna,
- retoryczny aspekt wieloznaczności słowa i wypowiedzi (homonimia, znaczenie nieostre, elipsa, anakolut, paradoks),
- etykieta językowa.
5. Miejsce języka w społeczeństwie:
- pochodzenie i rozwój języka; podstawowe zmiany historyczne w polszczyźnie,
- społeczne i terytorialne zróżnicowanie języka: dialekt, gwara, żargon, zróżnicowanie pokoleniowe.
6. Stylowe odmiany języka:
- style indywidualne i funkcjonalne (styl potoczny, artystyczny, publicystyczny, naukowy); podstawowe typy stylizacji (archaizacja, stylizacja potoczna, gwarowa),
- stylowa stosowność wypowiedzi wobec sytuacji komunikacyjnej,
- języki specjalistyczne i terminologia.
7. Pojęcia kultury:
- dzieło literackie i jego wyróżniki,
- kultura masowa i elitarna; pop-kultura i kultura wysoka,
- społeczne środki przekazu (prasa, radio, telewizja, internet),
- uczestnictwo w kulturze: twórcy i odbiorcy,
- arcydzieło, kicz.
8. Tradycje literackie:
- staropolska i oświeceniowa,
- romantyczna i pozytywistyczna,
- młodopolska i awangardowa,
- konteksty biblijne i antyczne,
- kontynuacje i nawiązania.
9. Proces historyczno-literacki:
- gatunki i rodzaje literackie,
- konwencja literacka i typowe dla niej środki artystyczne,
- konteksty utworu: historyczne i biograficzne,
- prąd artystyczny,
- epoka i następstwo epok.
10. Tematy, motywy, wątki:
- miłość, dom, rodzina, śmierć, droga, wędrówka, pielgrzymka,
- natura a cywilizacja; motywy franciszkańskie w kulturze.
11. Wartości, kategorie estetyczne i filozoficzne:
- prawda, dobro, piękno,
- komizm, humor, ironia, tragizm, patos,
- sacrum i profanum,
- wolność, odpowiedzialność, sprawiedliwość, tolerancja,
- ojczyzna, mała ojczyzna,
- naród, społeczeństwo.
1. Słuchanie i mówienie:
- rozpoznawanie aktów mowy i ich intencji (odróżnianie prośby od rozkazu, pytania od żądania, spostrzeganie ironii, sarkazmu, rubaszności, prowokacji, aprobaty, negacji); sprawne wypowiadanie się ze świadomością intencji,
- stosowanie zabiegów perswazyjnych wraz z rozpoznawaniem ich wartości (zwłaszcza odróżnianie szczerości od nieszczerości, prawdy od nieprawdy, podchwytliwości, eufemizmów, agresji, brutalności i wulgaryzmów w zachowaniach językowych),
- sprawne i świadome posługiwanie się różnymi odmianami polszczyzny mówionej (zwłaszcza ogólną i potoczną) w zależności od sytuacji komunikacyjnej,
- poprawne formułowanie pytań i odpowiedzi; rozpoznawanie pytań sugestywnych, źle postawionych, podchwytliwych, retorycznych,
- operowanie bogatym repertuarem semantycznym i frazeologicznym w rozmaitych wypowiedziach,
- skuteczne uczestniczenie w dialogu, dyskusji i negocjacjach; słuchanie wypowiedzi partnerów (dostrzeganie kontrowersji w dyskusji i negocjacjach),
- aktywne i krytyczne słuchanie (z empatią, ze wspomaganiem, z korygowaniem, ze sprzeciwem) wystąpień publicznych; odróżnianie faktów od opinii.
2. Pisanie i redagowanie tekstów:
- sprawne posługiwanie się różnymi odmianami polszczyzny w odmianie pisanej (zwłaszcza ogólnej i fachowej) w zależności od sytuacji komunikacyjnej,
- komponowanie dłuższych, spójnych wypowiedzi; analiza tematu, układanie planów i konspektów; nadawanie tytułów i śródtytułów,
- praca redakcyjna nad tekstem własnym i cudzym, w tym z użyciem edytora tekstu: poprawianie, adiustacja, podział na części składowe (rozdziały, paragrafy, akapity), wyróżnienia w tekście,
- przekształcanie tekstu własnego i cudzego; streszczanie, skracanie, rozwijanie, cytowanie,
- eliminowanie niewłaściwego użycia środków powodujących niejednoznaczność wypowiedzi (homonimie, anakoluty, elipsy, paradoksy),
- prowadzenie korespondencji, stosowanie zwrotów adresatywnych, etykiety językowej; pisanie życiorysu, listu intencyjnego i motywacyjnego,
- wypowiadanie się w podstawowych (szkolnych) formach gatunkowych: rozprawka, recenzja, referat, interpretacja utworu literackiego lub fragmentu.
3. Czytanie:
- rozumienie różnych kodów w przekazach kultury masowej,
- odróżnianie cech swoistych i rozumienie funkcji gatunków publicystycznych i popularnonaukowych, tekstów prasowych (informacja, komentarze, artykuły, reportaże, wystąpienia publiczne),
- umiejętność czytania ze zrozumieniem dzieł literackich.
4. Odbiór dzieł sztuki:
- w wymiarze interpretacyjnym:
- wyraziste czytanie utworów literackich ze zrozumieniem sensu, z troską o estetykę czytania, właściwą dykcję, akcent, intonację,
- recytacja z pamięci wybranych tekstów poetyckich,
- stosowanie podstawowych pojęć z poetyki w analizie utworów literackich; pojmowanie działań analitycznych jako podstawy interpretacji; umiejętność przywołania właściwego kontekstu,
- rozumienie tekstów o różnym stopniu komplikacji; odbiór znaczeń metaforycznych, rozpoznawanie aluzji literackich, toposów, symboli kulturowych,
- odbiór i porównywanie różnych dzieł sztuki, rozumienie korespondencji sztuk,
- w wymiarze historycznym:
- rozpoznawanie stylów w sztuce (zwłaszcza romańskiego, gotyckiego, renesansowego, barokowego i secesyjnego),
- wyjaśnianie powiązań czytanych utworów z historią cywilizacji (zwłaszcza Polski i Europy),
- porównywanie utworów literackich (z różnych epok) o podobnych motywach,
- dostrzeganie wartości charakterystycznych dla różnych epok,
- rozpoznawanie przybliżonego czasu powstania utworów na podstawie obrazu kultury materialnej, obyczaju, konwencji, stylu i języka,
- w wymiarze aksjologiczno-egzystencjalnym:
- rozpoznawanie wartości i ich hierarchii w dziełach literackich: wskazywanie w literaturze i sztuce wartości aprobowanych przez siebie,
- odróżnianie spontanicznych i osobistych przeżyć literackich od ponadindywidualnych, utrwalonych w tradycji i krytyce kodów odbioru; zrozumienie formacyjnych i terapeutycznych wartości czytanych dzieł dla pojedynczego czytelnika i wspólnoty pokoleniowej czy kulturowej.
5. Samokształcenie:
- syntetyzowanie poznanego materiału: scalanie zebranych informacji w problemowe całości,
- korzystanie z literatury fachowej: notowanie, relacjonowanie; opis bibliograficzny,
- korzystanie z różnych źródeł informacji (dokumentów, leksykonów, encyklopedii, słowników, baz danych, nagrań magnetofonowych i magnetowidowych, internetu).
1. Literatura polska:
(konteksty biblijne, antyczne i inne; kontynuacje i nawiązania)
Bogurodzica w kontekście poezji średniowiecznej; J. Kochanowski – pieśni i treny (wybór); poezja baroku (wybór); I. Krasicki – satyry i liryki (wybór); A. Mickiewicz – Pan Tadeusz, Dziady cz. III; wybrane sceny z dramatów romantycznych (J. Słowackiego, Z. Krasińskiego); wybór poezji romantycznej (w tym: A. Mickiewicza, J. Słowackiego, C.K. Norwida); B. Prus – Lalka; E. Orzeszkowa – Nad Niemnem (fragmenty); wybór nowel pozytywistycznych; H. Sienkiewicz – Quo vadis, Potop; wybór poezji młodopolskiej; S. Wyspiański – Wesele; W.S. Reymont – Chłopi, t. 1: Jesień; S. Żeromski – Ludzie bezdomni, Przedwiośnie; W. Gombrowicz – fragmenty prozy; wybrany utwór z prozy polskiej XX w. (na przykład M. Dąbrowskiej, Z. Nałkowskiej); wybrany dramat XX wieku (S. Mrożka, S. Różewicza); T. Borowski – wybrane opowiadania; G. Herling-Grudziński – Inny świat; wybór poezji polskiej XX w. (w tym: B. Leśmiana, L. Staffa, J. Tuwima, M. Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Cz. Miłosza, K.K. Baczyńskiego, T. Różewicza, Z. Herberta, M. Białoszewskiego, W. Szymborskiej, S. Barańczaka, ks. J. Twardowskiego); Jan Paweł II – Pamięć i tożsamość; wybrane fragmenty prozy dokumentalnej (reportaż, dziennik, pamiętnik) i eseistycznej; utwory współczesne zaproponowane przez uczniów i nauczyciela; inne teksty kultury (spektakle teatralne, filmy, utwory muzyczne, obrazy, słuchowiska, programy telewizyjne, teksty prasowe),
2. Literatura powszechna:
wybrany klasyczny dramat starożytnej Grecji; Horacy – wybór pieśni; W. Szekspir – wybrany dramat; Molier – wybrana komedia; W. Goethe – Cierpienia młodego Wertera; wybrana europejska powieść XIX wieku; J. Conrad – wybrany utwór; wybrana powieść XX wieku.
Źródło: Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej (...) (Dz. U. Nr 51, poz. 458) (Zmiany: Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041)