Przejawy impresjonizmu, symbolizmu i dekadentyzmu w poezji J. Kasprowicza.
Cele: po zajęciach uczeń powinien:
Wiedzieć (zapamiętać i znać) | Umieć |
Literackie środki impresjonizmu i symbolizmu. Pojęcia: impresjonizm, symbolizm, dekadentyzm. |
Wskazać elementy impresjonizmu i symbolizmu w tekście poetyckim. Określać ich funkcje. Rozpoznawać poetyckie "krajobrazy duszy". Interpretować symbole zawarte w obrazie poetyckim. |
Rozumieć | |
Rolę środków impresjonistycznych i symbolicznych w poezji. Sformułowanie "krajobraz duszy". |
Cel wychowawczy: uwrażliwienie uczniów na wartość emocjonalną młodopolskich krajobrazów duszy.
Metody: praca grupowa (w trakcie analizy tekstów nauczyciel pomaga poszczególnym grupom).
Materiały, pomoce naukowe: tekst utworu Jana Kasprowicza, "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach".
Czas zajęć: dwie jednostki lekcyjne.
Przygotowanie do lekcji
Uczniowie przypominają sobie w domu poznane wcześniej pojęcia: impresjonizm i symbolizm w malarstwie, dekadentyzm.
Przebieg lekcji
- Podział klasy na 4 grupy.
- Analiza sonetów wchodzących w skład utworu.
- Gr. I: W ciemnosmreczyńskich skał zwaliska
- Gr. II: Słońce w niebieskim lśni krysztale
- Gr. III: Lęki! wzdychania! rozżalenia
- Gr. IV: O rozżalenia! o wzdychania!
Polecenia i pytania:
- Przeczytaj uważnie tekst sonetu.
- Zbadaj obraz poetycki zawarty w utworze, zwróć uwagę na elementy natury, przyrodę martwą i ożywioną, zwierzęta i rośliny oraz porę dnia zaznaczoną w sonecie.
- Znajdź środki stylistyczne służące obrazowaniu (wartość stylistyczną użytych słów, rodzaj użytych czasowników, zabiegi słowotwórcze, zabiegi instrumentacyjne, epitety i ich rodzaje, metafory (w tym: personifikacje) i porównania).
- Określ funkcje znalezionych środków: na jakie zmysły oddziałują? Jaki charakter nadają obrazowi (statyczny, trwały, dynamiczny i procesualny, migotliwy, ulotny)? Czy służą tylko celom plastycznym?
- Jakie emocje i uczucia zostały nazwane i pośrednio wyrażone w utworze?
- Które elementy obrazu podlegają personifikacji? Jaki mają one charakter? Co symbolizują?
- Cechy których młodopolskich prądów artystyczno-literackich znajdują swój wyraz w sonecie?
- Zapisz spostrzeżenia i uwagi, zbierz wnioski. Przygotuj się do ich prezentacji.
- Wskazane osoby prezentują analizowane przez grupę sonety.
- Dyskusja zmierzająca do ustalenia odpowiedzi na pytania:
- Jakie są literackie przejawy impresjonizmu i symbolizmu w literaturze?
- Jakie funkcje w tekstach literackich pełnią elementy impresjonistyczne i symboliczne?
- Co oznacza sformułowanie "krajobraz duszy"?
Praca domowa
Odwołując się do impresjonizmu i symbolizmu oraz tekstów K. Przerwy-Tetmajera Widok ze Świnicy do Doliny Wierchcichej i J. Kasprowicza Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach scharakteryzuj w formie wypowiedzi pisemnej związki występujące między sztuką a literaturą.
Opracowanie: R. Bednarz.